8 Manfaat Detox Pada Tubuh

  • Wednesday, November 07, 2018
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Mungkin ada yang masih ramai lagi belum tahu yang detoks ni adalah cara di mana kita dapat keluarkan atau kurangkan bebanan toksik dalam badan kita dan bantu mengoptimumkan prestasi sistem organ yang melakukan kerja  detoksifikasi pada tubuh kita sendiri.

Akan tetapi bagaimana kita tahu yang detoks benar-benar berkesan?

Apakah sebab-sebab spesifik yang patut kita fokus dalam membersihkan tubuh kita dari toksina


Tahukah Anda?
Membersihkan badan kita dari bahan asing yang menyumbang toksik dalam badan dan menukar diet harian dengan mengambil nutrient dari sumber makanan yang lebih sihat akan mencetuskan sensor pada otak kita yang end up buat kita hanya mengidamkan makanan yang berkhasiat sahaja.


Kesan Positif Detok


Tubuh kita terdedah setiap hari pada alam sekitar, diet yang tak sihat, kita makan ikut apa yang mampu kita makan atas sebab kita tak sempat nak sediakan makanan yang sihat, atau kekangan kewangan dan sebagainya.

Selain dari itu, tekanan dari gaya hidup kita juga adalah penyumbang kepada tahap toksin yang meningkat dalam tubuh kita.



Apabila badan kita terdedah secara berterusan ia mengatasi keupayaan semula jadi tubuh untuk sepenuhnya membersihkan dirinya dari toksin.

Hasilnya adalah pembentukan toksin yang membawa kepada pelbagai penyakit dan penyakit lagi.

Boleh lead kepada penyakit kronik juga tau

Oleh itu, sangat penting bagi kita untuk lakukan detoksifikasi badan kita dengan kerap.


Sekiranya kita mengikuti pelan yang boleh dipercayai, selamat.


 7 Day Detox Meal Plan adalah diet plan lengkap yang direka oleh Pakar Nutritionist untuk bantu tubuh detox secara sihat.

Kesan positif selepas berdetox akan kita perolehi dengan perubahan yang sangat major dan yang paling ketara adalah :-








1. Bantu Turunkan Berat Badan


Toksin ni akan bagi kesan pada keupayaan semulajadi tubuh kita untuk membakar lemak, yang mana akan membawa kepada pertambahan berat badan.

Sesuatu yang bertanggungjawab ke atas kilang lemak di dalam badan kita adalah gen isyarat, dan apabila toksin melekat kepadanya "Gene" engkol tuil dan sel-sel lemak yang lebih banyak dicipta.(1)

Lebih lama lagi sel-sel lemak baru ini mengandungi lemak dan toksin yang berlebihan dan menjadi sia-sia - mereka tidak dapat membantu menghasilkan tenaga dan hormon seperti sel-sel lemak yang baik!(2,3)

Dan sekiranya "Gene" masih diatasi oleh toksin, semua sel-sel lemak baru ini boleh menyebabkan seseorang mendapat berat badan serta peningkatan risiko diabetes.(4,5) 

Amalan detoks yang baik dan sihat menyokong penghapusan toksin supaya "Gen" boleh berhenti bekerja dalam keadaan berlebihan dan metabolisme kita dirangsang untuk menyokong penurunan berat badan dan penyelenggaraan.


2. Melegakan Kembung & Sembelit (Usus Lebih Bersih & Sihat)



Usus (termasuk kolon) membawa sisa dari tubuh, tetapi beberapa sisa seperti makanan halus, diproses, rendah serat dan lemak yang tidak sihat dapat berkumpul perlahan dan menyumbat sistem kita. 

Pengumpulan toksin ini biasanya menghasilkan pengekalan berat badan dan kita mudah terkena masalah kembung perut, tetapi lebih membimbangkan adalah fakta bahawa ia boleh mengakibatkan penyakit seperti penyakit kolon dan kanser kolorektal. 

Tanda titik adalah sistem kumbahan tubuh dan perlu dibersihkan dan dikosongkan supaya ia berfungsi dengan normal. 

Melalui detoks, kita membersihkan usus kita bukan hanya membantu melegakan sembelit, tetapi juga menggalakkan pergerakan usus yang sihat untuk menghapuskan sisa dan bahan kimia yang berbahaya.


 


3. Tingkatkan Tenaga Elak Letih & Lesu



Tubuh ini mempunyai organ detoksifikasi sendiri untuk menghilangkan toksin, tetapi mereka menggunakan banyak tenaga untuk melakukannya! 

Jumlah tenaga yang digunakan bergantung kepada jumlah toksin organ yang sedang diproses.(6)

Mempunyai tahap tenaga yang rendah dan keletihan yang berterusan adalah gejala tubuh yang dimuatkan dengan toksin. 

Detoxing membantu menyokong organ kita untuk menghilangkan toksin, membantu kita dengan lebih banyak tenaga dan stamina.


4. Membendung Rasa Kerap Nak Makan, Selera Monster ^_^



Membersihkan badan kita daripada toksin yang tidak sihat dan tambah dengan nutrien yang betul akan mencetuskan sensor di otak kita yang menyebabkan kita mengidamkan makanan berkhasiat.

Sekarang kita boleh say good bye pada makanan ber- kafein, gula, dan lemak! 

Bersedia untuk jalani diet yang lebih sihat.


5. Kulit Lebih Cantik



Kulit kita adalah organ luaran yang terbesar di dalam badan kita dan apa kesihatan luaran menunjukkan tentang apa yang sedang berlaku di dalam badan kita.

