Siapa anak kita esok hari? Kita yang tentukan..kau orang setuju ke?

Masa saya form 5 dulu, ade pergi satu seminar untuk student, masa tu kelas terpilih sahaja pergi, kebetulan kelas saya di antaranyalah.. tak silap majlis tu tentang Skor A untuk SPM result. Ingat-ingat lupa, eh rasenye betul dah ni..

Bukan Pensyarah Biasa


Tapi speaker yang mengucap hari tu memang sampai sekarang saya ingat lagi..die Prof Sahol, dulu tak silap Prof Dr je, sekarang die punya title dah sampai Profesor Emeritus Tan Sri Dato' Sri Ir. Dr. Sahol Hamid Abu hah kau..tekujat mak bila cari die kat facebook nih..

Prof ni ade anugerah Doktor Kehormat Kejuruteraan Awam dari University of Stuttgart, yang mana dialah orang pertama ASIA yang terima penghormatan macam tu..kagum kan ^_^

Yang boleh buat saya ingat dia tu pasal..dia sebut nama Chek Rose(nama glam laa kononnye nih😁..glam laah sangat😄)

Kisahnye masa lepas dia dah cakap-cakap share story die tu...mestilah ada open sesi soal jawab..budak kelas laah kecoh-kecoh suh chek rose chek rose..(cakap kuat plak sampai prof dengar and said..'haa ok chek rose silakan' (nak tepuk dahi tak boleh tapi rase nak hempuk je sesorang yang bunyi tuh)😄😄😄

Create anak to be someone




Malangnye daku tak hingat apelah yang aku tanye kat deme nih ^_^

Tapi nak ceritanya ni intipati perkongsian ada satu ni menarik minat saya sesuai juga dengan topik #tsunamishaklee harini..

Kalau kita nak anak kita tu jadi Architect..memang kita sendiri boleh bentuk anak kita untuk jadi seorang Architect..dari kecil pupuk dengan keseronokkan tentang bangunan..its take a very creative way to make your children love building.. 

Acuan yang tepat pasti bentuknya tepat


Point penting di situ..untuk menjadikan anak kita siapa suatu hari nanti..adalah melalui pembentukkan kita pada hari ini..memang setiap anak pasti ada kelebihan dan kesukaan tersendiri yang mereka miliki..mula-mula saya macam tak boleh terima sebab anak-anak kan ada character tertentu yang lahir nya they possess it by them self as naturally kan.. 

Macam drama yang selalu ceritanya ayah paksa anak jadi lawyer tapi anak pulak suka bidang seni..haa kan?

...but then acuan tu kan if dibentuk jadi bulat maka bulat lah ia, betul tak?..jadi  untuk nak anak jadi siapa mereka untuk hari esok adalah mulanye dari kita..(eh macam terima sebulat hati pulak😄)


Jangan ada beban hutang belajar


Dan untuk membentuk bagaimana mereka itu 10 or 20 tahun lagi..perlukan pendekatan dari kita, how badly kita nak mereka jadi macam apa yang kita mahu..maka perlulah kita kerjakan sebaiknye untuk jadikan mereka seperti mana yang kita mahu..

Semuanye melibatkan apa effort  kita hari ini, bagi saya sebolehnye saya tak nak terikat dengan mana-mana pinjaman yang memungkinkan menjadi bebanan untuk anak-anak saya bila saya dan suami tiada..

Makanya..untuk kesenangan hari esok perlulah bersusah payah hari ini.

Itu yang nak koje kan si Shaklee ni betul-betul..

Moga saya dapat capai simpanan pembelajaran jangka masa panjang untuk Doktor, Pensyarah, Engineer & Architect di rumah saya ni..aiceceh...^_^ 

Haa apa pandangan kau orang sendiri? Wajar kah kite mencipta dan tentukan sendiri masa hadapan anak-anak dan macam mana kau orang sendiri merancangnya?

You Might Also Like

2 comments

  1. Mak mak ni usually sibuk benda depan mata. Urus makan minum anak. Selalu lupa long term. Thanks for sharing dear..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom kita jadi supermak yang berwibawa. moga bermanfaat dear

      Delete