Cara Tingkatkan Bilangan Sperma Dengan Selamat

  • Wednesday, October 17, 2018
  • By Rose MH
  • 0 Comments


Kemandulan menjejaskan kira-kira satu dalam setiap enam pasangan, dan penyelidik menganggarkan kira-kira satu dalam setiap tiga kes adalah disebabkan masalah kesuburan pada pasangan lelaki sahaja (1, 2).

Walaupun ketidaksuburan tidak selalu boleh dirawat, kadang-kadang boleh diperbaiki dengan diet yang sihat, makanan tambahan dan strategi gaya hidup yang lain.

Artikel saya kali ni menyenaraikan beberapa faktor gaya hidup utama, makanan, nutrien dan makanan tambahan yang dikaitkan dengan peningkatan kesuburan pada lelaki.

Apakah Kemandulan Lelaki?


Kesuburan merujuk kepada keupayaan manusia untuk menghasilkan semula dengan cara semula jadi.

Kemandulan lelaki adalah apabila seorang lelaki mempunyai peluang yang lemah untuk membuat pasangan wanita hamil. Ia biasanya bergantung pada kualiti sel spermanya.

Aspek-aspek berikut mengenai fungsi seksual dan kualiti air mani boleh mempengaruhi kesuburan:


Libido: 
Jika tidak dikenali sebagai pemacu seks, libido menggambarkan keinginan seseorang untuk melakukan hubungan seks. Makanan atau makanan tambahan yang menuntut untuk meningkatkan libido dipanggil aphrodisiacs.

Disfungsi erektil: 
Juga dikenali sebagai mati pucuk, disfungsi erektil adalah apabila seorang lelaki tidak dapat membangun atau mengekalkan ereksi.

Kiraan sperma: Satu aspek penting dalam kualiti air mani ialah bilangan atau kepekatan sel sperma dalam jumlah air mani yang diberikan.

Motilitas sperma: Fungsi penting sel-sel sperma yang sihat adalah keupayaan mereka untuk berenang. Motilitas sperma diukur sebagai peratusan sel sperma bergerak dalam sampel air mani.

Tahap testosteron: Tahap rendah testosteron, hormon seks lelaki, mungkin

Kemandulan boleh menyebabkan pelbagai sebab dan bergantung kepada genetik, kesihatan umum, kecergasan, penyakit dan pencemar makanan.

Di samping itu, gaya hidup dan diet yang sihat adalah penting. 


Sesetengah makanan dan nutrien dikaitkan dengan faedah kesuburan yang lebih besar daripada yang lain.

Berikut adalah 9 cara yang disokong sains untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kesuburan pada lelaki.

1. Senaman secara teratur


Melatih bukan sahaja meningkatkan keyakinan dan prestasi fizikal lelaki - ia juga dapat meningkatkan tahap testosteron lelaki

Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang berolahraga kerap mempunyai tahap testosteron yang lebih tinggi dan kualiti air mani yang lebih baik daripada lelaki yang tidak aktif (8, 9, 10).

Walau bagaimanapun, harus mengelakkan terlalu banyak latihan, kerana ia mungkin mempunyai kesan yang bertentangan dan berpotensi mengurangkan tahap testosteron.

Pengambilan zink yang mencukupi dapat meminimumkan risiko ini (11, 12, 13).

Jika anda jarang berolahraga tetapi ingin meningkatkan kesuburan anda, menjadi lebih aktif secara fizikal harus menjadi salah satu keutamaan anda.

2. Dapatkan Vitamin C Cukup


Tekanan oksidatif adalah apabila tahap spesies oksigen reaktif (ROS) mencapai tahap berbahaya di dalam badan.

Ia berlaku apabila pertahanan antioksidan badan sendiri terharu kerana penyakit, usia tua, gaya hidup tidak sihat atau pencemar alam sekitar (14, 15, 16).

ROS sentiasa dihasilkan di dalam badan, tetapi tahap mereka disimpan dalam pemeriksaan pada orang yang sihat. Tahap tinggi ROS boleh menggalakkan kecederaan dan keradangan tisu, meningkatkan risiko penyakit kronik (17).

