B Complex Shaklee Vitamin Penenang Emosi, Tekanan & Stress

  • Thursday, September 04, 2014
  • By Rose MH
  • 0 Comments




Emosi...hidup manusia sekarang lebih dipenuhi dengan tekanan. Lebih emosi yang menekankan berbanding emosi yang menggembirakan dan menyenangkan. Kegagalan manusia menangani kesusahan/tekanan/musibah dalam hidup (stress) seharian punca penyakit jiwa. Dan tekanan ini kian meningkat dalam kehidupan manusia 'moden' kini. Sampai ada bunuh diri..kita bagi yang muslim..janganlaa sampai ke tahap tu ye..ade cara untuk atasi tekanan hidup dengan cara yang betul dan lebih berkesan. Dekatkan diri dengan Allah..baca Al-quran dengan terjemahan..inshaAllah lain rasa hati tu nanti..

Dari segi kesihatan, apa yang menjadikan kite beremosi. Secara semulajadi, fikiran, emosi & tubuh badan kita mempunyai hubungan yang sangat erat. Setiap apa sahaja aktiviti dari segi permikiran & emosi kita, ia akan berikan kesan secara langsung kepada setiap keadaan anggota dalaman & luaran tubuh kita. Kalau fikiran dan emosi kita ceria maka tubuh kita pun akan dapat manfaat keceriaan yang sama. Apabila sebaliknye pula, bila pemikiran kita tak tentu hala & emosi kita tak stabil, keadaan ini akan berikan kesan negatif kepada tubuh kita. Macam mana tu?

Okeh..Bila kita tertekan, otot-otot tubuh kita akan mula menegang, perjalanan darah jadi tak keruan, kite rasa sesak..nafas kite terganggu & hormon dalam badan mula hasilkan toksin yang boleh merbahayakan tubuh kita.


 



Ini berikan kesan yang buruk kepada 5 organ tubuh yakni jantung, ginjal paru-paru, hati & limpa. Kalau otak kita tak berfungsi, kita akan sekadar pengsan atau mungkin koma sahaj. Kalau semue tak berfungsi? Innalillahiwainnailahirojiun....mintak jangan macam tulaa ye..

Bagi yang beragama islam selain dari amalkan zikrullah..bertasmid, bertasbih & sebagainya..Makanan juga mempengaruhi emosi seseorang. Makanan yang berkhasiat, walaupun ringkas dan sekadar mengalas perut mampu menjana tenaga dan daya fikir seseorang. Jika lapar, macam mana nak fikir dengan baik untuk fokus dan buat keputusan dengan rasional. Tak makan pun kite boleh jadi stress kan...cube kawan2 time tengah keje, pastu perut tak berisi lagi..keje plak banyak..mau stress ye tak,begitulah persamaanya.


Di Shaklee kami sediakan B Complex khusus untuk kawan2 yang kerap mengalami masalah yang melibatkan emosi, tekanan, kerap nak marah, orang kate 'temper' tak tentu pasal..So Bagaimana B complex Shaklee membantu menenangkan?

Khasiat B Complex 



1.Vitamin B1~ mengurangkan kelesuan, keresahan, mempertingkatkan kecerdasan mental, melancarkan peredaran darah, meningkatkan stamina badan, menyihatkan sistem pencernaan dan memperbaiki metabolisma

2.Vitamin B2~ mengurangkan keletihan mata, katarak, jangkitan lidah, membantu mengaktifkan vitamin B6 dan asid folik.

3.Vitamin B3~ mengurangkan pengaliran kolestrol di dalam darah, memperbaiki kesihatan kulit, rambut, sistem pencernaan dan mengelakkan depresi.

4.Vitamin B5~Asid Pantothenic memainkan peranan yang penting dalam melegakan tekanan/ stress. Sering dirujuk sebagai "vitamin anti-tekanan,".

Penting untuk pengeluaran hormon yang berkaitan dengan tekanan yang dihasilkan dalam kelenjar adrenal, menurut University of Maryland Medical Center. Vitamin B kompleks boleh membantu memulihkan kelenjar adrenal daripada stress.

5.Vitamin B6~ penting dalam proses asid amino, mengawal serotonin di dalam otak (ketidakseimbangan menyebabkan depresi), mengurangkan senggugut, menenangkan emosi, mengurangkan kekejangan otot dan sebagainya.

Perubahan dalam tahap serotonin boleh mengubah mood dan menjejaskan keupayaan seseorang untuk menghadapi tekanan / stres

6.Vitamin B12~ meningkatkan selera makan, memperbaiki tindak balas saraf, mengelakkan anemia, keletihan, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, fokus dan keupayaan seksual

7.Biotin~ membantu B Complex menjadi lebih efektif, mengurangkan rabun, rambut beruban, eczema dan keradangan kulit

8.Asid Folik~ kesihatan fetus, kurang risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, stres, ulser mulut dan sebagainya

#Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh. Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.

Vitamin B memainkan peranan penting dalam metabolisme tenaga. Bahan-bahan choline dan inositol menawarkan kesan menenangkan yang boleh membantu dalam menangani tekanan.

Tanganilah EMOSI kawan-kawan dengan bijak, jangan ia terus menguasai diri kita..

Berminat untuk mencuba atasi masalah emosi ini dengan cara yang lebih sihat & pastinya berikan manfaat yang lebih baik untuk tubuh kawan-kawan!?

CUBALAH B COMPLEX hari ni.

Nak dapatkan SEGERE? Klik Icon di bawah ini. Penghantaran terus ke rumah anda. Konsultasi diberikan sepenuhnye.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=d1d2f825932ae8df3aa6db09325cf61e 

 Sebarang Pertanyaan Lanjut,

Boleh terus pm sy di FB Rosemawatie @ hubungi sy melalui sms/watsap 0197731060

Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:
_/ Panduan pengambilan vitamin yang betul
_/ Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
_/ Konsultasi priority by special request
_/ Setiap pmbelian menerima sesuatu yg istimewa
_/ Penghantaran percuma
_/ Jemputan ke group tertutup khas untuk pelanggan Shaklee

Saya Pengedar Shaklee Ipoh Berdaftar 906555
COD Area : Tanjung Rambutan, Taman Perpaduan, Bercham & Simee

You Might Also Like

0 comments