Apa Itu Asid Amino & Kepentingannya Pada Tubuh

Sejak mula berminat dengan bidang nutrisi, makin menjadi-jadi rasa nak tahu tentang macam-macam yang berkaitan dengan tubuh badan kita, sebelum ni tak tahu langsung apa itu asid amino...makin seronok pula dapat tau kepentingan nama-nama sains ni semue..so lets fine out sama-sama ape tu asid amino?

Asid amino ni adalah unit asas bagi protein. Secara ringkasnya, protein pula merupakan bahan asas bagi pembentukan badan kita yang mana terdapat di : -

1. Tulang, kulit, rambut, otot, organ diperbuat dari protein.
2. Plasma ,anti bodi,enzim, hormon terbentuk dengan protein
3. Hemoglobin yang mengangkut oksigen ke sel sebahagian darinye adalah protein.
4. Berbilion sel bergantung pada protein untuk menjalankan fungsinya.
credit to : mysupervitamin

Secara struktur, badan kita terutamanya boleh terjejas oleh protein yang dibangunkan daripada asid amino. Protien terdiri lebih daripada 20 jenis asid amino yang setiap satunye akan menghasilkan jenis protein yang berbeze mengikut keperluan protein & enzim yang diperlukan oleh tubuh kite. Badan kita mengeluarkan lebih daripada 50,000 jenis protein yang memainkan peranan penting dalam tubuh. Asid amino yang menyumbang kepada kesihatan sistem saraf, struktur otot, pengeluaran hormon, organ-organ penting dan struktur sel. Ia benar-benar penting untuk kesihatan.

Kalau kita tak dapat asid amino yang cukup dalam diet harian kita, kesihatan kita boleh terganggu. Kekurangan asid amino dikaitkan dengan gejala seperti keresahan, hilang tumpuan, letih lesu, kemurungan & ketidakstabilan hormon.




Asid Amino ni dipecahkan kepada 2 kumpulan:
  • ASID AMINO TIDAK PERLU yang dapat dihasilkan oleh tubuh jika bahan yang sesuai disediakan.
  • ASID AMINO PERLU tidak boleh dihasilkan oleh tubuh kite tapi boleh diperolehi dari sumber pemakanan.

Asid amino tidak perlu adalah seperti berikut:

Alanin
- Menghapus zat-zat beracun yang dilepaskan daripada pemecahan protein otot ketika latihan intensif

Arginin
- Memainkan peranan penting dalam relaksasi pembuluh darah, merangsang dan mempertahankan ereksi pada lelaki, pengeluaran ejakulasi, dan menyingkirkan ammonia berlebihan dari tubuh.

Asparagine
- Ini membantu menyediakan keseimbangan dalam sistem saraf pusat-bantu dalam keadaan menyeimbangkan emosi.

Asid aspartik

- Meningkatkan stamina, membantu dalam pembuangan racun dan amonia dari tubuh, dan bermanfaat dalam sintesis protein yang terlibat dalam sistem imuniti.

Cysteine

- Komponen jenis protein berkumpul di kuku, kulit dan rambut. Berfungsi sebagai antioksidan , dan mempunyai kesan sinergis bila diambil dengan antioksidan lain seperti vitamin E dan selenium.

Asid glutamik
- Meningkatkan stamina, membantu dalam pembuangan racun dan amonia dari tubuh, dan bermanfaat dalam sintesis protein yang terlibat dalam sistem imuniti.

Glutamin
- Meningkatkan fungsi otak yang sihat. Hal ini juga diperlukan untuk sintesis molekul RNA dan DNA.
- RNA ini hampir sama dengan DNA, tetapi berbeza dalam beberapa struktur penting: di dalam sel, biasanya RNA berantai tunggal, sementara biasanya DNA berantai ganda; RNA nukleotida DNA mengandungi ribosa sementara mengandungi deoksiribosa (sejenis ribosa yang tidak mempunyai satu atom oksigen); dan RNA mempunyai asas dan bukan urasil timina yang terdapat dalam DNA.

Glycine
- Komponen kulit dan bermanfaat untuk penyembuhan luka. Berfungsi sebagai neurotransmitter

Histidine
- Menyokong kesihatan tisu & paling penting untuk penghasilan sel darah & putih .

Proline

- Memainkan peranan dalam isyarat intraselular

Tyrosine
- Merupakan precursor dopamine; iaitu neurotransmitter yang berlaku pelbagai spesies haiwan termasuk vertebrata dan invertebrata, noradrenalina; hormone yang dirembeskan oleh sel saraf dan adrenalin.
- Dapat meningkatkan mood positif dan juga antioksidan.


Asid amino yang perlu:


Isoleucine

- Diperlukan untuk sintesis hemoglobin, unsur utama sel darah merah.

 Lisin
- Diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang pada anak-anak, membantu dalam penyerapan kalsium dan menjaga keseimbangan nitrogen yang penting dalam tubuh, menghasilkan antibodi, hormon, enzim, pembentukan kolagen serta pembaikan rangkaian.