Terdapat juga beberapa bukti bahawa tekanan oksidatif dan tahap ROS yang terlalu tinggi boleh mengakibatkan ketidaksuburan pada lelaki (18, 19).

Pengambilan antioksidan yang mencukupi, seperti vitamin C, boleh membantu mengatasi beberapa kesan berbahaya ini. Terdapat juga beberapa bukti bahawa suplemen vitamin C boleh meningkatkan kualiti air mani.

Satu kajian di kalangan lelaki subur menunjukkan bahawa mengambil suplemen vitamin C sebanyak dua kali sehari selama dua bulan meningkat motilitas sperma sebanyak 92% dan jumlah sperma melebihi 100%.

Ia juga mengurangkan kadar sel sperma yang cacat sebanyak 55% (20).

Kajian satu lagi kajian di industri perindustrian India mencadangkan bahawa mengambil 1,000 mg vitamin C lima kali seminggu selama tiga bulan boleh melindungi daripada kerosakan DNA yang disebabkan oleh ROS dalam sel sperma.

Suplemen vitamin C juga meningkatkan bilangan dan sperma sperma dengan ketara, sambil mengurangkan bilangan sel sperma yang cacat (21).

Diambil bersama, penemuan ini menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu meningkatkan kesuburan pada lelaki subur yang mengalami tekanan oksidatif.

Walau bagaimanapun, kajian terkawal diperlukan sebelum sebarang tuntutan pasti dapat dibuat.

3.Bersantai dan Kurangkan Tekanan


Tekanan dapat mengurangkan kepuasan seksual anda dan mengurangkan kesuburan anda (22, 23, 24).

Penyelidik percaya hormon cortisol sebahagiannya dapat menjelaskan kesan buruk tekanan ini.

Tekanan berpanjangan menimbulkan tahap kortisol, yang mempunyai kesan negatif yang kuat terhadap testosteron. Apabila kortisol naik, tahap testosteron cenderung turun (25, 26).

Walaupun kecemasan yang tidak dapat dijelaskan biasanya dirawat dengan ubat, bentuk tekanan yang lebih ringan dapat dikurangkan dengan banyak teknik relaksasi.

Pengurusan tekanan boleh semudah berjalan-jalan di alam semula jadi, bermeditasi, bersenam atau menghabiskan masa dengan rakan-rakan.

4. Dapatkan Vitamin D Cukup


Vitamin D adalah nutrien lain yang boleh meningkatkan tahap testosteron anda.

Satu kajian menunjukkan bahawa lelaki yang kurang vitamin D lebih cenderung mempunyai tahap testosteron rendah (27).

Kajian terkawal di 65 lelaki dengan tahap testosteron rendah dan kekurangan vitamin D menyokong penemuan ini. Mengambil 3,000 IU vitamin D3 setiap hari selama satu tahun meningkatkan tahap testosteron mereka dengan sekitar 25% (28).

Di samping itu, tahap vitamin D yang tinggi dikaitkan dengan motilitas sperma yang lebih besar, tetapi bukti yang bercanggah (29, 30).

5. Dapatkan Zink Cukup


Zink adalah mineral penting yang terdapat dalam jumlah yang tinggi dalam makanan haiwan, seperti daging, ikan, telur dan kerang.

Pengambilan zink yang mencukupi adalah salah satu daripada asas kesuburan lelaki.

Kajian-kajian pematuhan menunjukkan bahawa status zink atau kekurangan zink rendah dikaitkan dengan tahap testosteron rendah, kualiti sperma yang buruk dan peningkatan risiko ketidaksuburan lelaki (38).

Juga, mengambil suplemen zink meningkatkan tahap testosteron dan jumlah sperma pada mereka yang rendah zink (39, 40, 41).

Tambahan pula, suplemen zink boleh mengurangkan pengurangan paras testosteron yang dikaitkan dengan jumlah berlebihan senaman intensiti tinggi (12, 13).

Ujian terkawal perlu mengesahkan penemuan pemerhatian ini.

Tips Lain


Banyak strategi dapat membantu meningkatkan kesuburan anda, walaupun ini bergantung pada sebabnya.

