6 Tools Paling Penting Untuk Berbisnes Di Internet, Yang ke 6 Wajib Ada

Sudah mula bisnes online perlulah ada persediaan dalam memiliki tools di bawah ini, mari kita tengok apakah tools tersebut.

1. Akaun Email


Email memang sangat penting. Setiap dari kita yang berbisnes online wajib ada email. Dan seelok-eloknya biarlah email tu email yang kita create khas untuk bisnes kita bukan email personal yang kita biasa guna.

Bila kita asing kan..ia sangat membantu dalam mengendalikan sebarang email mengenai bisnes, baik dari pelanggan mahupun email-email berkenaan bisnes kita.

Createlah email yang mencerminkan identiti bisnes kita. Simple & profesional.

2. Social Network Medium


Sekarang ni, internet adalah satu platform yang mudah untuk menyebarkan maklumat. Terutama sekali media social. Internet juga adalah tempat manusia zaman sekarang menggunakannya untuk mencari pelbagai maklumat dan penyelesaian juga membantu kita untuk berhubungan dengan satu sama lain.


Kita wajib ada media social untuk membantu memasarkan atau memaklumkan tentang kewujudan bisnes kita.

Kawan-kawan boleh gunakan medium perniagaan seperti Facebook - personal & fanpage, kita juga ada Wechat, Twitter, Instagram, Telegram, Pinterest, YouTube & tentu sekali Blog.

Lebih banyak kita menggunakan pelbagai media social lebih tinggi & luas potensi untuk orang diluar sana mengetahui tentang bisnes atau produk jualan kita.

Sebaiknya kawan-kawan gunakan teknik softselling dalam mempromosikan produk jualan, ni kerana tidak semua yang masuk ke dalam media social tujuan untuk membeli, jadikan mood mereka yang masuk ke media social untuk berhibur atau 'melepak' kepada mood membeli.

Dengan berkongsi secara santai, bersahaja dan spontan. Bukan hardselling.

Seeloknya kita asingkan akaun personal dengan akaun bisnes. Supaya kita boleh memiliki kawan-kawan yang tak boring dengan sharing kita. Ini juga membantu dalam menguruskan bisnes kita

Memang ada je, perniaga online yang berjaya menggunakan akaun personal untuk berniaga dan berjaya. Terpulang pada kawan-kawan nak pilih yang mana.

3. Platform Perniagaan


Perniagaan kita perlukan tapak iaitu kedai 'maya' di internet.

Kita boleh gunakan beberapa platform untuk berniaga seperti menggunakan FB Fanpage, FB Group, Blog Percuma atau Blog Sendiri (Berbayar), Laman Web, Minisite dan Kedai Online.

Platform di atas penting agar pelawat dapat mengetahui tentang perniagaan kitadan tawaran produk yang kita sediakan. Ia juga membantu membina jenama perniagaan kita dan memudahkan pelawat mencari kita di internet.

Setiap platform di atas mempunyai kelebihan tersendiri bergantung kepada keperluan perniagaan kita. Namun, saya cadangkan, buat permulaan, kawan-kawan perlu memiliki blog perniagaan sendiri atau laman web sendiri bagi membina tapak yang kukuh di internet.


Saya telah berpengalaman selama 5 tahun dalam dunia bisnes di ber'blogging' & telah aktif memulakan bisnes di Youtube setahun lalu.

Jom tonton 3 lagi tools paling penting kawan-kawan perlu sediakan, yang last sekali tu tak boleh tak ada. Wajib ada!

You Might Also Like

0 comments