Wanita Boleh Mengidap Kencing Manis Tanpa Sedar, Apakah Simtom & Bagaimana Cara Atasinya?

  • Tuesday, December 26, 2017
  • By Rose MH
  • 0 Comments

 Kencing Manis Atau Diabetes Tanpa Sedar






Mengikut Kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati lebih kurang 500,000 wanita tidak mengetahui mereka mengidap diabetes.

Menurut pakar pemakanan, diabetes terjadi apabila terdapat banyak gula dalam darah yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Apabila glukosa tidak ditukarkan kepada tenaga sama ada disebabkan insulin yang tidak cukup  atau insulin tidak bekerja dengan betul menyebabkan hati mengeluar glukosa berlebihan dan badan tidak mampu menukarkan kepada tenaga kemudian memecahkanya menjadi LEMAK dan protein yang menyebabkan lebih banyak glukosa terhasil.


Simptom Dan Cara Mengatasinya


Simptom diabetes ialah kencing kerap dan cepat dahaga badan pula menjadi mudah letih dan lemah.

Cara mengatasi masalah badan letih disebabkan Diabetes ialah cuba ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan memastikan adakah kite berkebarangkalian mengidap diabetes, lakukan ujian darah untuk mengukur tahap gula dalam darah.

Ketagihan memakan makanan yang manis dan berlemak sebelum kedatangan haid juga antara petanda kite mengalami ketidakseimbangan kadar gula dalam darah.

Makan setiap 3 jam dan jauhi roti, yogurt buah, jus, rokok dan kafein.

Banyakkan mengambil makanan laut secare moderate, telur, sayur sayuran hijau dan buah seperti buah pear, anggur, pic dan kiwi. gantikan pasta dengan beras perang, bubur & bijirin..

Buat kaum wanita semua..Diabetis tidak mengenal usia mahupun jantina lelaki atau perempuan ...bile ketagihan gula  dan kerap nak makan makanan manis-manis kita perlulah bertindak segera lakukan pemeriksaan di klinik...


Mengambil Tindakan Segera



Sebaik sahaja kita dah sedia ambil tindakan untuk berubah, carilah program pengurusan berat badan yang direka untuk membantu menurunkan berat badan yang selamat disamping membantu mengekalkan body mass kita.

Otot tanpa lemak adalah tisu aktif metabolik-yang bermaksud membakar lebih banyak kalori daripada tisu bukan otot!

 Sekiranya kita tidak mengikuti program penurunan berat badan yang berkhasiat lengkap dengan nutrisi, kemungkinan kita akan kehilangan beberapa otot yang akan menurunkan metabolisme kita - yang bermaksud kita membakar kurang kalori dan lebih sukar untuk menurunkan berat badan. 


Pemakanan Untuk Bantu Turunkan Berat Badan Elak Lebihan Gula Dalam Badan*


Untuk membantu mencegah kehilangan otot tanpa lemak yakni Lean Muscle, dapatkan protein berkualiti tinggi juga mengandungi leucine dalam diet kita. 

Leucine adalah asid amino penting yang membantu mengekalkan jisim otot tanpa lemak dan merangsang sintesis protein otot. 

Semasa tempoh pengurangan kalori, jumlah leucine yang mencukupi yang menjadi sebahagian daripada diet keseluruhan dengan keseimbangan protein, karbohidrat dan lemak yang sihat dapat mengekalkan jisim otot tanpa lemak, kita pun akan dapat menurunkan berat badan dari lambakan lemak yang ada. 

Cari program penurunan yang juga menggalakkan:

Minuman pengganti (Meal Replacemen) atau bars packed with protein and fiber

1. Shake dan bar pengganti makanan adalah cara yang mudah untuk mengawal kalori.  

2. Meningkatkan pengambilan protein dan serat berkualiti tinggi pada waktu makan 

3. Membantu mengawal kelaparan 

4. Meningkatkan rasa kenyang. 

5. Jumlah serat yang larut dalam makanan juga boleh membantu menurunkan kolesterol dan gula darah.

Pilih makanan Indeks makanan glisemik rendah

1. Indeks glisemik adalah ukuran yang digunakan untuk menilai berapa cepat dan berapa karbohidrat yang tinggi yang mengandungi makanan meningkatkan tahap gula darah.

