Benarkah Ubat Bahaya & Suplemen Lebih Selamat?

  • Tuesday, February 18, 2014
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Sejauh mana kebenaran kenyataan entry kali ni..ini boleh di band ni kalau salah fakta & pembawakan..tapi nanti dulu ye...Perkongsian kali ni saya bawakan untuk memberi pendedahan pada mereka yang belum tahu mengenai pentingnye kita perlu amalkan kehidupan yang sihat untuk mengelakkan kita dari mengambil ubat-ubatan yang mengandungi bahan merbahaya ini..

Sumber ni bukan lah rekaan semata-mata ia sememangnye dah lama pun didedahkan, cuma dek kerana masyarakat kita kurang mengutamakan kehidupan sihat yang membuatkan ia dipandang remeh. Pada kita badan tak demam, tak sakit, sihat ok je..maknanye kite tak perlulah risau..hati-hati ye kadang penyakit ni datang tanpa kita sedar. Okeh..terus ke tajuk utama kita..betul ke ubat hospital ni bahaya? & sejauh mana selamatnye suplemen ni pada tubuh kita??




Antara kandungan utama ubat adalah dadah. Dadah merupakan bahan chemical akan tetapi suplemen pula adalah dari sumber semulajadi (tapi hati-hati ada suplemen yang berbentuk vitamin sintetik).

Bahan kimia adalah bahan yang asing bagi tubuh badan kita, akan tetapi ia menyerupai molekul yang boleh disuaikan dalam tubuh. Ia boleh melegakan simptom tetapi tidak menyembuhkan, contoh ubat bagi pesakit kencing manis (Diabetes) - ubat yang diberikan bukanlah merawat, ia hanya untuk mengawal sahaja.

Tindakan ubat pada tubuh kita sangat cepat manakala suplemen pula mengambil masa untuk berkesan pada tubuh..kenapa ambil masa pula? Ini kerana suplemen bertindak lembut pada tubuh kita.


KENAPA PERLUKAN SUPLEMEN?


Kita ambil suplemen sebab apa yang kita makan setiap hari tak cukup untuk keperluan nutrisi tubuh kita, tak semue apa yang tubuh perlukan ada dalam makanan seharian kita. Lebih kurang je pusingnye kat situ kan.

Ubat & suplemen ada Pro & Kontranye. Dalam setiap ubat ada Therapeutic index, yakni perbandingan jumlah agen terapeutik yang menyebabkan kesan terapeutik kepada jumlah yang menyebabkan kematian (dalam kajian haiwan) atau keracunan (dalam kajian manusia). Senang cakap tocix effect, side effect yang banyak sesetengah ubat tu ia bergantung pada narrow contoh ubat kemoterapi, ubat ni tak selamat sangat, kesan sampingannye macam muntah, migrain, rambut gugur & etc. Contoh yang lain lagi ubat kencing manis side effectnye adalah buah pinggang.

Suplemen ni sesuai untuk mereka yang kurang mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat, yang susah nak ambil nutrisi yang cukup. Antara sebab kite perlukan suplemen adalah kerana radikal bebas, persekitaran & bahan kimia yang digunakan dalam sayur-sayuran & buah-buahan untuk jadikan ia bertahan lebih lama, kalau nak makan apple sekarang ni pun dah tak boleh makan macam tu je sebab ade bahan kimia seperti lilin yang diselaputi kulit apple tu..so nak makan buat, jangan basuh je..kupas terus kulitnya.


JADI, MANA LEBIH SELAMAT, UBAT KE SUPLEMEN?


Seperti yang saya nyatakan di atas sebelum ni, ubat dengan suplemen, dah tentu lebih selamat suplemenlah..cuma walaupun ia ambil masa yang lambat tapi ia bagi kesan yang psoitif bukan sahaja untuk jangka masa pendek malah untuk jangka masa panjang malah dengan mengamalkannye secara berterusan adalah lebih baik untuk tubuh kita.

Ubat banyak side effectnye, suplemen lebih selamat asalkan tak lebih dos yang ditetapkan. Oleh kerana itu, sekirenye kita nak ambil suplemen dapatkan panduan dari pengedar yang benar-benar berpengetahuan penuh tentang suplemen & bukan hanya tahu cara pengambilan suplemen sahaja.


KALAU UBAT BANYAK SIDE EFFECT KENAPA DOKTOR TAK CADANGKAN SUPLEMEN?


Ok..suplemen ni adalah pelengkap nutrisi. Kebanyakkan pesakit yang datang jumpa doktor bila dah sakitnye melarat & risau patient tak ambil ubat kalau suggest suplemen. Kalau ubat ia bukan untuk menyembuh ia mengurangkan simptom sahaja. 

Kalau kita sakit kepala, doktor takkan tau exactly kenapa kita sakit kepala, doktor tak boleh trace immediately, doktor hanya refer simptom-simptom yang menyebabkan sakit kepala sahaja, jadi panduan yang dah disediakan hanya mengunakan ubat untuk mengawal simptom-simptom ni..kalau kita nak ketahui lanjut kenapa kita sakit kepala kita kene pegi pakarlah untuk prosuder check up yang sepatutnya. Memang perlu ambil ubat sebab ubat untuk mengawal simptom-simptom tu bila dah teruk sangat.


BAGAIMANA UBAT & SUPLEMEN BERTINDAK BALAS PADA TUBUH?


Setiap ubat mempunyai tindak balas yang berbeza. Ubat tak boleh bantu sel dalam tubuh kita untuk melawan jangkitan. Berbeza pula suplemen, ia tingkatkan imunisasi & bantu lawan virus dalam badan kita. 

Contoh : Kalau kita demam, kita ambil panadol, ia hanya membantu turunkan suhu badan sahaja & mengurangkan sel-sel yang tingkatkan suhu ini tadi untuk tidak bertambah disebabkan virus deman tersebut. Kalau suplemen, ia bantu sel-sel untuk melawan virus yang menyerang penyebab demam ini.

APA KESAN PENGAMBILAN UBAT & SUPLEMEN APABILA DI AMBIL SECARA KONSISTEN?


Pengambilan suplemen jangan melebihan RDA. Jika berlebihan ia hanya terganggu sementara tetapi tidak membawa maut.. Kajian University California mendapati mereka yang mengamalkan suplemen hidup lebih lama dan lebih sihat berbanding mereka yang tidak mengambil suplemen

Sesetengah ubat mengakibatkan kesan sampingan yang ringan seperti kegatalan ringan pada kulit, loya dan muntah manakala kesan sampingan yang lebih serius seperti kerosakan hati dan kegagalan jantung juga boleh terjadi. Kesan sampingan boleh berlaku dalam tempoh masa yang singkat selepas pengambilan ubat-ubatan atau selepas penggunaan untuk jangka masa yang panjang.

RINGKASANNYA...

Ubat di ambil ketika kita sakit sahaja..Suplemen boleh diambil bila-bila masa... dan yang paling penting minum air banyak semasa mengambil suplemen...

Ubat mengandungi dadah yang membolehkan ia bertindak dengan cepat....

Suplemen tidak menggunakan dadah tetapi mengandungi banyak vitamin-vitamin yang sihat yang digunakan untuk melawan segala penyakit.

Tepuk dada tanyalah akal fikiran kita. Moge perkongsian kali ni dapat memberi manfaat & kesedaran tentang kepentingan suplemen dalam kehidupan kita seharian. 

Rujukan : Doktor Fyda Noh & Dr Liza
 

You Might Also Like

0 comments