Salah Ke Saya Sebagai Muslim Membiarkan Diri Saya Gemuk!?

Kita ni memang perlu kejar badan sihat dan kena kawal berat badan. Terutamanya suami-suami kita. At least, jangan lah boroi sangat. boleh "tuck in" pun ok sangat dah.
Idak lah nampak perut tu 'terjuih' keluar😄😄😄 (janganlaa marah😃) ini realiti kan kita nak bantu diri kita untuk sihat

Dr Daggy pun cakap "kalau orang dulu mati sebab penyakit yang datang daripada luar (malaria, etc) tapi orang sekarang banyak mati sebab diri sendiri (obese, diabetes, stroke, etc)."

Sebagai muslim, boroi melampau ni memang tak digalakkan. Sebab ia menggambarkan kemalasan (walaupun sebenarnya rajin).

Malas nak kawal nafsu makan, malas nak bergerak & beraktiviti, etc. Dengan Nafsu makan pun dah kalah, macam mana nak lawan nafsu bangun tahajjud?

Lepas saya turun 7kg dari 83 ke 75 dengan Set Slimming Shaklee..saya tak boleh terus rasa okeh best dah ni..sebab dah turun 7kg..saya terus ingatkan diri tak boleh terus complacent dah lepas ni..sebab masih dalam obesity

Maka kene terus USAHA. 

Dalam Shaklee ni kita ada variety of diet..untuk bantu turunkan berat. Kita ada detox, eat clean dan eat healthy.

Konsultasi work out dari pengedar sendiri nak kardio ke apa ke kan, jogging, boikot gula macam boikot zionist, haa cakap je apa u name it.

Nak atkins? Saya pun pernah buat..ye. Turun 10kg dalam 2minggu but it wont last kalau kita tak jaga makan betul-betul dan kene study betul-betul apa yang kita ambil & we should, keep it maintain with work out too..



Cuba tengok ustaz (contoh laa macam dalam gambar tu ^_^) yang boroi-boroi ni pun kalau ikutkan..kenelah kempiskan boroi tu segera.
Sebab ia boleh jadi fitnah agama. Nabi Muhammad SAW sendiri kurus sampai ikat perut dengan batu untuk tahan lapar. 
Ya Allah..kalau bayangkan saja dah buat kita sebak kan..

Last but not least, obesity ni mengundang macam-macam penyakit kritikal kalau tak di kawal sebaiknya. Dan kita yang masih ada anak-anak kecil ni? Pastikan at least kita boleh tengok mereka graduate lagi 20 tahun nanti. So please kawan-kawan..mulalah kawal berat badan

Serius saya tahu susahnya. Tapi at least kita die trying. 

Peace
#ahakakrose =)


You Might Also Like

0 comments