Kenapa Perlu Ambil Suplemen?

Permintaan suplemen hari ini mula mendapat tempat di kalangan masyarakat kita, tapi masih ada yang belum mengetahui kenapa kita perlu amalkan suplemen. Wajarkah kita mengambil suplemen setiap hari?

'Saya sihat, saya tak perlukan suplemen'
'Tak perlulah suplemen ni seme, makan je sayur-syuran & buah-buahan tu pun dah cukup, ada vitamin jugak'

Adakah pembaca pernah memikirkan perkara yang sama?

Sihat tak bermakna kita tak perlukan suplemen. Untuk pengetahuan pembaca masalah kesihatan seperti di bawah ini, adalah disebabkan kekurangan nutrisi yakni kurangnye keperluan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh kita.setiap hari.

1. Letih
2. Lesu
3. Penat yang terlampau walaupun tak banyak buat kerja
4. Kerap mengantuk
5. Masalah penghadaman
6. Keguguran rambut
7. Kulit bermasalah
8. Stress dan banyak lagi masalah kesihatan yang biasa kite alami.

Ia bukan penyakit, tapi kita mudah terdedah kepada risiko penyakit yang serius terutama yang paling terkenal di negara kita ni macam penyakit jantung, kencing manis, & darah tinggi. 




7 sebab kenapa kita perlukan pengambilan makanan tambahan atau suplemen setiap hari?

1.  Badan kita memerlukan dos yang lebih bagi sesetengah nutrien, dengan ini ia melengkapkan dos vitamin yang diperlukan dalam seharian.
Dalam keadaan tertentu, tubuh kita memerlukan jumlah vitamin yang lebih tinggi dari pengambilan makanan kita seharian. Contohnya kuantiti vitamin E dan Vitamin C yang kita perolehi dari makanan semata-mata tidak mencukupi untuk membantu tubuh kita terhadap penyakit dan melinduni sistem imun juga anti-penuaan.

2.  Kebanyakan buahan dan sayuran mungkin terjejas atau tercemar kerana disembur racun perosak.
Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam kebanyakkannya telah disembur dengan racun perosak yang menjejaskan kualitinya. Buah dan sayuran juga ditanam ditanah yang tidak subur dan mengandungi bahan galian yang kurang berbanding buah dan sayur yang ditanam secara organik. Ini akan mempengaruhi kualiti dan zat yang ada didalam buah-buahan dan sayuran tersebut. Malah, terdapat juga buah dan sayur yang telah di 'wax' untuk memastikan ianya tahan lama!
Note : Hati-hati kalau makan buah-buahan..sebaik-baiknye dikupas kulit, nak tau samada ade lilin atau tidak pada permukaan kulit buah, kikis lah dengan pisau.

3.  Kehilangan zat nutrien dalam makanan
Zat dan vitamin yang ada dalam makanan kita mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Ini akan mengurangkan khasiat yang terdapat didalam makanan tersebut. Sebagai contoh, Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba ketika proses memasak makanan berlaku.

4. Pengambilan ubat-ubatan menggangu penyerapan zat makanan
Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik mengganggu proses penyerapan zat makanan.

5. Makanan seharian yang tidak seimbang.  
Kebanyakkan rakyat Malaysia makan mengikut rasa. Pengambilan makanan yang tidak sihat menyebabkan tubuh tidak menerima dos nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Amalan diet yang tinggi lemak, kafien, gula dan garam  menyebabkan simpanan zat didalam tubuh badan semakin berkurangan.

6. Gaya hidup tidak sihat
Keperluan nutrisi didalam tubuh juga tidak dapat dipenuhi akibat gaya hidup yang tidak sihat. Mereka yang berkerjaya lebih menggemari makanan segera akibat kesuntukan masa. Kebanyakan warga kota juga lebih gemar membeli makanan diluar rumah yang tidak diketahui kebersihan dan kualiti makanannya. Amalan merokok dan mengambil minuman beralkohol juga menyebabkan nutrisi didalam badan berkurangan.

7. Pencemaran alam sekitar
Kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekitar. Contoh kesan utama pencemaran udara adalah ke atas kesihatan manusia. Manusia akan menghidap pelbagai penyakit, khususnya respirasi akibat menghidu udara yang tercemar. 

8. Pencegahan dari awal
Pengambilan suplemen dapat membantu mencegah tubuh kita dari pelbagai penyakit kritikal. Tindakan ini adalah sangat wajar bagi kita untuk menghindari penyakit merbahaya seperti sakit jantung, kanser, diabetis, arthritis dan sebagainya.

Moge pembaca dapat manfaat dari entry saya kali ini, vitamin bukanlah makanan peganti kepada makanan seharian kita. Ia adalah makanan tambahan bagi menampung kekurangan nutrisi disebabkan sebab-sebab yang telah saya jelas sebentar tadi. Jadi kalau ambil suplemen kita perlu seimbangkan diet harian kita, kita tak boleh harapkan suplemen 100%.

Berminat untuk mencuba produk Shaklee?
Sila hubungi saya  di talian 0197731060 atau boleh terus PM saya di sini http://goo.gl/V9aqx6


COD area : Bercham, Tanjung Rambutan, Ulu Kinta, Taman Perpaduan & Sunway City
Courier melalui Poslaju/Gdex/Citylink: Seluruh Malaysia  termasuk Sabah & Sarawak.


Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:

✔ Panduan pengambilan vitamin yang betul
✔Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
✔ Konsultasi priority by special request
✔ Setiap pmbelian menerima sesuatu yg istimewa
✔ Penghantaran percuma
✔ Jemputan ke group tertutup khas untuk pelanggan Shaklee

Saya Pengedar Shaklee berdaftar, ID 906555
Your Trusted,
Shaklee Independent Distributor
iR Rosemawatie Mah Hassan
 



You Might Also Like

0 comments