5 Tips Tangani Stress Dengan Mudah & Segera

  • Thursday, September 22, 2016
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Dalam hidup ni kalau tak tangani stress dengan baik..huru hara laa jawabnye life tu..silap-silap boleh ke tanjung rambutan..bahaya sebenarnye stress 

Bila dengar cerita jiran yang kendalikan pesakit jiwa dengan kisah-kisah yang memang cemas & mendebarkan


Dan banyak kesimpulan dari peristiwa & punca-punca nya pun antaranya dah tentulah sebab STRESS.

Perkara-perkara yang melibatkan jiwa ni kalau tak tangani dengan baik memang boleh terkesan pada emosi & pemikiran individu tu sendiri.

Tapi hari ni saya nak share macam mana saya sendiri uruskan stress kat rumah.

Haaa..nampak macam tak menarik sebab semua orang pun stress what, right? Pepandailaa nak manage..

Ye betul..mana ada life yang tak stress tapi seriously maybe sharing saya boleh diguna pakai oleh kawan-kawan.😊😊😊😊

Hokeh..boleh dikatakan di rumah ni setiap hari pun stress..mild stress..saya ada 4orang anak kecik yang semua mumayiz lagi. Ada bisnes shaklee nak kena handle.

Seriously rumah not all the time kemas, Bukan hari-hari bagai nak menyambut tetamu gitu..mainan merata..kemas sana sini sepah.kemas sini sana sepah.

Bantal selimut..ntah kain apa-apa pun anak-anak main buat rumahlah kemahlah.

Tambah lagi bila bergaduh..adik buat kakak, kakak buat abang..abang pukul adik

Belum lagi nengok kain yang bertimbun..(oh ini memang jangan tengoklah..berganda stress nanti)

Belum lagi masuk..part nak jawab message dari customer, nak handle order,
Nak buay sharing, yang semua-semua melibat hal-hal bisnes.



Apa yang menjadi lega & terkawal tiap kali saya buat untuk atasinya.


1.Berdialog dengan Allah


Masa-masa kita tengah sesaat nak rasa marah & stress tu, mesti mulut tu nak bebelkan..

Sila bebel dulu dengan Allah, merayu dengan dia..ya Allah bantulah aku tangani anak-anak dengan baik, bantulah aku kuat sihat dapat urus rumah dengan baik..dapat gunakan masa dengan baik bla bla bla..

Sebab apa yang saya kaji..bila tak segera lakukannya saya akan termarah anak ter itu ini dengan anak-anak. Terkandas dengan macam-macam hal yang menambahkan lagi stress saya.


2. Suplemen Anti-stress


Ye...percayalah apa yang kita makan pun bantu pengaruhi emosi kita.

Suplemen juga adalah ikhtiar saya dalam tangani stress. Kawan-kawan boleh ambil 3jenis vitamin ni B complex, Ostematrix & Vitamin C

B complex tu berperanan sebagai anti-stress,dalam vitamin ini ada vita B6 berfungsi sebagai penenang, vita B1 untuk kecerdasan mental, vita B5 untuk legekan tekanan, zat besi untuk melegakan keletihn. Banyak lagi fungsi ni boleh baca kebaikkan b complex di sini.

Vitamin C pula perbaiki insomnia, stress masalah berkaitan mental seperti keresahan. Klik sini untuk lebih kebaikkan..oohye..dua vitamin ni adalah antara vitamin yang ada dalam Set Kulit Cantik Shaklee..sambil urus stress sambil berbonuskan kesihatan kulit.

Ostematrix membantu ringankan stress, imbangkan tekanan darah kita, pelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur yang berkualiti, memperbaiki jantung yang berdebar, gementar, mimpi buruk, depresi, mood swing, sakit kepala & pitam.

Haa...semua di atas tu melibatkan penyelesaian pada kesihatan dalaman kita yang boleh leading kita kepasa STRESS. Wajib amal Ostematrix ni😊

 klik sini untuk kebaikkan lebih ostematrix


3. Senyum


Perasan tak kalau kita nak marah, bila senyum tak jadi nak marah. Haa ni selalunya yang ubat suami..asal saya nak marah kat dia ke..kat anak ke..dia datang buatlah apa-apa yang boleh kita tersenyum.

Kalau suami tak ada time tu macam mana?

Pujuk hati untuk senyum & lahirkan perkara-perkara yang menenangkan diri..contong anak sepah rumah..fikirkan anak tu sihat alhamdulillah aktif tanda anak bijak..sel-sel otak dia semakin banyak berhubung.

Haa..tenangkan kalau senyum.😊😊😊😊

4. Napping


Haa ni kalau yang bekerja even surirumah pun berehatlah seketika. Tidur untuk 10-30minit ke. Supaya otak & badan berehat seketika. Part ni selalunye saya susah nak dapat kalau kat rumah ni..sebab susah nak jumpa semua tidur serentak😂😂😂. Tapi bila dapat memang release stress betul.😊😊😊


5. Medidate / Solat Malam


Ye..this is the most win part yang sangat-sangat bantu mudahkan urusan-urusan kita setiap hari.

Mohon Allah sentiasa membantu kita..hadapi setiap ujian dengan lebih terkawal.

Maklumlaa kan kita ni hambaNya yang lemah tak terdaya..kadang-kadang tu kita tak perasan yang sebolehnye kita nak handle urusan kita tu semua dengan sendiri walhal semua tu juga diurus oleh Allah swt.

Okeh sekian itu sahaja dari #ahkakrose hari ini

Selamat mencuba.

Kalau nak order set stress shaklee tu boleh contact saya ye. Message/Whatsapp di 0197731060.

#tsunamishaklee
#hi5shaklee
#liveamazing
#tipsatasistress

You Might Also Like

0 comments