Cara Atasi Anak Sembelit Supaya Tak Meraung-raung Dalam Toilet Nak Buang Air Besar

Hari ini kita nak beri tumpuan pada anak2  yang mengalami sembelit..Saya yakin kawan2 pernah melalui keadaan ini..& mungkin sedang melaluinye sekarang...makanya wajarlah baca habis yeh..inshaa Allah dapat membantu..

Supaya kita tak panik..dan runsing terutama ibu2 muda kita yang pertama kali melaluinye..




Saya nak kongsikan dulu perkongsian Puan Farahana dari Shah Alam ini, anak kedua nye sejak umur setahun mengalami sembelit yang teruk..sampai suaminye terpaksa selup tangan untuk bantu keluarkan najis..tapi sejak bertemu penyelesaiannye..ibu bapa ini tidak perlu lagi melalui tempoh drama yang memeritkan untuk bantu anak kecil mereka buang air besar lagi.

 Saksikan ^_^

 

Saya sendiri ade pengalaman yang sama..ketika anak sulung saya Asyraaf mula dikenalkan dengan solid food & sangat susah nak minum air masak..& ketika itu juga Asyraaf yang baru 11bulan sedang dalam proses bercerai susu badan kerana saya mengandung ( condition saya memang lemah sangat pade ketika itu, jadi tak dapat nak susukan Asyraaf )

Masa tu belum kenal Shaklee lagi..tapi ape yang saya nak lahirkan di sini.. saya paham perasaan ibu bapa yang melalui saat2 anak sakit nak buang air besar..sampai saya sendiri pun menangis tengok anak saya menjerit2 tahan kesakitan..

Pergi klinik dan saya dibekalkan dengan 'ubat picit'..saya yakin ibu bapa semue familiarkan dengan ubat picit tu..Prime Enema namanye..tapi kita tak boleh bagi terlalu kerap..kalau anak memang kerap sangat kene sembelit..

Kerana penggunaan ubat sembelit yang berlebihan akan menyebabkan pergantungan kepada ubat sembelit untuk membuang air besar. Kes penggunaan yang terlampau serius akan menyebabkan kerosakan usus.

Punca Sembelit

Antara punca utama berlakunye sembelit ialah :

1. Susu formula. Anak2 yang mula diberikan susu formula mudah mendapat smbelit berbanding bayi @ kanak2 yang masih menyusu susu ibu kerana susu formula sukar dihadamkan & diserap masuk ke dalam usus.

2. Bayi @ kanak2 yang mula menerima makanan pejal juga akan
mudah sembelit..sebab usus meraka belum cukup matang untuk berfungsi dengan baik.

3. Kekurangan air. Bayi atau kanak2 yang tidak selera minum susu kerana demam, selsema, jangkitan pada tekak & mula tumbuh gigi mudah mengalami sembelit kerana sebab kekurangan air dalam badan @ dehidrasi. 

Bila air kurang tubuh akan serap llebih banyak air dari najis untuk tampung kekurangan air dalam badan. Inilah sebabnye najis jadi kering & keras. Akhirnye najis disimpan terlalu lama dlm usus besar & menyebabkan sembelit

4. Kurang pengambilan makanan yang berserat.


Berikan anak kita makanan tinggi serat.

Bagaimana Mealshake Membantu Masalah Sembelit Anak?

Kandungan SERAT di dalam Meal Shakes Shaklee ini adalah jenis yang larut di dalam air dan akan bertindak sebagai 'pencuci' usus dan perut anak kita. 

SERAT ini akan mengumpul sisa makanan yang tidak diperlukan oleh tubuh dan juga membuang KOLESTROL berlebihan!

Apabila semua sisa makanan ini telah berkumpul menjadi gumpalan najis,
SERAT akan membantu najis tersebut menyerap air supaya najis lembut (jadi taklah SEMBELIT).

Amat pentingnya untuk anak kita MINUM BANYAK AIR. Akhirnya, SERAT di dalam Meal Shakes Shaklee akan mengaktifkan sistem pembuangan najis anak kita dan membantu tubuh mengeluarkan najis dengan MUDAH.

Meal Shake boleh di beri seawal anak setahun keatas.

Menurut perunding diet klinikal, Tan Yen Seng, serat tidak larut air membantu mencegah sembelit dan melancarkan pembuangan najis manakala serat yang larut dalam air pula boleh mengurangkan paras gula dan kolesterol dalam darah. Setiap tumbuh-tumbuhan mempunyai kedua-dua jenis serat ini pada nisbah berbeza.
Serat tidak larut air memberi jisim kepada najis, untuk membolehkan najis dikeluarkan dengan lebih mudah. Najis kita menjadi ‘besar dan lembut’ kerana mengandungi pelbagai jenis serat tumbuh-tumbuhan yang menyerap banyak air. Dengan itu kurang tekanan diperlukan untuk mengeluarkan najis daripada usus besar.


“Berapa banyak serat yang kita perlukan? Setiap hari kita memerlukan 20 hingga 35 gram serat sehari. Untuk kanak-kanak (tiga hingga 18 tahun) keperluan serat harian mereka berbeza dan cara kiraannya ialah mencampurkan umur dengan lima. Contohnya anak anda berumur lima tahun, jumlah serat diperlukannya ialah 5 (umur) + 5 bersamaan 10 gram serat.

sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sumberutamaserat//Article/article_print

Mungkin cara penyelesaian kali ni dapat membantu kawan2 & anak2 yang sebelum ni mudah je nak makan @ anak susah nak makan untuk kembalikan selera mereka supaya mereka tidak trauma lagi & berfikir kalau makan nanti sembelit..

Sekirenye berminat untuk menyelesaikan masalah kawan2 dengan Kebaikkan Mealshake ini..

Boleh terus hubungi saya..

SMS/WATSAP: 0197731060 @ PM saya di Facebook Rosemawatie

COD area Ipoh : 

Bercham, Tanjung Rambutan, Ulu Kinta, Taman Perpaduan & Sunway City
 

#Courier melalui Poslaju/Gdex/Citylink: Seluruh Malaysia  termasuk Sabah & Sarawak, Brunei, Indonesia.

Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:

✔ Panduan pengambilan Mealshake yang betul
✔ Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
✔ Konsultasi priority by special request
✔ Setiap pmbelian menerima sesuatu yg istimewa
✔ Jemputan ke group tertutup khas untuk pelanggan Shaklee

You Might Also Like

0 comments