10 Tanda Anak Cukup Pengambilan Nutrisi

  • Tuesday, November 12, 2013
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Adakah kita yakin jika anak kita dah cukup sihat dan cerdas? Soalan apakah ini??
Kalau anak tak demam tak selsema, aktif je dah tentulah sihatkan? Bagaimana kita nak ketahui anak benar2 sihat walaupun mereka aktif & tidak sakit.

Mari kita lihat apakah tanda-tanda anak yang sihat yang telah mengambil nutrisi yang lengkap dan seimbang.

Anak merupakan anugerah tak ternilai bagi setiap pasangan suami isteri. Anak akan menjadi generasi penerus keturunan untuk keluarga. Tentu kecerdasan dan tumbesaran yang sihat akan menentukan apdakah sebuah keluarga bakal memiliki generasi yang berkualiti atau tidak. Tapi tidak semua orang ketahui ciri-ciri anak yang membesar sihat dan cerdas.



Inilah 10 tanda anak memperolehi nutrisi secukupnya.

1.       Bertambah umur, bertambah berat, bertambah tinggi

Anak yang sihat boleh dilihat dari ketinggian dan berat badan yang menngkat secara seimbang sesuai deangan umurnya. Tak terlalu gemuk juga tak terlalu kurus. Juga tak pula pendek.
Keadaan ini ditentukan oleh :
  • Kecukupan nutrisi makro (4 sihat 5 sempurna) untuk mendukung ketersediaan karbohidrat, lemak, dan protein
  • Kecukupan nutrisi mikro merupakan kalsium, zink, iodin, fosforus, vitamin D, dan magnesium 

2.       Posture tubuh tegap dan otot padat

Cuba pegang & rase tubuh anak kita. Adakah memenuhi kriteria ini? Jika belum, ia menunjukkan anak kite kekurangan vitamin D dan kalsium. Nutrisi ini ada pada ikan, brokoli, dan susu. Cara pemakanan yang diterima oleh anak kite sebelum ni belum tentu mencukupi pemakanan ideal mereka yang sebenarnya walaupun anak kite makan dalam kuantiti yang banyak. Jika kite nakkan pengambilan pemakananan yang cukup ideal, ibu bapa sangat2 digalakkan  untuk memberikan anak nutrisi tambahan seperti vitamin untuk kanak2.

3.       Rambut berkilau dan kuat

Kekurangan mineral zinc, protein, vitamin C dan D akan mengakibatkan rambut anak kite kemerahan, mudah gugur, kusam dan tipis. Untuk mengatasi masalah ini kite boleh berikan makanan tambahan@suplemen sebaik2nya dari sumber semulajadi seperti vitamin untuk kanak2 dari produk Shaklee. Nutrisi yang boleh diberikan setiap hari adalah daging lembu, telur, kekacang, dan produk soya. Walau pun kandungannya tidak selengkap makanan tambahan tapi setidaknya ia mengurangkan kekurangan pengambilan nutrisi.
 
4.       Kuku dan kulit bersih, tidak pucat, tidak bersisik, dan tidak kering
 
Jika anak kite mengalami gangguan pada kuku dan kulit ini bermakna anak kekurangan vitamin A, vitamin C, dan vitamin E. Sumber vitamin-vitamin ini ada pada ikan, kuning telur, sayuran dan buah-buahan berwarna kuning dan jingga. Termasuk di dalamnya terdapat betacarotin sebagai zat anti oksidan (anti penuaan).

5.       Wajah ceria, mata bening, dan bibir segar
 
Anak yang 'ber'nutrisi' baik selalu ceria, tidak mudah marah, dapat menyesuaikan diri dengan persekitarannya dan orang asing, mudah berkomunikasi, tidak pemalu, suka berteman, dan kulit wajah lembut. Wajah ceria dan kulit wajah lembut berkait rapat dengan kecukupan vitamin C dan E. Anak bergizi baik juga memiliki mata yang bersinar, jernih serta dapat melihat dengan baik. Ini berkaitan dengan penga,bilan vitamin A dan C. Bibir lembab dan segar berkaitan dengan kecukupan vitamin E dan mineral (zinc). Anak yang bibirnya pecah-pecah menandakan kurangnya vitamin E dan mineral zinc.

