Period Tidak Teratur Punca Sukar Hamil, Bagaimana Cara Atasinya?

  • Thursday, December 21, 2017
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Ye, potensi untuk hamil bagi seorang wanita adalah melalui period yang tetap, ini kerana kita boleh kenal pasti tahap kesuburan kita. 

Kalau period kita ok, on time setiap bulan, tak ada masalah apa-apa..haa itu suami lah kene buat check up pulak, mungkin suami yang ada masalah ^_^

Bagi wanita yang belum berkahwin, period yang tidak teratur, mungkin tidak akan menjadi perkara yang perlu diberikan perhatian khusus berbanding mereka yang telah berkahwin terutama wanita yang masih belum memiliki cahaya mata atau yang teringin sekali menambah ahli keluarga baru.

Tapi..kawan-kawan harus ingat, jika anda adalah pembaca yang masih belum berkahwin dan mempunyai masalah yang sama, 


wajarlah ambil langkah segera untuk perbaikinya bagi mengelakkan ketidaksuburan selepas berkahwin.


Kitaran Normal Haid


Kitaran haid yang normal boleh jadi sependek 22 hari sepanjang 36hari. 


Bila doktor bercakap mengenai panjang kitaran, mereka memasukkan sekali hari-hari di mana kita berada dalam haid.







Kebanyakan wanita mengovulasi di antara 12 dan 14 hari sebelum kedatangan haid. 

Ini adalah kiraan purata, jadi ia boleh jadi beberapa hari lebih cepat atau lebih lambat daripada itu. 

Jika kawan-kawan mempunyai kitaran 28 hari, kita mungkin akan mengovulasi pada pertengahan kitaran. Jika kita mempunyai kitaran 22 hari, kita boleh mengovulasi beberapa hari sahaja selepas haid.

Saya berikan contoh :-

Misalnya, jika tempoh haid kita adalah 28hari, justera waktu subur adalah :

28 hari -14hari = 14hari . Hari ke 14 adalah waktu paling subur.

Jika tempoh haid bulan tersebut adalah 30 hari

30 - 4o hari = 16 hari. Hari ke 16 adalah waktu subur.

Jika tempoh haid bulan tersebut adaah 33 hari.

33hari - 14 hari = 19 hari. hari ke 19 adalah waktu subur wanita.


Punca Period Tak Tetap


Menurut Majalah Pa & Ma, 12 punca haid yang tidak teratur adalah: 


KEGEMUKAN - berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid. 


KEHAMILAN - haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil! Ini kerana ovum yang dikeluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah disenyawakan.


BERLEBIHAN HORMON PROLAKTIN - hormon prolaktin yg berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya. 


TERLALU KURUS - tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh mengganggu kitaran haid anda. Oleh itu, anda haruslah mempunyai berat badan yg sihat & seimbang. 


MASALAH KESIHATAN - sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema ataupun penyakit yg memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus mengganggu kitaran haid. 


MENOPAUS - ia berlaku kepada wanita yg berusia lewat 40-an. Pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku. 


PENCEGAH HAMIL - pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. Terdapat sesetengah wanita yang tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implanon. 

TEKANAN/STRESS - stress atau tekanan dalam bentuk fizikal & mental dari tempat kerja atau kehidupan seharian contohnya mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid. 


PENYUSUAN BADAN - sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi.


Terdapat sesetengah ibu menyusu yg langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya! 

TERSILAP PENGIRAAN - 40% wanita didapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. 


Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke 'hari subur' dan kesilapan menjangka kedatangan haid yg seterusnya. 

MASALAH TYROID - hormon yang dirembeskan oleh tyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita. 


UBAT-UBATAN - jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.


Bagaimana Shaklee Suplemen Boleh Membantu Melalui Pengambilan GLA COMPLEX  & VIVIX?




1. GLA ni pulak sangat penting untuk kesuburan wanita. Tahukah anda, warna lendir serviks boleh memberi petanda kesuburan wanita. Lendir serviks ni lendir yang keluar selepas kita kering darah haid. 


GLA membantu menghasilkan lendir yang subur, iaitu lendir yang berwarna putih jernih, nipis dan stretchy. Lendir ini memudahkan sperma untuk berenang ke arah tiub fallopio.

Lagi best, lendir ini membolehkan sperma bertahan hingga 5 hari walaupun ovulasi belum bermula.


Nanti bila telur mula dihasilkan, sperma boleh berenang ke arah telur dengan selamat tanpa banyak cabaran. Lendir yang tak subur adalah lendir yang tebal, coklat dan kering.




GLA turut membantu menstabilkan hormon, dan seterusnya membetulkan semula kitaran haid. Jadi kalau sesiapa yang ada masalah haid tak stabil, kejap sebulan datang, kejap 2 3 bulan, boleh lah amalkan GLA. Bila haid stabil insya-Allah mudah nak predict waktu subur.




2. Vivix tinggi kandungan antioksidan dapat membantu menghapuskan radikal bebas yang menjadi punca hormon tidak stabil dan menganggu kitaran period seorang wanita.


Vivix ni jugak adalah produk paling premium Shaklee yang sangat mendapat sambutan ramai kerana keberkesanan dan fungsinya yang mampu membantu tingkatan kesihatan secara keseluruhan.

Macam mana nak dapat kan dua beradik ni?Boleh terus direct order di sini



atau terus hubungi saya 
Kak Rose 0197731060 (klik link untuk direct whatsapp)





You Might Also Like

0 comments