Ketahui Cara Atasi Haid Tidak Teratur


Kebanyakan wanita bakal hadapi masalah haid tidak teratur. Masalah ini juga dikenali sebagai AMENOREA- istilah perubatan...ini juge berlaku kepada saya sejak menyusukan kdua2 anak saya. Ia juga boleh berlaku kepada wanita yang tidak menyusukan anak mahupun remaja. Mari kita lihat apakah sebab2 kemungkinan kenapa ia boleh berlaku??
  • Stress. Tekanan persekitaran mempengaruhi hormone, badan akan mengeluarkan hormon stress yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid kita.
  • Masalah kesihatan: Pelbagai masalah kesihatan juga yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal terhadap badan.
  • Ubatan: Penggunaan jamu,produk2 kesihatan,kecantikan@langsing juge salah satu punca.
  • Berlebihan hormon prolaktin:
    Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur. Sekiranya anda merasa seperti susu keluar dari puting payudara atau pening kepala, berjumpalah dengan doktor kerana kemungkinan besar anda mengalami masalah hyperprolatinemia.
  • Menyusu badan:
    Sekiranya anda menyusu badan terutamanya secara eksklusif.
  • Masalah tiroid:
    Rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak mungkin merupakan tanda yang anda mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.
  • Gemuk:
    Berlebihan lemak dalam badan boleh memberikan ketidak-seimbangan hormon kerana ia menjadi tempat simpanan hormon estrogen penyebab haid.
  • Terlalu kurus:
    Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah.
  • Tersilap kira:
    40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Pastikan mencatit dalam nota hari pertama haid anda setiap bulan ye.
  • Menopos:
    Wanita lewat 40’an, mengalami haid yang kurang adalah salah satu tanda menopos. Sekiranya bimbang, berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan.
  • Pencegah hamil:
    Pengambilan pil perancang seperti depo-provera atau implanon, Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi seterusnya kedatangan haid.
  • Hamil:
    akhirnya, sebab mengapa anda lewat haid adalah kerana anda hamil!... congrats!! 

Bagaimana utk mengatasinye? Anda boleh mencuba GLA SHaklee..






Apa itu GLA Complex?? merupakan Asid Linoleik Gama yg mana sama penting dengan asid amino yg tidak boleh dihasilkn oleh tubuh & hanya terdapat dalam makanan. Kebanyakan GLA dipasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO). Kite biase dengan EPO ni kan? EPO shaklee dikenali GLA Complex & lebih baik dari EPO. Kenapa? Ia mengandungi minyak Borage & minyak benih bunga matahari juga Vitamin E yg menjadikannye lebih baik dari EPO di pasaran yg sedia ada.


Antara kebaikannya:

1. Membantu mengawal & mengatur kitaran haid
2. Membantu meningkatkan kesuburan
3. Melegekan PMS (sindrom pra-haid) - mudah marah,
letih  lesu sebelum & semasa haid.
4. Membantu dalam menangani menopus
5. Menguatkan kuku & rambut
6. Menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri



Utk Pesanan & pertanyaan lanjut
Hubungi Rose (prefer sms)
0197731060 

Dapatkan DISKAUN HEBAT & konsultasi percuma after service!!
Insha Allah anda akan berpuas hati. 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


You Might Also Like

0 comments