10 Cara Memulihkan Luka Bersalin Dengan Cepat



Video di atas ini menjelaskan 5 Cara Untuk Merawat Luka Lepas Bersalin Dari Episiotomy Semasa Kelahiran Normal

Antara perkara paling utama yang perlu dititikberatkan adalah LUKA SELEPAS BERSALIN, sama ada luka bersalin normal atau luka bersalin secara pembedahan yakni cesarean.

Luka Bersalin Normal


Kebanyakan luka bersalin atau episiotomi sembuh dengan baik. Kalau ada macam bengkak pada luka jahitan tu pun biasanya akan jadi baik dalam masa beberapa hari.

Jahitan kita tu akan tertanggal dalam masa atau selepas dua minggu, ada ibu yang lebih awal dari itu. 


Dan luka ibu seharusnya sembuh dalam tempoh tiga minggu hingga empat minggu selepas kelahiran. Selepas dua bulan ibu sepatutnya telah pulih sepenuhnya.


Luka Bersalin Caeserean



Ia mungkin mengambil masa kira-kira enam minggu untuk pulih dari bahagian Caesar kita (c-section). Sekiranya ibu-ibu mempunyai sebarang masalah semasa atau selepas Caesar, dan merasakan ibu perlu lebih banyak masa untuk pulih, kurangkan pergerakkan, dan lepaskan dulu segala tugasan rumah pada suami atau keluarga lain yang boleh membantu.


Rujuk doktor jika ibu mengalami kesakitan atau ibu masih tidak merasakan walaupun selepas enam minggu berlalu.

Senaman yang lembut, seperti berjalan, akan membantu ibu pulih dari pembedahan. Tetapi elakkan aktiviti yang terlalu aktif untuk mengelakkan sebarang kemungkinan atau kembali sakit.  

Sebagai contoh, elakkan memandu, jangan bawa/angkat apa-apa yang berat, melakukan kerja-kerja rumah berat, seperti menyedut, atau melakukan hubungan kelamin sehingga ibu bernar-benar mampu.

1. Dapatkan Rehat dan Tidur yang Betul 

Melihat sesetengah bayi yang baru lahir adalah lebih daripada pekerjaan sepenuh masa, dan ibu-ibu yang baru sering tidak memberikan banyak kepentingan untuk berehat dan tidur. 

Sekiranya diperlukan, dapatkan sokongan tambahan dan tidur apabila bayi anda tidur. 

Tanya pasangan anda untuk membantu dengan tugas mengubah lampin di malam hari supaya anda dapat tidur dengan baik.


2. Gunakan Bath Sitz 


Kesakitan selepas lahir kengerian yang dirasakan apabila rahim anda kembali ke saiz biasa - selalunya tidak boleh ditanggung. Cuba duduk di dalam sitz mandi yang dipenuhi dengan air suam, tiga kali sehari dan selepas pergerakan usus. Juga, selepas buang air kecil, tuang sedikit air suam ke atas kawasan alat kelamin untuk mengurangkan rasa sakit. Anda juga boleh merapikan maxipad dalam hazel sihir dan memakainya untuk membantu meringankan kesakitan. 


3. Gunakan Pek Ice 


Satu amalan biasa semasa kelahiran di hospital - penggunaan pek ais. Untuk mengurangkan bengkak atau sakit di sekitar pembukaan vagina anda, pek ais sangat membantu. Letakkan air pada pad kebersihan dan bekalkannya untuk digunakan sebagai pek ais. Ulang 2 atau 3 kali sehari. Anda juga boleh membungkus beberapa kiub ais dalam tuala dan letakkannya di kawasan sakit selama 5 hingga 10 minit. Lakukan ini beberapa kali sehari. Nota: Jangan tinggalkan pek ais selama lebih dari 15 minit. Juga, mempunyai lapisan perlindungan antara kulit sensitif dan pek ais.


4. Pakai Pek Maxi 


Tambahan Tidak kira bagaimana anda melahirkan, pendarahan selepas bersalin adalah perkara biasa. Jenis pendarahan ini dipanggil lochia dan boleh bertahan dari 2 hingga 6 minggu selepas lahir. Menggunakan tampon tidak disyorkan pada masa ini, kerana mereka dapat memperkenalkan bakteria ke dalam rahim penyembuhan anda. Untuk mengelakkan limpahan sekali-sekala, anda juga boleh memakai baju undi. Ini boleh didapati di hospital dan mudah dibeli.

5. Latihan Kegel 


 Untuk pemulihan segera selepas kelahiran faraj, penting untuk menguatkan otot pelvik anda. Amalkan latihan Kegel untuk menguatkan otot pelvis anda selepas 1 hingga 2 minggu selepas penghantaran. Untuk melakukan senaman ini: Squeeze otot yang anda gunakan untuk menghentikan aliran air kencing. Tahan selama 10 saat, kemudian lepaskan selama 10 saat. Ulang 10 hingga 15 kali. Adakah Kegel ini menetapkan 2 atau 3 kali sehari. 

 6. Mengambil Penjagaan Mana-mana Jahitan 

tidak semua wanita memerlukan jahitan selepas kelahiran faraj, tetapi ada yang memerlukannya. 

 Kebanyakan jahitan mengambil masa 3 minggu untuk menyembuhkan dan akan dibubarkan sendiri. Gunakan botol muncrat yang dipenuhi dengan air suam untuk membersihkan bahagian bawah selepas menggunakan tandas. Minum air secukupnya untuk memastikan air kencing anda tercair. Ini akan menjadikannya kurang menyakitkan semasa kencing. Cuba gunakan cincin kembung di tandas untuk mengambil tekanan dari bahagian bawah apabila anda duduk. 

