6 Tips Atasi Duit Tak Cukup Supaya Hujung Bulan Gaji Masih Tak Habis

  • Wednesday, February 15, 2017
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Sara hidup kita sekarang teruk sangat kan..dulu kalau pi mall beli barang 100 tu boleh penuh separuh troli..ni kalau belanja sekarang seratus berapa beg plastik je pun kan..dengan minyak pulak naik nya..Gst dah satu hal lah..dengan ntah apalaa pula nak naik lagi lepas ni

Takkan sampai nak kene pindah duduk dengan mak ayahkan..mak ayah duduk dengan kita lain ceritalah kan..hihi

Bab duit sekarang ni tak boleh nak pandang remeh dah kan. Kalau kita tak uruskan dengan baik, mesti kita akan bermasalah. Lebih teruk lagi kalau kita TERPAKSA BERHUTANG. Kalau boleh siapa pun tak nak berhutang kan.
Hari ni ahkakrose nak share 6 Tip Cara Urus Kewangan Siap Boleh Menabung Beserta Solusi Macam Mana Nak Tambah Pendapatan



1) Catatkan Pendapatan Tetap Sahaja Untuk Perbelanjaan


Pendapatan tetap adalah pendapatan yang kita ada setiap bulan, contohnya gaji bersih. Elak dari mencatatkan atau mengira pendapatan sampingan atau pendapatan yang sekadar anggaran atau yang belum pasti.

Buat kiraan belanja bulanan hanya berdasarkan pendapatan tetap.

2) Rangka Anggaran Perbelanjaan


Setiap hari, minggu atau bulan (ikut kepada kemampuan) rangka jadual perbelanjaan. Tulis senarai barang yang kita nak beli atau bil yang perlu kita bayar. Elak dari berbelanja lebih dari gaji kita.

Kita boleh agihkan dari gaji kita tu untuk kita belanjakan setiap hari atau setiap minggu. Contoh kita ketepikan RM300 seminggu. Kita kena pastikan tak berbelanja lebih dari RM 300 seminggu.

3) Buat Analisa Pendapatan vs Pengeluaran


Depends on gaji dan anggaran belanja kita, buat analisa untuk meneliti sama ada kita belanja ikut keperluan atau ikut nafsu

Kalau kita tengok belanja kita lebih dari gaji kita, maka dah sampai masanya untuk kita kurangkan belanja. Kurangkan sikap boros masa berbelanja.

Jangan beli ikut suka hati kita je. Tengok orang beli kita pun nak sama..Jangan. Ukur baju di badan sendiri


4) Buat Tabungan


Setelah membuat analisa, pastikan ada lebihan duit dari gaji tu untuk kita buat tabungan. Contohnya kalau kita agihkan RM300 untuk dibelanjakan seminggu, pastikan dalam RM300 itu ada peratus untuk tabungan kita.

Contoh RM50 kita simpan untuk tabungan setiap minggu. Ataupun sebelum kita agihkan duit perbelanjaan, terlebih dahulu kita dah tolak peratusan dari gaji bersih untuk tabungan kita.

Contoh jika gaji kita RM 3000 sebulan, bolehlah kita ketepikan RM300 sebagai duit tabung

5) Elak Berhutang


Kita boleh berhutang untuk membeli aset, contohnya membeli kereta atau rumah tetapi jangan pula berhutang kerana terlebih belanja.

Berhutang sebenarnya bukan penyelesaian kepada kekurangan wang. Kita biasakan diri berhutang bila kita terlebih belanja, lama kelamaan kita akan mula dibebani dengan masalah hutang yang semakin tertangguh.

Ini akan memberi kesan serius kepada masalah kewangan kita
Bijaklah merancang kewangan supaya kita tak rasa terbeban.

Setiap pendapatan sampingan itu boleh kita anggap sebagai bonus atau duit tambahan untuk kita gunakan ketika waktu kita sangat perlukan dan bukannya untuk lebih boros berbelanja.


6. Solusi untuk tambah pendapatan jika tiada


Dengab berniaga. Macam ahkakrose pilih Shaklee sebab shaklee bisnes yang boleh jadi automate bisnes. Kita tak perlu packing barang sangat, tak tak perlu modal besar hanya mendaftar sebagai ahli RM79.50. Bayaran bonus pun infinity..kita boleh terapkan berapa kita nak syarat usaha kita perlulah berkadaran dengan apa yang kita mahukan.

Group guide yang supportive dan berpengalaman.

Tak perlu nak fikir dah produk bagus ke tak..sebab dah 101 tahun di dunia, memang tip top pun..& dah menambah baik nilai kehidupan ramai orang dari segi kesihatan, financial freedom dan lifestyle.

Okeh..hanya perlukan keputusan yang bijak dari kawan-kawan..sama ada nak ubah kewangan sedia ada..atau mahu terus tersepit dan dihimpit oleh cost of living yang makin meningkat

Whatsapp 'Nak Shaklee' ke 0197731060
Rosemawatie Mah Hassan

You Might Also Like

0 comments