Apa Itu Telomeres? Vivix Bantu Memanjangkan Jangka Hayat Telomeres

Apabila kita cuba memahami lebih mendalam tentang tubuh badan kita, kita akan mula lebih menghargai dan rasa lebih mahu menjaga ia sebaik-baiknya.

Okeh..hari ni, saya nak kongsikan tentang Telomere



Apa itu Telomere?


Telomere adalah satu struktur unik yang terdapat pada hujung kromosom kita.
Ia terdiri daripada urutan DNA pendek yang sama berulang-ulang kali. 

Telemore ni adalah sebahagian dari kita punya DNA. Ia ada pada setiap hujung kromosom kita. Ingatkan kromosom tu apa, yang kita belajar sains kat sekolah dulu tu..kromosom X kromosom Y..tapi ni kita nak mendalami bahagian hujung kromosom tu.

Turutan kromosom ni kebiasaannya akan berulang sebanyak 3000 kali dan boleh mencapai ke 15000 pasangan kromosom yang asas.


Haa.. nampak tak tu..kita punya telomere, cantik je ilustration Kromosom kita, inilah juga DNA yang berantai dalam tu..yang kesemua warna kuning adalah telomere


Apa 'Pekerjaan' Telomere?


Telomere ni..berkhidmat pada tubuh kita dengan 3 tujuan :


1. Ia membantu mengatur setiap 46 kromosom di dalam nucleus kita, yakni 'bilik kawalan' dalam sel badan kita.


2. Ia melindungi hujung kromosom kita dengan membentuk seperti topi, ia macam plastik yang berada di setiap hujung tali kasut kita.

Kalau tak ada telomere di situ, kerana mereka menjaga kromosom berakhir dari pergaduhan dan melekat antara satu sama lain, yang akan memusnahkan atau berebut maklumat genetik organisma yakni data dalam setiap kromosom.

3. Telomere membantu kromosom untuk direplikasikan dengan baik semasa pembahagian sel


Setiap kali sel membawa keluar replikasi DNA yakni nak split kepada dua tu..kromosom ni tadi akan pendek lebih kurang 25-200 dari panjang asalnya

Walaubagaimanapun, disebabkan kromosom ni tadi dilindungi oleh telomeres, bahagian kromosom yang hilang adalah telomeres itu sendiri, DNA tidak rosak.

Tanpa telomeres ni, DNA kita yang penting akan hilang setiap kali sel kita split, kebiasaannye 50 ke 70 kali. Bayangkan setiap kali split berpuluh kali pulak tu, kalau telomeres kita ni tak dijaga, maka banyaklah DNA penting kita yang hilang.

Ia akan membawa kepada kehilangan keseluruhan genetik kita 

Apa yang berlaku kepada telomeres apabila kita semakin tua?


1. Okey, ingatka tadi setiap kali sel kita membahagi kepada dua, kira-kira 25-200 asas hujung telomeres kita akan hilang pada setiap kromosom.

2. Dua faktor yang menyumbang kepada kependekkan telomeres kita semasa sel divison ialah : -

  • Masalah pada pengakhiran replikasi semasa DNA nak membahagi. Data kita akan hilang kira-kira 20 pasang asas setiap di setiap pembahagian sel.
  • Tekanan Oksidatif : data kita akan hilang antara 20-100 pasang asas setiap pembahagian sel. Jumlah tekanan oksidatif dalam badan dipercayai dipengaruhi oleh faktor-faktor gaya hidup seperti pemakanan, merokok dan tekanan.  

3. Apabila telomere menjadi terlalu pendek, kromosom mencapai tahap 'panjang yang genting' dan tidak lagi boleh ditiru. Maksudnya tu bila dah semakin pendek semakin kromosom itu tidak boleh di duplicate lagi.

4. Tahap kependekkan ini mencetuskan sel mati melalui proses yang dipanggil Apoptosis. Juga dikenali sebagai program sel mati.


Bagaimana panjang Telomeres Boleh Dikekalkan?


Telomerase? adalah enzim? yang menambah urutan suatu ukuran khas pada telomeres ke hujung kromosom.

Telomerase hanya didapati dalam kepekatan yang sangat rendah dalam sel-sel badan kita ?. Oleh kerana sel-sel ini tidak kerap menggunakan telomerase, penuaan membawa kepada pengurangan dalam fungsi normal.

Hasil penuaan sel-sel, adalah badan yang semakin tua.

Telomerase ditemui di tahap yang tinggi dalam titisan germa? sel-sel (telur dan sperma) dan sel stem. Dalam sel-sel panjang telomere dikekalkan selepas replikasi DNA dan sel-sel tidak menunjukkan tanda-tanda penuaan.

Telomerase juga ditemui di tahap yang tinggi dalam kanser? sel-sel. Ini membolehkan sel-sel kanser menjadi abadi dan terus mereplikasi diri mereka sendiri. Jika aktiviti telomerase dimatikan dalam sel-sel kanser, telomeres mereka akan memendekkan sehingga mereka mencapai tahap pendik yang sangat genting. Ini akan, menghalang sel barah daripada membahagi tanpa kawalan untuk membentuk tumor.

Tindakan telomerase membolehkan sel-sel untuk 'multipling' dan mengelakkan penuaan.


Walaubagaimanapun, kita tetap perlu ingat Telomeres harus diberikan penjagaan kesihatan sebagaimana untuk membantu melindungi hujung penutup sel kita. 

Vivix Lindungi Telomeres


7 tahun selepas Landmark Study pertama, Roger Barnett tidak berhenti berbangga dengan pencapaian itu, dan pada tahun 2014, Shaklee telah sekali lagi melakukan Landmark Study kedua.  



The Shaklee Telomere Research Landmark Study II Shaklee telah bekerjasama dengan Dr Elizabth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 200gm ini menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase.

Mereka telah menguji kepanjangan teomeres ini melalui pengambilan suplemen Vivic yang konsisten setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan Telomere sebanyak 40%

Ini menunjukkan Vivix membantu untuk mengekalkan kemudaan, keremajaan, dan membantu mengelakkan dari penyakit-penyakit disebabkan oleh usia yang semakin meningkat.

Vivix berfungsi untuk memastikan telomeres kita sentiasa panjang dan sel/DNA terlindung daripada kerosakan atau serangan radikal bebas.

Menurut kajian Landmarkstudy Shaklee juga membuktikan bahawa telomeres pengguna Vivix adalah 11% lebih panjang berbanding mereka yang bukan pengguna Shaklee.


Haa..kawan-kawan dah jelaskan macam mana kita nak jaga kesihatan Telomeres kita mulai dari sekarang. Kurangkan tekanan hidup, jalani kehidupan yang lebih sihat dan amalkan lah suplemen.

Bagaimana untuk dapatkan Vivix? Boleh klik di link ini untuk direct contact saya di whatsapp bit.ly/pm_ahkakrose      






You Might Also Like

0 comments