Kenali Antioksidan Mencegah Masalah Kulit & Penyakit

Kite selalu terbaca berkenaan antioksidan ataupun mungkin juga biasa mendengarnya sebelum ini..tapi masih tak fahami lanjut berkenaan dengan apa itu ANTIOKSIDAN. Jom kita kupas lanjut mengenainya.

Apa Antioksidan itu?

Antioksidan ni adalah sebutan untuk zat yang berfungsi melindungi tubuh dari serangan radikal bebas. Yang termasuk di dalam golongan zat ini antara lainnya adalah vitamin, polipenol, karotin dan mineral. 

Secara semulajadinya, zat ini sangat besar peranannya pada manusia untuk mencegah terjadinya penyakit dan juga pelbagai  punca masalah kesihatan. Antioksidan melakukan semua itu dengan cara menekan kerosakkan sel yang terjadi akibat proses oksidasi radikal bebas. 

Oksidasi didefinisikan sebagai interaksi antara molekul oksigen dengan zat lain seperti logam hingga jaringan hidup.
Secara lebih teknis, oksidasi terjadi karena hilangnya setidaknya satu elektron ketika dua atau lebih zat berinteraksi.

 
Contohnya sebiji apel segar yang baru dipotong berwarna coklat, logam pada basikal menjadi berkarat, dan bahan-bahan dari tembaga berubah menjadi kehijauan.

 
Apa pula radikal bebas itu? 

Radikal bebas sebenarnya berasal dari molekul oksigen yang secara kimia strukturnya berubah akibat dari aktiviti persekitaran. Antara aktiviti persekitaran yang menjadi punca radikal bebas ialah radiasi, pencemaran, merokok dan lain sebagainya. Radikal bebas yang beredar dalam tubuh kita akan berusaha untuk mencuri elektron yang ada pada molekul lain seperti DNA dan sel. 

Pencurian ini jika berhasil akan merosak sel dan DNA tersebut. Dapat kita bayangkan semakin banyak radikal bebas beredar maka makin banyak pula sel yang rosak. Sehinggakan kerosakan yang berlaku akan menyebabkan sel tersebut menjadi tidak stabil yang menjadi punca penyebab kepada proses penuaan dan kanser.


Bagaimana antioksidan memerangi radikal bebas? 


Antioksidan, seperti yang ditunjukkan, melindungi sel-sel sihat badan daripada kesan berbahaya radikal bebas. Mereka meneutralkan radikal bebas untuk menghalang mereka daripada menyebabkan tindak balas kimia mempunyai kemampuan lagi mencuri elektron dari sel dan DNA sihat yang boleh mengakibatkan kanser dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan usia. Proses yang terjadi sebenarnya sangat komplek tapi secara sederhana dapat digambarkan seperti dalam gambar di atas.

Penyakit apakah yang berhubungan dengan Radikal Bebas?

Beberapa penyakit degeneratif berhubungan erat dengan radikal bebas. Diantaranya, kanser, penyakit jantung dan pembuluh darah, nyanyuk, katarak, dan penurunan fungsi kognitif. Proses penuaan ini juga berhubungan dengan radikal bebas. Antioksidan dipercaya mampu untuk mencegah beberapa penyakit ini. 

Begitu jugalah yang melibatkan masalah kulit. Radikal bebas dapat dicegah oleh antioksidan dengan melindungi kulit dari faktor-faktor yang boleh menyebabkan terjadinye jerawat, jeragat, kulit berminyak, kulit kering, bersisik, pigmentesi & pelbagai lagi.

Dari mana sumber Antioksidan? 

Antioksidan dengan mudah boleh kita perolehi dari makanan. Sayangnya masyarakat kita hari ini majoritinya tidak mengetahui bahawa ada sumber antioksidan di dalam pemakanan kita seharian yang mengandungi jumlah antioksidan yang tinggi. Antara antioksidan semulajadi yang boleh  memerangi radikal bebas ialah Teh Hitam. Mengamalkan Teh hitam secara rutin 4 cawan setiap hari mampu menjaga tubuh kita agar tetap segar dan bertenaga sepanjang hari. 

Kajian juga menunjukkan dengan mengambil 2 cawan teh @ lebih kurang mendapat serangan sakit jantung dan strok, mempunyai kandungan LDL (kolesterol tak baik) dan jumlah keseluruhan kolesterol yang rendah, dan sembuh daripada serangan sakit jantung lebih cepat. Bukan teh tarik @ teh campuran ye.

"Antioksidan dalam Teh Hitam

Teh adalah penuh dengan antioksidan, sebatian melawan penyakit yang membantu badan anda menghindari penyakit."

Dengan Jeanie Lerche Davis
Diulas oleh Brunilda Nazario, MD


Bukan teh hitam sahaja yang mengandungi antioksidan malah banyak lagi teh hijau, kita juga boleh dapatkannye dari buah-buahan seperti kiwi, manggis, brokoli, keluarga buah pelbagai beri, strawberi & sebagainya, banyak lagi sebenarnye ye, google sahaja sumber antioksidan pasti kita akan ke temu
 pelbagai lagi.

Antioksidan Bertablet 

Sekirenye sukar untuk mengamalkan pengambilan buah-buahan untuk kesihatan kulit khususnye, & mungkin juga ade antara cik/en/Puan/Tuan yang tidak boleh minum teh..kita boleh cube Antioksdian dari Shaklee Suplemen. Klik sini untuk ketahui lanjut mengenai Antioksidan bertablet hanya dari sumber semulajadi, yang bebas dari bahan kimia, & pastinye HALAL.

Moge dengan perkongsian kali ini dapat membuka jalan untuk kita lebih melihat kebaikan mengamalkan pemakanan yang sihat ke arah hidup yang lebih sejahtera.

Sekirenye en/cik/Puan/Tuan perlukan sebarang nasihat bagi masalah kulit muka, boleh PM sy di FB Rosemawatie atau SMS 0197731060 @ watsap 01592043778.

Vitaminorganik menyediakan penghantaran COD di area Bandar Sunway City, Bercham, Taman Perpaduan & Tanjung Rambutan.
Saya Pengedar Shaklee berID 906555

You Might Also Like

0 comments