5 Makanan Bantu Kita Berfikir Secara Positif Supaya Mudah Manage Perasaan Down

Pernah tak kawan-kawan lalui keadaan macam ni!? Apa hal lah susah benor nak fikir dengan baik..atau memang sentiasa perasaan diri sendiri kerap fikir yang negatif-negatif aje.

Sampai macam rasa tak boleh berfikir dengan baik dan terkadang banyak sangat yang fikir bukan-bukan pun sampai ruin life kau orang.

Fikiran negatif dari segi psikologis banyak dikaitkan dengan gangguan kejiwaan obsessive compulsive disorder (OCD).

OCD merupakan gangguan kecemasan yang ditandai dengan pikiran mengganggu yang menghasilkan kegelisahan, ketakutan, atau kekhawatiran, dan akhirnya penderita melakukan perilaku berulang yang dilakukan dengan aturan yang ketat guna mengurangi rasa cemas, takut, dan kekhawatiran tersebut.

Bunyi macam kronik je kan..tapi masalah tu ada je berlaku dikalangan kita. Kalau kronik memang kene dapatkan rawatan

Kalau mild OCD tak apa lagi kot..belum cetus apa-apa keadaan rumit sangatkan,

Tapi dari sisi agama, pikiran negatif dihasilkan dari jiwa atau hati yang kotor akibat dari lemahnya keimanan terhadap Tuhan.

Hati yang dikuasai rasa tidak ikhlas, tidak merasa cukup, tidak bersyukur, tidak berserah diri pada-Nya, dan atau tidak menerima kejadian-kejadian dan perbedaan di muka bumi yang sebenarnya sudah diatur oleh-Nya.

Haaa...bahaya tau, fikiran negatif ni boleh musnah kan hidup atau harapan kita walaupun sekecil-kecil keadaan

NUTRIEN UNTUK PEMIKIRAN POSITIF

Dah cuba nak fikir positif tapi tak dapat2? Dah doa tapi nak doa pun tak reti nak kusyuk macamana?

Tahu tak salah satu masalah takleh nak pikir positif ialah kerana badan kita kekurangan nutrien tertentu.

So nak kena ambik apa supaya kita mampu nak fikir positif?

1. OMEGA GUARD

Omega ada DHA, EPA & ALA yang berfungsi membantu sel otak kita nak berhubung antara satu sama lain. Kekurangan Omega 3 ni boleh buat seseorang jd depress, takde mood, asik down coz ia mengganggu serotonin & dopamin.

2. GLA COMPLEX

Dah amik Omega 3, kena balance kan dgn Omega 6, dan kajian terbaru menunjukkan pengambilan kedua2 jenis Omega ni memberi kesan penyerapan lebih baik.

3. B COMPLEX

Vitamin B6 (komponen dalam b complex) berfungsi menghasilkan neurotransmitter seperti serotinin & dopamim. Bila serotonin low, kit akan jadi depress dan tak bersemangat.

4. ESP

ESP ialah rendah GI dan ia mengelakkan otak kita menerima terlalu banyak gula dlm satu masa yang memberi kesan kepada mood kita.

ESP juga mengandungi asid amino yang penting utk merangsang pengeluaran norepinephrine & dopamine yg penting utk fokus, clarity, alert...

5. CINCH TEA

Cinch Tea mengadungi  L-theanine yang penting utk ketenangan dan fokus.

Sesiapa yang asyik stress tu cadangkan utk konsisten dgn produk2 di atas. Kalau memang dah amik hari2 tp takde kesan, buat detox & amalkan semula produk2 ni. Jgn tinggal walau sehari.

Insya-Allah bukan je akan bersemangat, malah bisnes pun makin kencang!

You Might Also Like

0 comments