Tentang Indeks Glisemik Yang Perlu Anda Tahu

  • Sunday, September 07, 2014
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Shaklee mempunyai produk yang mengandungi Indeks Glisemik yang rendah yakni ESP SHAKLEE yang menjadi permintaan tinggi sejak ia mula mendapat tempat di hati ramai penggemar makanan tambahan yang berasakan dari 100% semulajadi..tidak dinafikan mempunyai keunikkan yang tersendiri...Hari ni saya nak kupas keistimewaan Indeks Glisemik yang terkandung di dalamnya. Meh kita same-sama tambah ilmu ^_^


APA ITU INDEKS GLISEMIK?


Indeks glisemik (glycemic index/GI) adalah merupakan ukuran kepantasan makanan diserap
menjadi gula dalam darah kita.
Kabohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (GI) yang tertinggi manakala kabohidrat dengan GI yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan kita.


Jadi semakin tinggi indeks glikemik sesuatu makanan itu, semakin cepatlah kesannya terhadap kenaikan gula darah. Mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah sangat-sangatlah penting dalam penurunan berat badan dan penjagaan kesihatan untuk jangka masa yang panjang.

Untuk tentukan tahap indeks glisemik sesuatu makanan, ia hendaklah diujikaji terhadap manusia yang diberikan hidangan makanan utama, kemudian gula darah mereka diukur pada waktu tertentu.

Hasil daripada keputusan akan dibandingkan dengan glukosa dan dinilai dalam angka.

Makanan yang sedikit atau tidak mengandung karbohidrat, seperti daging, keju & sbginya memiliki indeks glisemik mendekati nol. Semakin sedikit makanan mengandung pati dan gula yang mudah dicerna, semakin kecil indeks glisemiknya. Makanan berserat, meskipun mengandung karbohidrat, memerlukan waktu untuk melewati sistem pencernaan, sehingga cenderung memiliki indeks glikemik rendah. Serat juga membantu memperlambatkan masuknya gula ke dalam aliran darah kita.
Manfaat Indeks Glikemik

Jika gula darah kita rendah dan terus menurun sepanjang tempoh berolahraga atau selepas berpuasa, Kita akan merasa pening, berpeluh, mudah marah dan gejala kekurangan gula darah yang (hipoglikemi) lainnya. Macam mana nak atasi keadaan ini?

Kita perlu memakan makanan ber-indeks glisemik tinggi yang meningkatkan gula dalam darah dengan cepat. Sebeb tu kalau kita berpuasa kita digalakkan untuk berbuka puasa dengan makanan yang manis...contohnye kurma..



Tahap Gula Dalam Darah Dari Jenis-Jenis Makanan Mengikut Jarak Masa


Dari sudut yang lain pula, kalau seseorang itu mengidap diabetes, kolesterol tinggi, dan mempunyai masalah kegemukan, mereka perlulah elakkan dari mengambil makanan berindeks tinggi.


Beberapa manfaat kesihatan dari diet berindeks glisemik rendah:

