Kebaikan Penyusuan Ibu Kepada Ibu & Bayi

  • Saturday, November 30, 2013
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Tiada yang lebih bahagia menjadi seorang ibu apatah lagi boleh menyusukan sendiri bayi yang dilahirkan. Secara lahiriahnye setiap ibu mampu  untuk menyusui sendiri anaknya. Susu ibu merupakan makanan terbaik untuk bayi kite. Ia mengandungi khasiat pemakanan yang seimbang untuk tumbesaran yang & perkembangan bayi bagi memastikannya membesar dengan kuat & sihat.

Susu ibu juga mempunyai daya tahan yang diperlukan oleh bayi kite demi melindunginya daripada serangan & jangkitan yang biasa dihidapi oleh bayi yang baru lahir. Malah kebanyak susu tepung bayi boleh menyebabkan jangkitan biasa & cirit birit di kalangan bayi.

Apakah manfaatnye penyusuan ini kepada kesihatan kita?? Sesetengah jenis kanser seperti kanser payudara & ovari jarang berlaku pada ibu-ibu yang menyusukan bayi mereka. Penyusuan secara eksklusif disarankan untuk diberi sehingga 6 bulan, & selepas itu diteruskan penyusuan dengan makanan tambahan sehingga dua tahun @ lebih.

Diet seimbang amatlah penting bagi para ibu yang menyusukan bayi bagi mengekalkan komposisi & pengeluaran susu disamping mengekalkan kesihatan si ibu.

Senarai di bawah adalah saranan nutrien yang perlu diambil oleh ibu yang menyusu bayi bagi memastikan kesihatan bayi & ibunya. 

1. Multivitamin 

- Menyediakan vitamin & mineral penting untuk ibu yang mana ia tidak boleh diperolehi dari pemakanan harian. 
- Kadar pengambilan vitamin yang mencukupi membantu penghasilan susu yang banyak & berkhasiat di samping menggalakkan kesihatan ibu & bayi secara menyeluruh.


2. Protein

- Bayi perlukan protein yang banyak untuk tumbesaran yang normal. Sumber protein yang baik seperti protein soya di dalam diet penyusuan kite amat penting untuk pengeluaran susu. 
- Protein bantu dalam membina & mengekalkan sel2 yang menghubungkan setiap bahagian tubuh. Ibu2 disarankan untuk mengambil sekurang2nya 3 hidangan protein berkhasiat setiap hari.

3. Vitamin C

- Mengikut kajian terhadap ibu yang menyusukan bayi & mengambil vitamin C menunjukkan khasiat vitamin tersebut tertumpu kepada bayi. Oleh itu menyusu bayi secara eksklusif dapat melindungi bayi daripada kekurangan vitamin C. 
- Ia penting bagi menguatkan sistem imun & membina kulit, gigi & gusi yang sihat.

4. Vitmin B Complex

- Merupakan vitamin yang diperlukan oleh ibu & bayi setiap hari bagi menyokong sistem saraf & metabolisma yang sihat.
- Mempunyai pelbagai fungsi termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel, & mengekalkan saraf serta kulit yang sihat. Ibu yang menyusui bayi perlu mendapatkan vitamin B Complex untuk diberikan khasiatnye kepada bayi melalui susu ibu.

5. Kalsium

- 40% daripada susu ibu adalah kalsium. Kalsium diperlukan utuk membina tulang yang sihat & pertumbuhan gigi pada bayi. 
- Ibu menyusu disarankan mengambil sebanyak 1300mg kalsium setiap hari.

6. Asid Lemak Omega-3

- Pengambilan & tambahan Asid Lemak Omega 3 dalam tempoh penyusuan susu ibu dapat menggalakkan perkembangan otak & mata bayi. Ia telah dibuktikan secara saintifik bahawa neuron lebih mudah berhubung apabila kandungan omega 3 lebih banyak di dalam otak.
- TAKE NOTE : Tidak ramai kanak-kanak yang diberi susu ibu mempunyai masalah fungsi otak seperti gangguan hiperaktif & masalah tumpuan (ADHD) @ autisme.

7. Alfafa

- Mengandungi banyak nutrien penting & pelbagai vitamin seperti vitamin K, A, B1, B6, C, E, kalsium,zink & zat besi. Semua bahan-bahan tersebut penting untuk pertumbuhan dari perkembangan yang sihat.
- Ia juga digunakan secara tradisional untuk tingkatkan pengeluaran bekalan susu ibu.
 
 Bagi ibu2 yang mempunyai masalah penyusuan samaada susu kurang, anak ada masalah menyusu @ kurang pendedahan mengenai penyusuan secara eksklusif @ ingin mendapatkan SET PENYUSUAN SHAKLEE yang mengandungi vitamin2 sama seperti di atas ,ibu2 boleh dapatkan khidmat nasihat dari saya melalui FB dengan PM inbox Rosemawatie @ lebih mudah msg 0197731060.

Dengan membuat pembelian melalui Vitaminorganik @ fan page House Of Vitamin anda layak menerima:   
☑ Sesuatu yang istimewa.
☑ Konsultasi secara percuma & berterusan after service.
☑ Jadual Pengambilan Vitamin yang betul.  
☑ Jemputan ke group tertutup Shaklee
☑ Diskaun hebat berbaloi2.

You Might Also Like

0 comments