Vitamin Untuk Hilangkan Bau Badan Tengit Sampai Sendiri Pun Tak Tahan Hidu

  • Thursday, December 04, 2014
  • By Rose MH
  • 1 Comments

Kuat berpeluh. Adakah normal? Bagaimana pula peluh yang diringi dengan bau masam? ermmm...pasti kurang menyenangkan bukan. Memag bagus kalau kita selalu berpeluh kerana kite sihat sebab selalu bersenam, macam mana pula orang yang kerap berpeluh tapi tidak bersenam, adakah mereka sihat? Tanda tanya sudah kan? ^_^


Ok..berpeluh bukanlah kawalan kita, ia tindakan tubuh yang tak dapat kita kawal. Ia dikawal oleh sistem saraf yang kompleks. Berpeluh penting untuk membantu tubuh kita untuk kekal sejuk. Kite terus ke tajuk kita ye..

Apakah punca bau badan?


Bau badan biasanya dihasilkan oleh kulat yeast atau bakteria yang biasa berada di kulit kita secara semulajadi. Bila kulit kita lembap dan bercampur dengan kuman/yeast & peluh, makanya bau badan dibebaskan.

Keadaan ni bukan je menyebabkan bau badan malah ia boleh mengakibatkan radang yakni gatal atau kulit berwarna merah. Ada sesetengahnya akan menimbulkan bisul, ia bukan disebabkan pemakaian deadorant, tapi sebabnya tidak menjaga ketiak masing-masing. Kita akan nampak ada rekahan & benjolan yang berisi nanah. 

Antara lain penyebab bau badan :


Ubat-ubatan 
Merasa perubahan dengan pengambilan ubat yang diberikan, maka haruslah memberitahu doktor yang memberikan ubat itu supaya ubat itu boleh ditukarkan.
 

Penyakit
Beberapa penyakit yang menghasilkan bau badan yang tidak menyenangkan seperti pesakit ginjal rosak & diabetes yang tidak terkawal. 


Toksin
Bahan buangan terkumpul dalam badan boleh mengakibatkan proses pencernaan tidak sempurna. Pengambilan pelbagai jenis makanan, sebahagian besarnya digunakan untuk tubuh sementara selebihnya ditukar ke dalam bentuk sisa buangan ataupun toksin. Toksin ini disingkirkan sekiranya ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik.

Kebersihan
Kurang peka dengan rutin penjagaan kebersihan diri.

Faktor pemakanan
Makanan2 ini kalau diambil dalam kuantiti yang banyak serta kerap boleh menjadi punca badan berbau seperti bawang putih, bawang merah, makanan pedas, kari, santan dan sebagainya

Masalah penghadaman ( sembelit ) dan kegemukan. 
Ini berlaku akibat pengumpulan bahan buangan hasil daripada proses pencernaan yang tidak sempurna.

Faktor genetik  
Juga boleh menjadi punca badan berbau disebabkan faktor kelenjar peluh dan yang berkaitan dengannya bekerja  terlalu aktif.

Cara Untuk Mengatasinya


Cubalah ikuti tips di bawah ini.

1. Mandi lebih kerap. Cuaca negara kita ni selalu panas kan, jadi mandilah lebih kerap 3 atau 4 kali sehari. Mandi dengan cara yang betul, bukan mandi koboi ye, ambil masa lama sikit untuk bersihkan bada
n.


2. Gunakan sabun antiseptik seperti yang banyak terdapat dalam pasaran sekarang ini. Contohnya Dettol, Lifebuoy, Sebamed dan sebagainya. Sabun antiseptik mengandungi bahan yang mampu membunuh bakteria dan mengatasi bau badan berbandi sabun wangi yang biasa.

3. Mandi dan tukarlah pakaian dengan lebih kerap terutama jika kita jenis yang mudah berpeluh atau  baru sahaja melakukan aktiviti berat dan lasak seperti bersukan, gotong-royong mahupun mengemas dan memasak di dapur. Sekadar menyebut beberapa contoh.

4. Pilih pakaian daripada jenis fabrik yang mudah menyerap peluh agar bakteria pada badan tidak bercampur dengan peluh yang boleh menghasilkan bau busuk.
Menurut Dr Noraziah Abd Kadir Jailani, Pakar Perubatan Dermatologi Pusat Perubatan Darul Ehsan melalui laman sesawang DEMC, kelenjar apocrine setiap manusia wujud pada bahagian tubuh yang mempunyai banyak folikel rambut seperti ketiak dan bahagian sulit. Kelenjar apocrine ini mengandungi sebum dan bahan yang berlemak di mana peluh dirembeskan.

5. Jadi cukurlah bulu ketiak dan yang berkaitan sepertinya dengan lebih kerap. Ini kerana bulu yang terlalu lebat atau panjang dapat menyebabkan peluh bercampur dengan bakteria  lalu menghasilkan bauan yang tidak menyenangkan.

6. Gunakan deodoran dan pewangi. Terdapat banyak pilihan deodoran dan pewangi dalam pasaran sekarang yang dicipta untuk memastikan bahagian ketiak atau bawah lengan kekal kering dan mengurangkan pembiakan bakteria di kawasan tersebut.

7. Kurangkan makanan berlemak serta jenis makanan yang disebutkan di atas. Banyakkan makan makanan  berserat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran segar serta air kosong bagi menggalakkan proses metabolisma tubuh serta melancarkan proses penghadaman dan pembuangan bahan kumuh.

8. Amalkan petua mengatasi bau badan yang menjadi amalan turun-temurun warisan tradisi nenek moyang kita.

Bagaimana Shaklee Boleh Membantu?


Kalau untuk luaran dah cuba diusahakan tapi tidak menjadi...mungkin kita perlukan sesuatu yang lebih mesra dengan tubuh kita.


Alfafa Shaklee yang dikenali sebagai bapa tumbuh-tumbuhan ini bertindak sebagai:
  • Penyahtoksik - membantu menyahtoksik toksin yang tersimpan di dalam badan.  
  • Pembersih Darah - mencuci dan membersihkan darah
  • Agen anti kulat  - klorofil yang terdapat di dalam alfalfa dapat membunuh bakteria di dalam badan dan bertindak sebagao deodoran semulajadi kepada badan.
  • Fiber - tinggi serat untuk membantu proses penghadaman dan menggalakan pelawasan yang baik.
  • Membantu menggalakkan fungsi kelenjar pituitari berfungsi dengan baik dan lancar.
Alfalfa bersifat alkali pada badan dan ia kaya dengan mineral seperti kalsium, magnesium, fosforus, besi, kalium. Ia juga mengandungi klorofil, karotena, vitamin A, D, E, B-6, K dan beberapa enzim pencernaan yang tinggi.

Haa tu dia...Kalau ade yang lebih baik apa salah nye kita mencubakan..dah terlalu lama berada dalam delima bau badan yang menyulitkan hidung sendiri, ntah sebelum ni orang pun perasan bau badan kita..for sure dalam diam diri kita dirasakan tidak menjaga kebersihan..so jangan tangguh lagi..

Untuk pembelian terus secara online, klik icon di bawah,

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=f04ffa2caf8acc39b74a8383c3213aa6

Sebarang pertanyaan untuk konsultasi, boleh hubungi saya sms/whatsapp 0197731060.
Saya Pengedar Shaklee Ipoh Service Konsultasi Terbaik,
COD PERAK Area : Bandar Perpaduan|Simee|Bandar Baru Putra|Tanjung Rambutan|Ulu Kinta 
Perkhidmatan penghantaran ke seluruh Malaysia, S&S, Brunei, Singapore & Indonesia.

You Might Also Like

1 comments