  • Mencegah dan mengawal diabetes. Sebuah kajian yang dikeluarkan dalam American Journal of Clinical Nutrition (July 2002) membuat kesimpulan bahawa makanan berindeks glisemik tinggi meningkatkan risiko mengidap diabetes tahap 2. Penelitian ini juga menyarankan pengidap diabetes mengamalkan diet rendah indeks glisemik, & berhati-hati dengan pengambilan makanan yang tinggi lemak.
  • Mencegah kanser. Artikel lain dalam jurnal yang sama menyebutkan adanya toleransi antara makanan tinggi indeks glisemik dengan kenaikan risiko kanser kolorektal(berkaitan dengan usus), kanser payudara dan mungkin juga kanser ovari dan prostat. Dr Atkins dalam New Diet Revolution menyebut hubungan antara kanser dengan indeks glisemik yang pada dasarnye merujuk kepada fakta bahwa sel kanser “mendapatkan makanan dari gula.” Buku itu juga menyebutkan bahwa penderita kanser payudara lebih mungkin untuk selamat dan kurang mengalami ketumbuhan jika tingkat insulin tubuh mereka lebih rendah.
  • Penyakit jantung. Risiko penyakit jantung meningkat seiringan dengan jumlah kolesterol tubuh kita. American Journal of Clinical Nutrition juga melaporkan bahwa diet rendah indeks glisemik mengurangi kolesterol jahat dan trigliserida yakni lemak dalam darah yang juga dikenali lipid dalam masa satu bulan. Diet tersebut sekaligus mengurangi risiko infark miokard fatal(berkenaan dengan koronari - jantung)
  • Mengurangkan Obesiti. Makanan yang mempunyai indeks glisemik rendah akan buat kita rasa kenyang dan bertahan lebih lama. Rasa lapar hanya akan berlaku beberapa jam kemudian, & kita akan rasa nak ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit. Dalam suatu penelitian, anak-anak yang mengalami obesiti yang mengambil makanan berindeks glisemik rendah dalam tempoh 4 bulan (yang diambil mengikut keinginan) dilaporkan mengalami penurunan berat badan secara mendadak. Akan tetapi, makanan berindeks glisemik ini juge kaya serat makanan, terkadang agak sukar untuk membezakan samada penurunan berat badan ini berlaku disebabkan indeks glisemik atau serat makanan. 

Muatan Glisemik


Sama juga seperti indeks glisemik, muatan glisemik (glycemic load) digunakan untuk mengukur kesan potensi makanan terhadap gula dalam darah. Makanan mungkin memiliki indeks glisemik tinggi tetapi jika tidak mengandung banyak karbohidrat pada sesetengah sajian, ia tidak akan berikan kesan pada gula dalam darah.

Untuk menghitung muatan glisemik makanan, kalikan indeks glisemik dengan jumlah karbohidrat non-serat dalam satu 'portion size', kemudian bagi dengan 100. Angka muatan glisemik 20 ke atas dikategorikan tinggi, 10-19 menengah dan kurang dari 10 adalah rendah.

Adakah G.I juga terdapat kelasnya yang tersendiri?


Makanan berkarbohidrat secara umum dibahagikan kepada 3 kelompok, iaitu G.I Tinggi (melebihi paras 70), G.I Sederhana (antara 55 – 70), dan G.I rendah (di bawah paras 55).


Untuk pengetahuan kawan-kawan ESP & Mealshake Shaklee..dua produk dari Shaklee ni mempunyai GI yang rendah iaitu pada GI 39 & Mealshake 44 je..jadi ia sangatlah sesuai untuk mereka yang mengalami diabetis, nak turunkan berat badan, & nak jage kesihatan dalaman yang lain yang berkaitan dengan kesan dari pengambilan gula yang berlebihan.
Ada ahli keluarga yang mengidap Diabetes, Obesiti & masalah2 lain yang saya nyatakan di atas??
Boleh laa dapatkan ESP @ Mealshake Shaklee..tika entry ni ditulis baru 2hari lepas saya COD, ESP untuk ibu mengandung 7bulan yang ade masalah kencing manis disebabkan faktor keturunan.

Okeh..so kalau nakkan segera boleh terus order di icon di bawah ni ye,

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=c3236725cfb305098d9c19d3ed7b15b2

Sebarang Pertanyaan Lanjut,

Boleh terus pm sy di FB Rosemawatie @ hubungi sy melalui sms/watsap 0197731060

Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:
_/ Panduan pengambilan vitamin yang betul
_/ Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
_/ Konsultasi priority by special request
_/ Setiap pmbelian menerima sesuatu yg istimewa
_/ Penghantaran percuma
_/ Jemputan ke group tertutup khas untuk pelanggan Shaklee

Saya Pengedar Shaklee Ipoh Berdaftar 906555
COD Area : Tanjung Rambutan, Taman Perpaduan, Bercham & Simee


You Might Also Like

0 comments