Diet Untuk Ibu Menyusu


Secara purata ibu menyusu menghasilkan 700 hingga 800 mililiter susu setiap hari mengandungi kira-kira 300 miligram kalsium untuk setiap liter. Penghasilan ini memerlukan pengeluaran tenaga tambahan sekurang-kurang 500 kalori sehari. Pemakanan seimbang penting bagi ibu yang menyusukan ank. Beze antara diet perempuan yang tidak menyusu & yang menyusu adalah lebih 500kalori.

Kualiti susu yang dihasilkan bergantung pada pengambilan jenis makanan manakala jumlah susu bergantung pada diet ibu. Makanan yang diserap bukan hanya untuk kegunaan sendiri tetapi juga untuk penghasilan susu.

Asas Diet

Ibu menyusu ambil 3liter air sehari. Tukar diet anda kepada diet yang lebih sihat. Balance kan pengmbilan kabohidrat & protein & kurangkan pengmbilan lemak. Bahagikan daripada 6x mkn kepada 8x mkn sehari. Untuk penghasilan susu yang teratur,cara pemakanan juga perlu teratur.

Jauhi Tembakau

Nikotin akan terus ke bayi melalui penyusuan. Jangan ambil ubat tanpa berunding dengan doktor anda terlebih dahulu. Kebanyakan antibiotik, ubat sulfa, ubat kimia dan produk yang mengandungi iodin adalah kontraindikasi apabila anda menyusui.

Turun Berat Badan

Kajian menunjukkan bahawa ibu menyusu cenderung untuk kehilangan sehingga 1.5 lbs berat badan dalam masa sebulan untuk 4 hingga 6 bulan penyusuan tanpa senaman jika pemakanan betul. Ibu yang mengambil makanan manis yang berlebihan cenderung menambahkan berat badan.  Sekirenye ibu meyusu berhasrat untuk menurunkan berat badan,tidak digalakkan turun terlalu drastik di awal peringkat pnyusuan, sebaik2nya selepas 6bulan ke atas.

Senaman

Lakukan senaman sekurang2nya 30 min 1hari. Tetapi tidak drastik selepas bersalin. Aktiviti perlu ditingkat sedikit demi sedikit. Jangan mengharapkan kehilangan lemak dalam jangka masa 2 minggu selepas bersalin.
Pengambilan suplemen
Ibu menyusu boleh mengamalkan pengambilan suplemen disamping pemakanan yang seimbang seperti set penyusuan primier yang TERLARIS masa kini iaitu Set Triple M, bagi memenuhi keperluan diet ibu & nutrision yang secukupnye buat ibu & bayi.

Set Triple M adalah gabungan Set B (RM80) iaitu [B complex+Vitamin c+vitalea+alfafa] + Ostermatrik + ESP.



Set B (RM80) adalah set asas, set basic untuk ibu menyusu Ia untuk keperluan ibu-ibu yang tak berapa banyak budgetnya. 
Set E (RM139)  pula set yang sama, dengan tambahan Ostematrix (kalsium). 
Set Triple M (RM250) pula set yang sama, dengan tambahan Soy Protein. Jadi ibu-ibu yang kurang budget, boleh pilih untuk set asas (Set B).

Jangan risau kalau anda kurang budget tapi nakkan kebaikan yang sama dengan Triple M. (tp kalau anda nak stok yg lama & ade bdget lebih bleh pilih TRIPLE M) Bagi yang kurang budget tu boleh dapatkan set yang mempunyai kebaikan lebih kurang Triple M dengan harga RM160 sahaja. 

Dapatkan set alternatif hari ini!!

Untuk pesanan & pertanyaa
Boleh Hubungi saya Rose (prefer sms)
0197731060

You Might Also Like

1 comments