5 Perkara Yang Perlu Anda Tahu Bila Ambil Vitamin

  • Monday, September 18, 2017
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Sihat kawan-kawan hari ni? Alhamdulillah.. kalau sakit jangan lupa jumpa doktor dan makan ubat ye. Take care your body its the only place you have to live  ^_^

Sekarang ni, ramai orang dah mula makan suplemen. Ada pula isu keluar tak elok makan suplemen banyak-banyak. Ye memang benar..benar jika ia bukan suplemen yang dari sumber semulajadi. Ada banyak jenis yg terdapat dipasaran, kita kena bijak memilih yang terbaik.


Pastikan Vitamin Semulajadi


Pastikan suplemen pilihan kawan-kawan adalah yang bukan sintetik yang mengandungi bahan kimia.

Yang membezakan antara suplemen tersebut mungkin disebabkan kuantiti,kualiti dan dari negara mana suplemen itu datang. Ramai dikalangan masyarakat sudah mula terdedah dengan pemakanan suplemen. Amalan suplemen adalah untuk tujuan pencegahan.

Hospital Makin Bertambah Orang Sakit


Kekurangan vitamin dalam badan kita boleh menyebabkan sistem badan kita tidak dapat berfungsi dengan baik. Jadi kita perlukan penyediaan dari segi pengambilan vitamin tambahan yakni melalui suplemen.

Orang sakit pun perlukan suplemen yakni makanan tambahan bagi membantu tubuh memperolehi cukup nutrisi untuk kembali sihat

Kita sendiri tahu kos perubatan semakin meningkat. Bilangan di hospital yang disediakan oleh kerajaan tidak pernah tidak panjang.

Rawatan di hospital swasta cepat berbanding di hospital kerajaan namun, perkhidmatan itu hanya mampu di peroleh oleh mereka yang sememangnya mampu membayar sejumlah amount atau mereka yang mengambil takaful juga orang-orang kaya sahaja.


Oleh itu, ramai orang lebih terdorong untuk mendapatkan suplemen. Tapi, kau orang perlu tahu 5 perkara ini sebelum ambil vitamin..haa ini Kak Rose terangkan untuk mereka yang ambil Shaklee jelah..suplemen lain Kak Rose tak tahu ye..^_^

1. Saya 'Pantang' Apa


Jika kau orang hendak mengambil apa-apa suplemen pastikan kita tahu apa badan kita tak boleh makan.

Contohnya, jika alah kepada produk tenusu, jauhkan daripada suplemen yang berasakan produk tenusu.

Jika ada pesakit yang alami SLE, perlu tahu bahawa Alfalfa dan Herblax sama sekali.tidak boleh diambil.

2. Masa Makan Yang Betul


Suplemen bukan ubat. Ubat terikat untuk waktu makan tertentu. Suplemen boleh diambil pada bila-bila masa. Namun, ada masa-masa tertentu sesetengah suplemen lebih efisyen.

Contohnya, vitamim.A,D,E dan K larut dalam lemak dan sangat baik diambil selepas makan.

Kalsium pula lebih tinggi penyerapan jika diambil sebelum tidur. Pastikan kita dapat konsultasi  cara makan supplement yang betul supaya kita perolehi penyerapan terbaik untuk tubuh kita

3. Kuantiti Yang Perlu Diambil


Kita juga perlu mengetahui berapa banyak vitamin untuk keperluan tubuh dan berapa banyak kuantiti suplemen yang perlu diambil

Kuantiti yang banyak boleh memberi kesan kepada kita. Manakala jika diambil dalam kuantiti yang terlalu rendah, kesan perubahan pada badan anda terlalu lambat dapat dikesan atau tiada langsung perubahan.

4. Hubungi Pengedar Jika Berlaku Healing Crisis atau sebarang simptom


Jangan diam atau lebih buruk lagi buat anggapan sendiri seperti vitamin ini tak sesuai, tak bagus dan paling dasyat post difacebook lepas tu jadi viral.

Lepas tu bende tak betul.tak pasal-pasal kita jadi agen menyebar fitnah.

Haa ini yang bukan tindakan yang bijak..kita yang silap tak buat rujukan tapi ikut join sama orang yang tak dapat kesan yang sepatutnya disebabkan --> kurang sabar dengan hasil, salah cara pengambilan, tidak mengikut panduan yang diberikan dan pelbagai alasan lain lagi

5. Minum Air Mencukupi


Jika kita mengambil suplemen, wajib untuk minum air mengikut kadar yang ditentukan. Untuk manusia normal , setiap 25 kg berat badan anda memerlukan 1 liter air..

Jumlah kuantiti air yang cukup sangat penting dalam melancarkan proses pemyerapan vitamin..Ini adalah penting supaya kita memperolehi kesan yang paling optimum.

Sebab itu sangat penting membeli dari pengedar yang tepat dan betul.
Pastikan kita lakukan semua perkara diatas apabila mengambil vitamin


Disclamer : Konsultasi pada setiap orang adalah berbeza mengikut tahap kesihatan pengguna. Kesan suplemen pada setiap orang juga adalah berbeza atas faktor cara hidup yang tidak sama.

Untuk pemilihan vitamin Shaklee
Boleh contact Kak Rose klik pada nombor 0197731060

Dah makan Shaklee dan nak buat belian terus dari sini? Beli di sini 





You Might Also Like

0 comments