Bagaimana Vivix Cegah Sel Dari Mati Mengejut Akibat Jangkitan, Trauma Dan Pendedahan Dari Toksin

Setiap benda hidup pasti akan mati kan. Macam kita manusia kita berharap sangat dapat hidup lama, sihat dan meninggal pun pada usia tua yang sepatutnya. Tapi kadang ada yang pergi seawal usia muda kan..

Haa samalah jugak dengan Sel kita. Sel kita ni ia hidup macam kita, buat kerja dia, dia berpecah, dan tiba masa dia akan mati bila waktu kitaran semulajadi yakni yang dah diprogram oleh badan kita ini dikenali sebagai Apoptosis

Tapi sel juga boleh 'terbunuh' oleh perkara-perkara macam toksik, bahan kimia, radikal bebas, radiasi, trauma, kecederaan, makanya sel kita ni boleh mati sebelum tiba waktu dia, yakni kematian pra matang..kematian oleh 'serangan' haa yang ni kita panggil Necrosis

2 Cara Sel Mati

Contoh macam yang tadi..muda-muda lagi dah meninggal sebab accident. Muda-muda dah meninggal sebab overdose dadah, jelaskan kat situ?

Jadi simple je nak paham, sel kita mati dengan 2 cara :

1. Sebab natural (Apoptosis) - badan dah diprogram untuk sel tu mati dan musnah dengan sendiri
2. Sebab pramatang (Necrosis) - ada jangkitan di area tisu sel yang mati, contoh paling senang, kita tengok pada kaki pesakit diabetes, kan kaki yang dah affected oleh penyakit tu..kan hitam kaki tu kan, & dah mati sel-sel kaki tu dah mula nak buruk sebab dah tak berfungsi dah

Contoh lain lagi pesakit jantung. Sel-sel di jantung tak cukup oksigen (FYI sel perlukan oksigen, glucose untuk hidup) dek kerana ada blockage di saluran darah ke jantung. So sel di jantung tu akan alami 'sesak nafas' tak ada oksigen so mati mengejut..unnatural death!

Cara untuk pulihkan sel dari melalui proses kematian pramatang


As naturally, DNA kita ni bila dah rosak, ia akan detect sel yang rosak atau sel yang dah tak boleh berfungsi dengan baik & bantu untuk heal the damaged area. Tapi bila ia melibatkan satu ransangan higher degrees dari ransangan yang sama ia boleh akibat sel mati serte merta, contoh :- kebakaran yang ringan boleh menyebabkan kulit melepuh dan boleh baik dalam masa seminggu, tapi . luka darjah ketiga boleh menyebabkan sel kulit tu mati dan membentuk parut melengkung kan..

sel kita ni biasanya akan hantar diri sendiri ke fasa 'pemusnahan semulajadi'..tapi bila sel rosak & gagal nak lalui proses pemusnahan semulajadi ni tadi..sel ni akan jadi 'puntianak' dan membiak jadi kanser..

Haa di sini lah peranan VIVIX. Bukan sebarang product yang boleh control apa yang berlaku secara biologi dalam badan kita. So penting untuk faham kenapa kita perlukan Vivix setiap hari.

Peranan Vivix dalam melindungi fungsi kesihatan sel


Vivix mempunyai 4 mekanisme utama pembaikan sel. perlindungan sel, tenaga sel dan prestasi sel. Kesemua yang memang kita perlu untuk pastikan sel-sel kita hidup dan boleh menjadikan segala organ dalam badan kita berfungsi dengan baik bukannya berpenyakit.

Sel hidup, mesti ada oksigen dan tenaga, Tapi kalo takde tenaga? takde oksigen, sel mati. Macama kita kurang oksigen kita semput, kalau sel kurang oksigen boleh jadi sel berasid dan enzim tertentu akan dilepaskan. Sudahnya DNA yang rosak.

Sel mesti mampu untuk repair kerosakan DNAnya supaya sel yang rosak tu patutnya boleh mati untuk memberi ruang ada sel baru untuk hidup bukan duplicate jadi sel rosak yang lain.

Macam kes zombie laa..patutnya kalau dah sakit terus mati, tak bangun-bangun dah..tapi zombie dah mati pastu hidup balik dalam keadan infected by virus, then pi jangkitkan  kat orang lain yang sihat walafiat pulak kan..haa haru. Apa jadi pada mereka yang dijangkiti? berpenyakitlaah jua kan ..haa macam tulah analogi bagi keadaan sel kita.

So amikla vivix everyday.

Macam mana nak dapatkan Vivix!?
Whatsapp 'Nak Vivix' ke 0197731060

You Might Also Like

0 comments