Konsep Penyusuan Susu Ibu


Susu ibu manusia adalah susu yang paling berkhasiat untuk bayi manusia,kandungan nutriennya adalah relatif stabil, dibuat dari nutrien dalam aliran darah dan 'bodilystore'. Susu ibu mempunyai hanya jumlah yang betul seperti lemak, gula, air, dan protein yang diperlukan untuk pertumbuhan dan tumbesaran bayi. Penyusuan susu adalah mengikut keperluan bayi kepada ibu itu sendiri, berkonsepkan 'personalized' & kualitinya tidak dapat dibandingkan dengan mana-mana susu yang ada di dunia.

Terdapat beberapa pengecualian, seperti apabila ibu mengambil ubat tertentu atau dijangkiti batuk kering atau HIV. Namun begitu  ibu yang menghidap AIDS, di negara2 dunia ketiga, ibu-ibu yang dijangkiti virus HIV tetap digalakkan menyusukan anak, kerana pemberian susu lain lebih berbahaya kepada bayi mereka.

Menyusukan bayi anda secara eksklusif untuk tempoh enam bulan pertama dan ditambah penyusuan susu ibu untuk sekurang-kurangnya satu tahun dan sehingga dua tahun atau lebih menggalakkan kesihatan, membantu untuk mencegah penyakit, dan mengurangkan penjagaan kesihatan juge kos makan. Pakar bersetuju bahawa penyusuan bermanfaat, tetapi tidak pula bersetuju dengan manfaat tempoh penyusuan yang panjang, juga mengenai risiko menggunakan formula tiruan.

Lately banyak isu timbul tentang kefahaman ibu-ibu terhadap konsep sebenar penyusuan susu ibu..Ade yang beranggapan dengan pengambilan produk milk booster @ suplemen boleh hasilkan susu yang banyak...Suplemen untuk ibu menyusu adalah untuk membantu ibu menjaga kesihatan supaya ibu dapat menghasilkan SUSU YANG BERKUALITI melalui PENYUSUAN YANG BERKUALITI.

Tidak perlulah kita sangkalkan lagi tentang kualiti susu ibu..Bagaimana pula dengan PENYUSUAN YANG BERKUALITI??

Keberkesanan dalam satu-satu proses penyusuan ibu di saat si comel di lahirkan sehinggalah putus susu adalah ditentukan oleh penyusuan berkualiti. Penyusuan berkualiti adalah tatacara penyusuan yang mengikut lunas2 penyusuan ibu yang sebenarnya. Dengan memahami KONSEP ASAS PENYUSUAN anda dapat merealisasikan PENYUSUAN YANGBERKUALITI. Antaranye :-


  • Supply by demand. Makin kerap sesi penyusuan/pam dilakukan,makin banyak susu dapat dihasilkan
  • Kerap mengosongkan payudara. Memberi stimulasi kepada kilang susu untuk memproses lebih banyak susu sekurang-kurangnya 3jam sekali.
  • Dalam setengah jam selepas kelahiran . Refleks menyusu bayi adalah kuat dan bayi anda lebih peka, jadi ia adalah masa yang sesuai untuk memulakan penyusuan. (Ramai ibu terlepas saat2 ini kerana beranggapan mereka tiada susu - tanggapan yg salah. Hisapan bayi itulah yg menggalakkan pengeluaran susu.
  • Makanan penggalak susu, pengurutan, segala macam jenis tips membanyakkan susu tidak bermakna sekiranya ibu mengabaikan hal2 menyusukan bayi/pam dengan kerap
  • Pengambilan air yang mencukupi (dalam 3 liter) dan mengamalkan pemakanan seimbang.
  • Berdoa. Mohon sentiasa dimurahkan rezeki susu badan untuk anak kerana hanya Dia mengetahui yg terbaik.
Penyusuan berkualiti juga adalah satu aktiviti sihat, yang menjaga kesihatan & kebajikan semua pihak – bayi, ibu, bapa & seluruh keluarga serta masyarakat. Seorang ibu menyusu:
  • Hendaklah sentiasa dalam keadaan sihat - Ibu mengamalkan pemakanan yg seimbang berkhasiat & cara hidup yg sihat.
  • Sentiasa dalam keadaan tenang, tidak stress, relax - Stress akan mengganggu kestabilan hormon dan sekaligus akan menyebabkan penghasilan susu tidak lancar.
  • Tidak mengeruhkan hubungan dengan sesiapa hanya kerana dia menyusu badan.
  • Tetap aktif dan cerdas - Amalkan senaman sekurang2nya 30min 1 hari
  • Tidak mengalami sebarang masalah kerana penyusuan - Penjagaan kesihatan & kebersihan diri.
  • Mempunyai hubungan yang baik dengan semua orang - Pergaulan yang positif.
  • Menikmati kehidupan berumahtangga yang lebih baik dengan kehadiran cahaya mata - Sentiase mencipta keharmonian di antara suami isteri.
  • Lebih tabah menghadapi cabaran - Setiap masalah ada cara penyelesaiannya, sentiasa mohon bantuan Allah s.w.t moga dipermudahkan urusan kita.
  • Tetap cantik! - Kekal berseri,ramping & sihat.
Namun begitu,kebanyakan ibu menyusu akan berasa cepat letih, tidak terurus, stress & macam2 lagi..yang menyumbang kepada amalan kehidupan yg tidak sihat & menjurus kepada penghasilan susu yg kurang sperti tak jaga makan, jadual makan yg tidak teratur..& makan ikut sedap sahaja..Ibu pula tak cukup rehat, maklum jelaa jaga baby bukan banyak masa untuk bersenang2,bila ada time free pula tak digunakan sebaiknya.

Kesannye..ibu kuat merungut dan mengeluh sebab penat kene uruskan semua hal rumah. Kalau ibu ambil suplemen pulak hanya mengharapkan suplemen untuk banyakkan susu daripada makanan seimbang. Selain dari tu, ibu lebih fokuskan kepada anak & penyusuan tanpa sedari mengabaikan perihal diri sendiri..mungkin ada yang beranggapan alah dah ada anak biasala tu semua...bukan nye kene perfect terurus cantik everytime, sibuk nak urus anak & banyak lagi bende lain nak pikir takde masa nak jaga tu semua...Sekirenye ibu2 fikir begini apalaa nasib encik suami..

Seorang isteri hendaklah sentiasa kelihatan cantik dan sihat untuk melayan suami & insha Allah rezeki murah bakal mempunyai ramai lagi anak & ibu perlu uruskan hal2 rumah..kalau kesihatan tak dijaga tak 'diselengara'..Siapa yang nak uruskan semua?

Oleh sebab itulah kami sarankan ibu2 menyusu consume set breastfeeding shaklee untuk meyokong kesihatan ibu secara menyeluruh untuk berjuang dalam melaksanakan penyusuan yang berkualiti. Set breastfeeding berbeze dengan produk penyusuan yg lain, set breastfeeding shaklee mengandungi 3 VITAMIN & MINERAL ASAS & 1 MILK BOOSTER untuk khasiat sepenuhnye buat ibu:-


Ibu sihat, anak ceria, keluarga bahagia,


Dapatkan set breastfeeding shaklee hari ini!!















You Might Also Like

0 comments