Pemakanan Sihat Semasa Mengandung Cegah Berlaku Komplikasi Uri Melekat

Semua pun tahu yang pemakanan sihat amat penting semasa kehamilan. Jangan ambil remeh soal keperluan nutrient untuk tubuh ibu sendiri dan keperluan baby kita juga.

Kak Rose still ingat lagi perkongsian seorang kawan tentang uri melekat, kakak iparnye terpaksa jalani pembedahan untuk bersalin, tak sangka pula uri kakaknye melekat, mujurlah tak bersalin normal, berkecai uri kate doktor yang sambut baby kakak dia masa tu

Walaupun antara risiko uri lekat adalah kerana parut pembedahan, tapi ia adalah faktor yang sangat jarang berlaku.



Jenis Uri Melekat





1. Placenta Accreta
Masalah uri kategori ini, adalah sangat jarang berlaku. Ia berlaku apabila uri melekat dikawasan otot dinding rahim (uterus) pada lapisan endometrium.

2. Placenta Increta
Merupakan keadaan uri melekat yang lebih kritikal iaitu uri tertanm ke dalam otot dinding rahim atau lapisan miometrium

3. Placenta percreta pula adalah keadaan uri tertanam menembusi keseluruhan dinding rahim ke permukaan luarnya sehingga lapisan serosa dan melibatkan organ yang berdekatan seperti pundi kencing dan rektum


Risiko Rahim Di Buang


Kurang nutrisi adalah antara penyebab uri lekat.

Bila cara pemakanan semasa mengandung kurang menitikberatkan tentang pengambilan nutrisi yang secukupnya, uri tu akan keluar akar dan lekat kuat pada dinding rahim, sebab die nak sedut nutrition dari badan ibu. 

Kalau ibu cukup nutrisi tak kan ada pun akar yang mencengkam dari uri ke rahim ibu. Ia akan elok bulat terletak je dalam keadaan sepatutnya.

Ini adalah perbincangan dari doktor sendiri ye bukan Kak Rose yang made up story tau,

Ibu-ibu tahu tak apa jadi bila uri-uri ni melekat? contoh macam kes di atas tadi, uri 'bekecai'..mungkin terkoyak teruk..tapi kalau hancur terus memang boleh undang risiko kepada anak dan ibu?

Bagi anak, risiko uri melekat boleh dikatakan tiada kerana ia berlaku setelah anak dilahirkan kecuali jika anak itu pramatang. Boleh baca kisah Puan Zahanis yang melalui keadaan tersebut di sini


Bagi ibu pula, ia boleh menyebabkan kehilangan darah yang banyak (pendarahan melebihi 500 mililiter), rahim tidak atau lambat mengecut, penggunaan prosedur pengeluaran plasenta secara manual, pemberian ubat oksitosik dan bius, jangkitan rahim, pendermaan darah, pembedahan mengikat saluran darah arteri iliak interna malah jika terdesak, ye sekali lagi ingin saya tekankan --> pembuangan rahim¹

Ini lah yang kita tak mahu ia berlakukan..Nazubillahiminzalik.


Kaedah Mengeluarkan Uri Melekat





Terdapat 2 cara untuk mengeluarkan uri:


1. Kaedah pasif
Membiarkan sahaja uri keluar sendiri dengan pengecutan rahim. Namun teknik ini jarang dilakukan kerana kaedah ini lambat dan berisiko untuk menyebabkan uri lekat jika pangkal rahim sudah tertutup.
2. Kaedah aktif
Dengan memberikan suntikan oksitosin untuk membantuk pengecutan rahim yang membantu uri lekang, bidan akan menarik tali pusat ke bawah apabila terdapat tanda-tanda uri sudah lekang sambil menolak rahim ke atas melalui abdomen (perut ibu).²


Cara Elak Uri Lekat


Kene makan cukup zat masa pregnant no matter what!
Untuk elak berlakunya pendarahan jika pernah lalu parut pembedahan caeserean atau pun prosedure mencuci rahim akibat keguguran (dilatation and curettage)

Kalau dah jadi masa 1st n 2nd, 3rd kene buat something different. Kalau dulu dah makan vitamin,  kene makan lagi vitamin yang betul. Elak processed food. Makan fresh sayur-sayuran dan buah-buahan.



Dulu-dulu orang kata makan vitamin baby besar. Tapi fact is makanan zaman sekarang ni tak cukup nak bagi zat pada tubuh kita, kene makan supplement juga

Ingat formularahim sihat ini. Mak cukup nutrisi = uri cantik, senang keluar
Mak tak cukup nutrisi = uri cengkam kuat kat rahim

Kan doktor sendiri sertakan vitamin untuk kita ambil semasa tempoh kehamilan kan..itu untuk bantu bekalkan keperluan vitamin pada kita dan baby. 

Kerana semasa Hamil tubuh ibu memerlukan dua kali ganda lebih nturient tertentu untuk disalurkan kepada bayi dalam rahim yang sedang membesar.


Sayangnya cara penyediaan makanan hari ini menyebabkan majority nutrisi seperti vitamin dan protein musnah sebelum sempat di serap oleh tubuh

Apa yang Shaklee boleh bantu adalah dengan meyediakan lebih lagi keperluan nutrient berbanding vitamin yang dibekalkan oleh klinik/hospital.

Tambah lagi kebanyakan Vitamin Antenatal yang diberikan oleh pihak Hospital atau klinik mempunyai masalah berikut :

✔ Bau yang tidak menyenangkan
✔ Pewarna yang kuat
✔ Status halal yang tidak diketahui
✔ Tahap kehancuran yang lemah, membawa risiko pil tidak hancur dalam tubuh.

Kebaikkan Set Vitamin Kehamilan Shaklee



Kebaikkan vitamin yang dalam Set kehamilan ini, main peranan yang sangat penting sepanjang tempoh kehamilan, bukan sekadar bekalkan nutrient untuk ibu & bayi, malah memelihara kesihatan ibu yang biasa berlaku semasa kehamilan seperti ;-

✔ Anemia
✔ Sembelit
✔ Emosi 
✔ Hormon tidak stabil
Masalah keputihan
Mencegah Gestational Diabetes Mellitus (GDM)
Tumpah darah
Zat Kurang
Dan pelbagai masalah ibu hamil yang lain

Rujukkan :


Jelas sekali vitamin semasa kehamilan tak boleh dipandang remeh, keperluannya adaalah satu kemestian bagi setiap ibu, bagaimana untuk mendapatkan Set Kehamilan Shaklee ini??

Boleh terus buat belian di bawah ini,



Nak respon pertanyaan lebih pantas, boleh hubungi saya di whatsapp ---> 0197731060

Moga dapat membantu ibu-ibu semua dalam menjaga kesihatan semasa tempoh kehamilan  mahupun selepas kelahiran.

You Might Also Like

0 comments