 7. Mengendalikan Buasir Post-delivery, 

sama ada kelahiran faraj atau bahagian C, sesetengah wanita mengalami buasir, yang mempunyai gejala-gejala seperti pembengkakan urat di dalam dan di sekitar dubur dan rektum. Makan banyak buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Mempunyai bijirin dan makanan kaya serat. Minum banyak air dan elakkan minuman kopi dan berkarbonat. Anda mungkin perlu bertanya kepada doktor anda untuk pelembut najis sehinggalah perkara sembuh. Anda juga boleh memilih krim buasir topikal. 

 8. Mengambil Kesan Sakit Payudara Selepas penghantaran

Payudara anda mula menghasilkan susu untuk memberi makan, tanpa mengira sama ada anda merancang untuk menyusu. Adalah lebih baik menyusu, kerana ia bukan sahaja memberi manfaat kepada bayi yang baru lahir tetapi juga membantu pemulihan anda. Semasa peringkat awal, payudara anda menjadi berat dan sakit, dan anda mungkin merasa sukar untuk memberi makan bayi anda. 

Cuba untuk memberi makan bayi atau pam anda dengan kerap untuk mengelakkan penyumbatan dan bocor. Jika puting anda sakit, pastikan bayi anda mengunci dengan betul. Pakai bra jururawat dengan sokongan yang baik. Gunakan pad payudara untuk mencegah kebocoran susu. 

 9. Semak tanda-tanda jangkitan 

 Mana-mana jenis jangkitan boleh melambatkan proses penyembuhan dan membuat keadaan menjadi lebih buruk bagi ibu baru. Tanda pertama jangkitan pada jahitan adalah peningkatan kesakitan dan pelepasan kuning atau kehijauan tebal dari sekeliling jahitan. Tanda yang paling jelas mengenai jangkitan di rahim adalah bau busuk atau busuk dalam darah vagina. 

 10. Mengendalikan Emosi Anda 

 Wanita berasa emosi selepas kelahiran bayi, dan kadang-kadang emosi ini tidak positif! Tetapi jika anda masih berasa tertekan atau rendah walaupun selepas 2 minggu penghantaran, jangan simpannya kepada diri sendiri. Bercakap dengan doktor anda. Anda mungkin mengalami kemurungan selepas bersalin, dan rawatan tersedia.


Pengambilan Suplemen Membantu Luka Bersalin Cepat Baik


Boleh baca pengalaman saya sendiri berpantang dengan nutrient Shaklee di sini



Protein


Untuk mempercepatkan luka dan tisu bercantum semula, ibu memerlukan keperluan protein yang banyak. Tubuh memerlukan 0.8gm protein untuk setiap kilogram berat badan.

JIka berat ibu 60kg, ibu perlukan 48gm protein.

Selepas melahirkan anak melalui kaedah pembedahan, ibu perlu ambil lebih banyak untuk bantu lapisan luka yang dihiris itu sembuh dengan baik.

Sumber protein baik yang adalah seperti telur, ikan, ayam, daging lembu dan kekacang.

Shaklee antara produk yang menyediakan protein lengkap untuk keperluan ibu selepas berpantang.

Boleh baca lanjut di sini kebaikkan Protein Shaklee.


Zink


Zink bagus untuk bantu menguatkan fungsi imun tubuh ibu. Badan kite memerlukan zink untuk bantu dan aktifkan sel yang terlibat dalam sistem imun. Zink juga memang dikenali sebagai nutrient yang mampu perbaiki luka dan mineral ini penting untuk sintesis protein dan perkembangan sel.

Buah-buahan 

Tekanan dan ubat hospital boleh menambah beban bahan teroksida di dalam tubuh. Ia boleh hasilakn radikal bebas yang merosakkan sel badan.

Selepas melahirkan anak melalui caesarean mahupun normal, ibu memerlukan makanan yang ada antioksidan kerana ia dapat mengurangkan masalah seperti yang dinyatakan tadi.

Selepas bayi dilahirkan, ibu perlu makan lebih banyak makanan antioksida dengan makan buah-buahan seperti stawberi, bluberi, rasberi dan delima.

Selain antioksida, buah-buahan yang dinyatakan ini mengandungi anthocyanidis yang kaya dengan vitamin C

Sayur-sayuran

Vitamin A diperlukan untuk membantu baiki dan memulihkan tisu lembut, membran mukus dan kulit. 

Dicadangkan ibu ambil lebih vitamin ini selepas pembedahan mahupun bersalin normal.

Sumber beta karoten adalah seperti lobak merah, sayuran berdaun hijau, tembikai susu, mangga dan aprikot kering

Buah-buahan Sitrus

Vitamin C adalah vitamin larut air yang bantu tingkatkan kandungan kolagen.

Kolagen adalah protein paling banyak dalam badan.

Bila terjadi proses memperbaiki luka, kolagen sangat penting untuk sembuhkan luka


Jadi, ibu-ibu ambil lah makanan yang tinggi kandungan vitamin C dan juga dari makanan tambahan




Feedback Ibu Berpantang Yang Menggunakan Set Berpantang Shaklee


Jom tonton sharing saya tentang feedback menarik dari ibu yang berpantang dengan pengambilan nutrient yang cukup dari Shaklee.

Ceeekidaaut!!!


Macam mana nak order Set Berpantang Shaklee? Klik ORDER NOW untuk belian secara online, atau boleh contact saya untuk deal yang lebih menarik Rose 0197731060


You Might Also Like

0 comments