Lisin juga membantu tubuh menyerap kalsium, dan memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen, suatu zat yang penting untuk tulang dan rangkaian, termasuk kulit, tendon, dan tulang rawan

Leucine
- Bermanfaat untuk kulit, tulang dan rangkaian penyembuhan luka. Ini mendorong hormon pertumbuhan sintesis

Methionine
- Merupakan antioksidan. Ini membantu dalam pemecahan lemak dan membantu mengurangkan degenerasi otot. Ini juga baik untuk kesihatan kulit dan kuku.

Phenylalanine
- Bermanfaat bagi kesihatan sistem saraf. Ia meningkatkan memori, mengurangkan kemurungan dan meningkatkan nafsu makan.

Serine
- Penting untuk membolehkan otak dan sistem saraf berfungsi dengan baik. Selanjutnya, serine meningkatkan sistem imunisasi tubuh yang sihat dengan membantu penghasilan antibodi
- komponen semua membran sel
- Agen untuk penghasilan seperti asid amino glysine, Cystein, dan triptofan. Triptofan, diperlukan untuk sintesis serotonin dan fungsi neurotransmiter, dikenali untuk membantu menghilangkan stres, kegelisahan dan kemurungan

- Kekurangan serine: Simpton kekurangan serine ialah lambat dalam perkembangan kemahiran kognitif dan fizikal (psikomotor keterbelakangan), kekejangan dan microcephaly.

- Microcephaly merujuk kepada keadaan kesihatan di mana saiz kepala lebih kecil daripada saiz normal dan disebabkan oleh tumbesaran otak

Threonine
-Merawat pelbagai gangguan sistem saraf termasuk spasticity tulang belakang, multiple sclerosis, paraparesis spastik kekeluargaan, dan sklerosis amyotrophic sisi (ALS, penyakit Lou Gehrig).

Tryptophan
Diperlukan untuk sintesis neurotransmitter serotonin. Ini membantu meringankan migrain dan kemurungan. (Makanan sumber triptofan)

Valine 
- Penting untuk pembinaan otot.
- Kesan sampingan kandungan valine dalam tubuh termasuk halusinasi
Kelebihan valine  - pertumbuhan normal, memperbaiki rangkaian, mengatur kandungan gula darah & memberikan tenaga kepada tubuh. 
- Membantu merangsang sistem saraf pusat, dan diperlukan untuk fungsi mental yang normal
Semua asid amino ni laksanakan tugas penting dalam badan yang mana akan bekerje lebih baik bile kite mengambil semua jenis asid amino, jadi adalah penting untuk kite mendapatkan pelbagai protein dalam diet seharian kite. Protein dalam makanan yang mengandungi semua asid amino dipanggil protein lengkap. Kite boleh dapatkan sumber protein yang lengkap dalam produk tenusu, daging, ikan, ayam dan soya.

Jika kita nak makan kombinasi yang terbaik asid amino tanpa produk haiwan, kita hendaklah pelbagaikan makanan berikut dalam diet anda:
- Kacang (kacang tanah, cashews, badam, pecans, kacang Brazil)
- Benih (labu, bunga matahari, bijan)
- Kacang (lima, kacang kuda, Belang-Belang, laut)
- Seluruh makanan soya (tempe, edamame)
- Seluruh bijirin (barli, rai, gandum, beras)
- Sayur-sayuran (jagung, kentang, bawang, cendawan, brokoli)


Akan tetapi kalau kite sukar untuk menyediakan makanan seperti di atas & ingin mendapatkan asid amino yang betul, ia tidaklah sukar tetapi ganjarannya adalah besar: badan yang sihat dan minda yang boleh berfungsi pada tahap yang optimum.


Dari mana untuk mendapatkan hampir semua jenis asid amino ini dalam satu hidangan? Inilah die Energizing Soy Protein dari Shaklee



Klik sini untuk info lanjut ESP SHAKLEE.

Cubalah ESP Shaklee hari ni..sumber protein nye berasal dari kacang soya yang terpilih dari benih yang juga dipilih secara teliti..& ia adalah Non-GMO soya protein..yang tidak diubah suai secara genetik, ia asli & tiada bahan kimia, pewarna @ bahan tiruan. 

Hubungi saya dengan segera untuk memulakan hari2 sihat anda bersama ESP SHAKLEE.


Boleh terus pm sy di FB Rosemawatie @ hubungi sy melalui sms di 0197731060 @ watsap 01592043778

Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:  
_/ Panduan pengambilan vitamin yang betul
_/ Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
_/ Konsultasi priority by special request
_/ Harga istimewa
_/ Setiap pmbelian menerima sesuatu yg istimewa
_/ Penghantaran percuma

_/ Jemputan ke group tertutup Shaklee 



You Might Also Like

0 comments