Kulit kita membantu menghilangkan toksin dan kekotoran melalui peluh, dan apabila sistem dan kelenjar peluh kita berlebihan dengan toksin yang boleh membawa kepada pelbagai keadaan kulit termasuk jerawat. 

Jika toksin membina lebih cepat daripada yang dapat dihapuskan, jumlah toksin yang tinggi akan beredardalam darah. 

Bila kita buat detox dan apabila baean kita tak lagi sarat dengan toksin..kita akan nampak perubahan peningkatan dalam kulit kita - bayangkan saja: kulit yang bersih dna berseri. 

Siapa yang tak nak kan?


6. Mengurangkan Stress



Tekanan. Adakah toksin benar-benar mempunyai kaitan dengannya? Nah, ya: apabila badan anda dimuatkan dengan toksin, fikiran anda sama-sama tertekan. 

Apabila toksin membina badan anda keupayaannya untuk menyerap nutrien diturunkan dan badan anda tidak senang - ia sangat teruk bahawa ia melepaskan hormon stres yang dipanggil Cortisol untuk mengatakan "apa badan heck itu, langkah itu!"

Oleh itu, apabila anda membantu membersihkan toksin, anda boleh memberitahu Cortisol untuk menenangkan dan membiarkan tekanan badan kita.(7)

Pembersihan dapat tingkatkan mental yang lebih fokus dan bantu kita mempunyai tidur yang lebih baik dan berkualiti tinggi.


7. Tingkatkan Sistem Imune Badan



Radikal bebas! Eeek! Ya, orang-orang radikal bebas kotor ini selalu berusaha untuk merusak dan merusak sel-sel kita, dan pendedahan yang berterusan terhadap toksin membuat tanah pembiakan radikal bebas. 

Mereka radikal bebas yang sengit bekerja keras untuk menjejaskan fungsi sistem imun kita dan menyebabkan keradangan.(8)

Detox ni bantu buang toksin dari badan sampai tahap radikal bebas susah nak effected pada badan kita. Sebaliknya sistem pertahanan tubuh kita akan lebih kuat secara semulajadi!

8. Membantu Kualiti Tidur Yang Lebih Sihat


Toksin, terutamanya logam berat, mengganggu keseimbangan sel normal dan menghasilkan radikal bebas (ya, dia orang lagi puncanya😃)

Radikal bebas, juga, meningkatkan penghasilan hormon tidur dan mengganggu pola tidur kita kadang-kadang boleh menyebabkan insomnia.(9)

Menyokong penyingkiran logam berat dari sistem kita dengan detoks dapat membantu tubuh kita menetapkan semula corak tidurnya dan menantikan satu malam rehat yang berkualiti.

Mesti kau orang tertanya apa plan diet yang bagus bagi membantu keluarkan toksin dari badan dengan lebih berkesan kan?

Ni saya nak kenalkan..

Shaklee menyediakan kebaikkan untuk 8 manfaat di atas.

Tengok sendiri testimoni yang ada ni..memang wooow belakakan?😊







Bagaimana untuk dapatkan suplemen yang membantu untuk 7Day Detox Meal Plan di atas?

Boleh terus buat belian di bawah ini,



Atau untuk pertanyaan lanjut boleh hubungi saya Rose di 0197731060 (klik link nombor untuk direct ke whatsapp chat)


RUJUKKAN:
1.
Arsenescu, V., Arsenescu, R. I., King, V., Swanson, H., & Cassis, L. A. (2008). Polychlorinated biphenyl-77 induces adipocyte differentiation and proinflammatory adipokines and promotes obesity and atherosclerosis. Environ Health Perspect , 761-768.
2.
Grün , F., & Blumberg, B. (2006). Environmental obesogens: organotins and endocrine disruption via nuclear receptor signaling. Endocrinology, 50-55.
3.
Grun, F. (2014). A Theory of How Chemicals Cause Obesity Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes, 453-459.
4.
Matsumura, F., & Moreno-Aliaga, M. J. (2002). Effects of 1,1,1-trichloro-2,2-bis(p-chlorophenyl)-ethane (p,p’-DDT) on 3T3-L1 and 3T3-F442A adipocyte differentiation. Biochem Pharmacol, 997-1007.
5.
Olsen , H., Enan, E., & Matsumura, F. (1998). 2,3,7,8-Tetrachlorodibenzo-p-dioxin mechanism of action to reduce lipoprotein lipase activity in the 3T3-L1 preadipocyte cell line. J Biochem Mol Toxicol, 29-39.
6.
Michael Berk, Lana J Williams, Ana C Andreazza, Julie A Pasco, Seetal Dodd, Felice N Jacka, Steven Moylan, Eric J Reiner, Pedro V S Magalhaes. 2014. Pop, heavy metal and the blues: secondary analysis of persistent organic pollutants (POP), heavy metals and depressive symptoms in the NHANES National Epidemiological Survey. BMJ Open.
7.
Romilly, E., Hodges , & Minich, D. M. (2015). Modulation of Metabolic Detoxification Pathways Using Foods and Food-Derived Components: A Scientific Review with Clinical Application. Journal of Nutrition and Metabolism, 23.
8.
Marth E, E., Jelovcan , S., Kleinhappl , B., Gutschi , A., & Barth, S. (2001). The effect of heavy metals on the immune system at low concentrations. Int J Occup Med Environ Health, 375-86.
9.
Reiter J. R., Manchester C. L., Dun-Xian T. 2010. Neurotoxins: Free Radical Mechanisms and Melatonin Protection. Curr Neuropharmacol: 194–210.

You Might Also Like

0 comments