Psikologi Anak: Komunikasi Berkesan

Mendidik anak bukan satu perkara mudah,tambah pula kalau kita tak ada pengetahuan sepenuhnya dalam berkeomunikasi dengan mereka terutama dalam 'usia nakal'....Ketika dalam peringkat usia ini, sifat ingin tahu dan ingin mencuba sedang giat berkembang.Lagi sukar apabila mereka mula memberontak..Bagaimana untuk kita menggunakan komunikasi yang betul agar anak-anak dapat memahami & menerima dengan baik??

KOMUNIKASI BERKESAN

Komunikasi yg digunakan oleh ibu bapa haruslah sesuai dengan matlamat kite untuk disampaikan kepada anak2. Sebagai contoh kalau kite nak bagi arahan kepada mereka maka ayat haruslah dalam bentuk arahan yang sesuai dengan sikap anak2 & bukan dengan marah @ teguran. Kalau nak tegur mereka gunakan ayat dalam bentuk teguran bukan ayat marah. 

Ibu bapa pasti akan perasan kalau kite marah,anak akan menunjukkan reaksi yang tak seronok bila suara2 kite hanya bernada keras @ marah sedangkan maklumat yang nak disampaikan adalah sebaliknya..ini yang saya lihat sendir pada anak sulung saya yang berumur 2tahun 3bulan sekarang,bila saya praktikkan sebaliknya,alhamdulillah,die mendengar kate..

 

 Apa yang perlu kita buat? Denda @ hukuman harus diberikan sebaik sahaja mereka buat salah sebab kesalahan yang dilakukan & membiarkan tanpa hukuman @ denda akan dianggap betul pada mereka walaupun perbuatan tu salah..

 

DISIPLIN YANG SESUAI

 

Mendisiplinkan anak harus sesuai dengan peringkat umur & harus didedahkan kepada anak2 sejak dari bayi (0-1thn), kanak2 bertatih (2-4thn) menggunakan kaedah yang tak disedari oleh anak2 kite tapi difahami & disedari oleh ibu bapa.

 

Mengikut pakar psikologi sosial Albert Bandura "kanak2 meniru perlakuan yg ditunjukkan oleh orang lain sama ada kanak2 mahupun dewasa kerana pada mereka individu dipersekitaran adalah guru mereka untuk diikuti & ditiru".

 

Dengan mendisiplinkn mereka dari skarang mereka akan sentiasa belajar perkara yg baik yg sepatut mereka lakukan & tahu sempadan perkara yg tak patut dilakukan.

 

Kaedah asuhan berkesan untuk membentuk akhlak mulia adalah lebih kepada kaedah keibubapaan yg boleh beri kesan positif kepada anak kite. Jadi hubungn antara ibu bapa harus berada dalam keadaan positif..Kite perlu tunjukkan sikap mesra dihadapan mereka tapi dalam mase yg same perlu tegas supaya kite dihormati & boleh didekati. Didikan agama adalah yg paling penting,terapkan amalan yg mengikut hukum keagamaan & berdisiplin dalam melaksanakanya.

 

BERMULA DARI RUMAH

Ibu bapa adalah individu yang paling hampir dengan ank2..Tak ada orang lain yg lebih memahami anak kita melainkan ibu bapa itu sendiri. Apabila sikap anak dapat dikenal pasti dengan lebih berkesan, kite akan dapat mlaksanakan tindakan@hukuman@denda dgn lebih baik & sesuai dgn ikap, kehendak & kperibadian anak kite sendiri.

Apabila kite dapat membentuk akhlak & disiplinnye,anak2 dapat menguasai kemahiran yang boleh diguna pakai apabila mereka berada diluar lingkungan keluarga.

Pengasuh tidak dapat gantikan tugas sebagai ibu bapa. Matlamat mereka hanya adalah untuk matlamat jangka masa pendek shj..mereka hanya dibayar untuk menjaga keselamatan ank2 agar tidak mendapat kecerderaan. Matlamat jangka masa panjang nya adalah memastikan ank mjadi seorang insan yang bguna dimasa hadapan. Untuk pastikn perkara ini semua, kita hanya boleh laksanakan  melalui didikan, asuhan & ajaran yg tidak berbelah bahagi & bersyarat.


Marilah kite same2 praktikkan nya dari sekarang<3 <3 <3

You Might Also Like

0 comments