6.       Gigi bersih dan gusi merah muda

Anak bergizi baik juga memiliki gigi kuat, teguh dan bersih. Gusi berwarna merah muda berkilat. Jadi tidak diselubungi warna putih, tidak pucat, apalagi berdarah. Anak ini juga memiliki lidah yang bersih dan segar. Keadaan kesihatan ini berkaitan dengan kecukupan pengambilan niasin, asid folat, riboflavin dan vitamin B12

7.       Nafsu makan baik dan pembuangan teratur

Apabila anak terdedah dengan penyedap rasa (monosodium glutamate) yang banyak terdapat dalam jajan dan mee segera, maka banyak risiko yang bakal anak kita tanggung. Yakni gangguan pada kelenjar tiroid (tonsil & goiter), melemahkan sistem imunisasi, dan berisiko menderita diabetes di waktu yang akan datang.

 Selain itu fungsi 'pengecap' rasanya pun akan terganggu. Tak hairanlah jika anak kite mudah sakit, mudah mengamuk, gangguan emosi dan memilih makanaa. Mereka juga berhadapan dengan masalah tidak suka dengan sayuran. Walhal sayuran adalah salah satu penyebab sistem pembuangan anak teratur. Bila sistem pembuangan anak terganggu kite boleh bayangkan ye ape masalah yang bakal timbul setelah itu.

Selain masalah masalah2 di atas, kepentingan kalsium pula tidak hanya untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Ia juge untuk menjaga kesihatan pencernaan. Yaikni menjaga kehidupan bakteri positif di usus dan  menjaga otot-otot usus yang aktif memproses makanan dan mengeluarkan kotoran sisa.

8.       Bergerak aktif dan berbicara lancar sesuai umurnya

Fungsi motor anak yang sihat boleh dilihat jika dia bergerak aktif sesuai dengan umurnya. Bergerak lincah dan bermain, berbicara lancar sesuai umur. Untuk mendapatkan keadaan anak sihat seperti ini kite perlu memberikan pengmabilan nutrisi makro sperti zat besi, zinc, vitamin B dan iodin. Selain itu mineral kalsium juga sangat diperlukan. Kalsium berperanan penting untuk elastik dan kekuatan otot  rangka, saraf otak dan signal saraf (neuro transmitter), menghaluskan gerakan motor, dll. Badan sakit dan sengal adalah salah satu tanda jika anak kekurangan kalsium.

9.       Lebih fokus dan bereaksi aktif

Anak cerdas memiliki sikap penuh perhatian, rasa ingin tahu, berinteraksi baik dengan sekitar, bereaksi aktif dan berprestasi. Keadaan ini dapat dicapai jika mereka mendapatkan kecukupan pemgambilan nutrisi makro dan mikro terutama iodin, zat besi, zinc, lemak omega-3 dan omega-6. Nutrisi ini boleh juga didapati dari vitamin untuk kanak2 Shaklee.

10.   Tidur nyenyak

Kecukupun nutrisi makro dan nutrisi mikro menjamin sel-sel tubuh tumbuh dengan baik, otak dan saraf tumbuh dgn sihat, dan metabolisme tubuh dapat berjalan dengan baik. Keadaan ideal ini mmepengaruhi kelangsungan terhadap tidur yang berkualiti. Tidur merupakan waktu ideal untuk tumbesaran tubuh dan sel-sel otak.

Moge dengan perkongsian info ini dapat memberi keterbukaan kepada kite dalam menjaga pengambilan nutrisi anak kite untuk kepentingan tabiat pemakananya, kesihatan, tumbesaran & pembelajarannya bukan hanya untuk masa sekarang malah semasa mereka dewasa nanti.

Wassalam. ^_^

You Might Also Like

0 comments