Tahukah Anda Makan Nasi Seolah Kita Makan Gula Pasir?


Gali punya gali info...satu hari saya terbaca info Nasi ini di page Facebook Dr.Malinda Mohd Ali. MD(USM), MSc Anti-Aging, Regenerative Med & Medical Aesthetic (UCSI). 

Mempunyai pengalaman lebih 12 tahun di dalam bidang perubatan. Beliau turut mempunyai 'special interest' di dalam Obesiti & Pencegahan Penyakit Kronik.



Apakah perkongsiannya tentang nasi ni..kalau kawan2 baca sampai habis, sure lepas ni kawan2 semue bakal kurus semulajadi punye..tak ambil produk apa-apa pun boleh kurus. Inshaa Allah. 



Tapi kene ada cara semue tu. (itu boleh je tanya saya…hihihi)

 **************************************************************
Khas Video Tontonan Untuk Suami & Isteri & bagi pasangan yang sedang merancang kehamilan juga yang bakal menyambut cahaya mata pertama. Video yang bakal buat kategori mereka ini - BE PREPARE!

Baik Tengok!!

             
**********************************************************
Tak Makan Nasi Kurus


Saya yakin ramai yang pernah dengar orang kata kalau nak kurus ~ jangan makan nasi kan? Ada jugak orang kata, kalau nak kurus sampai tak nak makan nasi tu, memang extreme!

Perasan tak zaman dulu-dulu, kalau kita tengok nenek moyang kita tak ada pun yang gemuk2 macam yang era pertengahan sekarang, betul tak?



Biasanya slim slim jer..dulu pun mana ada obesiti ni semua, tok nek (moyang) saya (alhamdulillah masih ada lagi) sendiri pun dah hampir 90tahun..slim je lagi..sebab kenapa?



Padahal dia orang pun memang makan nasi dari kecil lagi.



Rahsia Sebenar


Sebenarnya, Beras & Nasi tidak bersalah dalam hal ini ^_^



Dulu, selepas proses menuai dan menampi padi,membersih dan membuang hampas dilakukan..



Beras yang terhasil ketika itu adalah 'Beras Perang' di mana ia masih mengandungi 'bran' yang mempunyai banyak vitamin & mineral yang diperlukan oleh tubuh..



Nenek-nenek kita dulu makan beras macam ni laa..


Disebabkan perubahan teknologi mula mengambil alih proses tersebut, ia telah membuang 'bran' dan seterusnya mengilap dan kemudian menghalusi beras-beras tersebut menjadi Putih & Berkilat!



This is what we called 'REFINED WHITE RICE'!

Bila 'bran' yang kaya dengan vitamin & mineral itu di buang, terhasillah Karbohidrat Terproses  yang mana telah mengandungi Glisemic Index yang tinggi!



Inilah rupa Rice Bran, ia di singkirkan dari beras.

Bila masuk ke dalam badan kita, tindakbalasnya sama seperti kita makan gula pasir!

Akan berlakulah kandungan gula dalam darah yang meningkat secara mendadak, Insulin yang mendadak ini di rembeskan & sifat insulin ni pulak ~ selain menurunkan paras gula, ia akan memerangkap & menyimpan lemak !!



Sebab tu orang yang ada kencing manis akan naik bacaan gula mereka bila makan nasi... Sbb tu makan nasi banyak, susah nak kurus !


Kalau nasi tak boleh makan.. Nak makan apa??



The best is to replace dengan beras perang atau beras basmathi.. Untuk pengetahuan kawan2 semua, beras wangi siam super yang sedap berkanji itu mempunyai Glisemix index lebih teruk dari gula pasir!



Haa kalau sebelum ni memang sukee sangat makan beras wangi, Better avoid!


Bak kata Kevin Zahri, jumlah nasi untuk orang dewasa biasa, cukuplah sekadar ambil satu gengam penuh sahaja.



Kawan2 cuba paksa buat untuk 1-2minggu dengan mulakan kuantiti pengambilan nasi..tengo berapa banyak berat boleh turun..


Penyelesaian Bagi Anda Yang Susah Kurangkan Nasi


Sekirenye sukar untuk elakkan pengambilan nasi dalam kuantiti yang banyak dek kerana sukar kawal nafsu makan,



Boleh ambil produk Shaklee ESP @ Cinch Shake bagi membantu anda kenyang dalam tempoh waktu yang lama..kawal gula dalam darah & sekaligus membantu kawan2 kurang rasa nak makan banyak.


Invest the best for yourself, and most of the time we have to Sacrifice the Taste for the Health !!


Jom sama-sama lakukan penambahbaikan.

Berminat untuk mencuba produk Shaklee??

Hubungi saya Rose whatsapp/sms 0197731060


You Might Also Like

0 comments