2. Makanan dengan indeks glisemik 55 atau lebih rendah dianggap "glisemik rendah" dan secara amnya makanan yang kaya dengan karbohidrat kompleks (iaitu bijirin penuh)

3. Mempunyai jumlah protein bersandar yang sederhana, lemak sihat jantung dan banyak serat.

4.  Makan diet dengan indeks glisemik rendah membantu mengekalkan paras gula dalam darah dengan mantap, mencegah mereka turun naik gula darah yang boleh menyebabkan perasaan rendah tenaga dan keinginan makanan.

Meningkatkan aktiviti fizikal. 

1. Meningkatkan tahap aktiviti fizikal anda bukan sahaja meningkatkan kalori yang dibakar dalam sehari, tetapi juga meningkatkan kepekaan insulin - keupayaan tubuh anda untuk menggunakan insulin untuk mengangkut glukosa dari darah ke sel-sel badan. 

2. Bekerja untuk mendapatkan 30 hingga 60 minit sehari untuk berolahraga sepanjang hari dalam seminggu. Jalan cepat adalah cara yang baik untuk memulakan dan bekerja dalam beberapa latihan ringan yang tidak hanya membakar kalori tetapi merangsang sintesis protein otot.

Mineral dan botani yang membantu mengawal gula darah. 

1. Walaupun mencapai berat badan yang sihat adalah langkah pertama untuk mengekalkan paras gula darah yang normal, memastikan pengambilan nutrien dan botani penting yang mencukupi juga dapat membantu menyokong peraturan gula darah. 

2. Sebagai contoh, kromium mineral penting diperlukan untuk fungsi insulin biasa. 

3. Magnesium juga diperlukan untuk metabolisme glukosa biasa dengan menjejaskan kedua-dua rembesan insulin biasa dan tindak balas terhadap insulin. 

4. Zink diperlukan untuk pengeluaran biasa, penyimpanan dan rembesan insulin dan vanadium juga terlibat dalam fungsi insulin biasa. 

5. Asid kolosolik, komponen aktif ekstrak daun banaba botani juga boleh membantu menyokong peraturan gula darah biasa.

Alat sokongan dan pendidikan. 

1. Pengurusan berat badan yang berjaya melibatkan bukan sahaja perubahan gaya hidup kekal terhadap tabiat makan dan latihan tetapi pendidikan dan pemahaman yang berterusan tentang semua faktor yang mempengaruhi berat badan anda. 

2. Cari program yang menyediakan alat sokongan (mis., Pedometer, langkah pita, diet dan jurnal latihan dan / atau perisian komputer) untuk membantu menjejaki kejayaan anda.

3.  Laman web interaktif dalam talian juga merupakan alat yang hebat untuk menyambung, berkongsi dan menyelesaikan masalah dengan orang lain yang berusaha mencapai berat badan yang sihat.

Pastinya Shaklee menyediakan program penurunan berat badan yang sihat dan semulajadi dengan pemilihan nutrient yang bersesuaian antaranya adalah :

1. Cinch Shake
2. Esp
3. Lecithin
4. Omegaguard
5. Vitalea
6. B complex 
7. Ostematrix
8. Vivix

Yang paling penting dengan dapatkan khidmat konsultasi dari saya, kawan-kawan yang bermasalah dengan penyakit Kencing Manis akan dibantu sebaiknya melalui pengambilan suplemen yang bersesuaian dengan keadaan berat badan juga kesihatan kawan-kawan sekarang.

Whatsapp saya untuk konsultasi di 0197731060 (Kak Rose)


Rujukkan * http://healthresource.shaklee.com/care-diabetes/

You Might Also Like

0 comments