Kehebatan Resveratrol : Suplemen Semulajadi Bukan Sekadar Anti - Penuaan

  • Thursday, November 14, 2013
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Resveratrol adalah sejenis plolyphenol yang dipanggil phytoalexin, merupakan sejenis bahan yang dikeluarkan oleh tumbuhan sebagai pertahanan tumbuhan tersebut terhadap penyakit. Ia dihasilkan daripada tindakbalas tumbuhan tersebut terhadap jangkitan kulat, tekanan, kecederaan akibat dirosakkan haiwan, sinar UV, cuaca ekstrem dan sebagainya.

Tumbuhan yang menggunakan pestisid dan herbisid biasanya tiada atau kurang menghasilkan bahan ini kerana mereka dilindungi oleh racun perosak tersebut.


Tumbuhan yang paling banyak menghasilkan resveratrol adalah anggur, raspberi dan kacang.

Sebatian ini dianggap mempunyai sifat antioksidan, melindungi tubuh daripada jenis kerosakan yang dikaitkan dengan peningkatan risiko bagi keadaan seperti kanser dan penyakit jantung. Resveratrol terdapat dalam kulit anggur merah, tetapi sumber-sumber lain termasuk kacang dan beri.

Kerana resveratrol dianggap sebagai mempunyai manfaat kesihatan begitu banyak, ia tidak menghairankan bahawa beberapa pengeluar telah cuba untuk mengambil kesempatan dengan menjual makanan tambahan resveratrol. Kebanyakan kapsul resveratrol dijual di Amerika Syarikat mengandungi ekstrak daripada tumbuhan Knotweed Polygonum cuspidatum Jepun dan Cina. Tambahan resveratrol lain diperbuat daripada wain merah atau cabutan anggur merah.


Pengiklanan yang ada tentang resveratrol yang dijanjikan kepada pembeli,lebih menyentuh segala-galanya tentang menurunkan berat dengan sihat & mempunyai hayat kehidupan yang lebih panjang. Persoalannya, adakah makanan tambahan resveratrol benar-benar menunaikan janji-janji tersebut, atau adakah mereka tidak lebih daripada gembar-gembur pemasaran semata?
 
Kebaikan Resveratrol

Resveratrol telah mendapat banyak perhatian untuk manfaat anti-penuaan dan memerangi penyakit yang dilaporkan. Penyelidikan awal, kebanyakannya dilakukan dalam tabung uji dan pada haiwan, menunjukkan bahawa resveratrol boleh membantu melindungi tubuh terhadap beberapa penyakit, termasuk:

Penyakit jantung. Resveratrol membantu mengurangkan keradangan, menghalang pengoksidaan LDL kolesterol "jahat", dan menjadikannya lebih sukar untuk platelet melekat bersama-sama dan membentuk beku yang boleh membawa kepada serangan jantung.

Kanser. Resveratrol adalah dianggap untuk menghadkan penyebaran sel-sel kanser. 


Penyakit Alzheimer. Resveratrol boleh melindungi sel-sel saraf daripada kerosakan dan pembentukan plak yang boleh membawa kepada Alzheimer.

 Diabetes. Resveratrol membantu mencegah rintangan insulin, satu keadaan di mana badan menjadi kurang sensitif kepada kesan-kesan darah hormon gula merendahkan , insulin . Rintangan insulin adalah pelopor kepada kencing manis.

Kajian tikus menunjukkan bahawa resveratrol mungkin membantu terhadap beberapa kesan daripada gaya hidup yang tidak sihat dan membawa kepada peningkatan umur.  


Resveratrol tikus yang dirawat diberi makan makanan yang berkalori tinggi hidup lebih lama daripada tikus yang juga diberi makan tapi tidak diberi resveratrol. Resveratrol diberi pada tikus yang makan makanan berkalori tinggi & ia dilindungi oleh masalah kesihatan yang berkaitan dengan obesiti dengan meniru kesan sekatan kalori. 

Resveratrol juga telah dikaitkan dengan pencegahan masalah yang berkaitan dengan usia seperti penyakit jantung dan rintangan insulin. Penyelidik percaya bahawa resveratrol mengaktifkan gen SIRT1 , mekanisme biologi yang seolah-olah melindungi tubuh daripada kesan-kesan bahaya obesiti dan penyakit-penyakit penuaan. (Extend Life)

Kesan-kesan sampingan

Oleh kerana terdapat banyak kajian yang dijalankan ke atas resveratrol pada manusia , doktor masih tidak dapat mengesahkan apa-apa faedah & apakah kesan jangka panjang setelah mengambil suplemen resveratrol.


Setakat ini , tiada kajian yang menunjukkan apa-apa kesan sampingan yang teruk , walaupun resveratrol diambil dalam dos yang besar. Walau bagaimanapun, makanan tambahan resveratrol mungkin berinteraksi dengan pencair darah seperti warfarin ( Coumadin ), dan nonsteroidal ubat anti- keradangan seperti aspirin dan ibuprofen, meningkatkan risiko untuk pendarahan. Untuk permulaan, pengguna hanya akan melalui proses normal walaupun bukan mengambil resveratol..ia dikenali sebagai tempoh pemulihan @ Healing Crisis. Tak semue orang yang akan laluinye..bergantung pada tahap kesihatan masing2.



 Vivix merupakan suplemen anti-penuaan terbaik dunia yang dibangunkan selepas penyelidikan bertahun-tahun oleh Shaklee Syarikat NO. 1 supplemen makanan di Amerika. 

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang Vivix Shaklee? Hubungi saya Pn Rose dengan kadar segera untuk sesuatu yang istimewa ^_^ SMS sangat2 dialukan.
Contact No : 0197731060 @ Pm saya di FB Rosemawatie
 (ketahui bagamana untuk mendapatkan POS PERCUMA).
||Dapatkan konsultasi PERCUMA & SESUATU YANG ISTIMEWA menanti anda dengan pembelian dari House Of Vitamin||

DAPATKAN VIVIX SEGERA DIDEPAN RUMAH ANDA!!! KLIK ICON di bawah,


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=a381c2c35c9157f6b67fd07d5a200ae1


Saya Pengedar Shaklee berdaftar, ID 906555
Your Trusted,
Shaklee Independent Distributor
iR Rosemawatie Mah Hassan

 


You Might Also Like

0 comments