Juga, ingat bahawa kesuburan dan libido biasanya bersesuaian dengan kesihatan umum anda.

Atas sebab ini, apa saja yang meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan mungkin meningkatkan kesuburan anda pada masa yang sama.

Berikut adalah 8 petua tambahan untuk meningkatkan kesuburan dan jumlah / kualiti sperma:


Memimpin gaya hidup yang sihat:

Amalan gaya hidup yang tidak sihat menjejaskan kesihatan keseluruhan anda, termasuk kesuburan (54).

Kurangkan berat badan berlebihan:

Obesiti dikaitkan dengan ketidaksuburan. Jika anda tidak subur dan obes, penurunan berat badan harus menjadi salah satu matlamat utama anda (55, 56, 57).

Hadkan pengambilan alkohol anda:

Hindari penggunaan alkohol yang berat, kerana ia dapat mengurangkan tahap testosteron dan merosakkan kualiti air mani (58, 59).

Dapatkan cukup folat:

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan folat yang rendah boleh menjejaskan kualiti air mani (60, 61).

Dapatkan tidur yang mencukupi:

Tidur yang secukupnya adalah penting untuk mengekalkan kesihatan anda.

Tidur yang terhad atau berlebihan juga dikaitkan dengan kualiti air mani yang rendah (62).

Snek pada walnut:

Memakan banyak makanan kaya antioksidan, seperti walnut, nampaknya memberi manfaat kepada kesuburan (63).

Pengambilan suplemen:

Suplemen antioksidan juga kelihatan berfungsi. Sesetengah bukti menunjukkan bahawa koenzim Q10 meningkatkan kualiti air mani (64, 65).

Elakkan makan terlalu banyak soya:

 Soya kaya dengan isoflavon, yang dikaitkan dengan kualiti air mani yang rendah (66).

Jika anda adalah salah seorang daripada mereka, fokus terlebih dahulu untuk meningkatkan kesihatan umum anda. Banyak petua yang disebut dalam artikel ini adalah komponen utama gaya hidup yang sihat.

Tiada satu pun daripada mereka yang dijamin untuk bekerja, tetapi jika anda mengalami kekurangan nutrien atau tahap testosteron yang rendah, kemungkinan bahawa mereka boleh membantu


Video ini menunjukkan Sel Sperma Sihat dan Tidak Sihat

Ejakulasi normal mengandungi kira-kira 200 juta sel sperma.

Dengan begitu banyak sel, pasti akan ada sel yang tak sihat.

Dalam video ini, anda akan melihat pelbagai masalah biasa yang boleh berlaku pada sel sperma

Oleh kerana hanya 1 sel sperma dapat memasuki telur, persaingan adalah sukar!

Mana-mana sel yang lemah atau 'rosak' akan tamat dalam perjalanan atau mati terlalu awal untuk sampai ke telur.

Masalah kesuburan lelaki mungkin tidak dapat menghasilkan sperma yang cukup atau terlalu banyak sperma yang mengalami kecacatan atau kerosakan.

Apa yang boleh menyebabkan masalah sperma?

Pemakanan yang tidak baik
Bahan kimia
Masalah hormon
Jangkitan / Penyumbatan
Kecacatan lahir
dan banyak lagi.

Sel-sel di dalam badan kita memerlukan asas untuk menjadi kuat dan sihat.

Pendedahan kepada bahan kimia, perubahan hormon, diet yang buruk, kekurangan nutrient penting tubuh dan lain-lain boleh menjadikan sel-sel sperma tidak berkembang atau berkembang dengan kecacatan.

Bagaimana untuk mendapatkan sperma yang sihat?

Pilihan gaya hidup sihat, ambillah suplemen semulajadi seperti yang diperjelaskan di atas,
So suplemen apakah yang dapat membantu atasi masalah anda?

Tentulah suplemen Shaklee..buktinya?? Lihat testimoni di bawah ini


Perlukan penjelasan lanjut tentang produk?
Boleh contact saya Rose pada nombor tertera di bawah ini, 
contact/whatsapp http://www.wasap.my/60197731060

Untuk belian secara online, boleh terus beli di sini, klik gambar order!




You Might Also Like

0 comments