Kenali Asas Kecantikan Kulit

Apabila kita tau keadaan kulit kita yang sebenarnye, dah tentu kita tau macam mana nak menjaganya kan..Baca lanjut jika cik/puan/encik adalah antara golongan yang mementingkan kesihatan kulit.

Fakta Asas Tentang Kulit

Kulit kita ni ada 3 lapisan yang berfungsi secara signergi untuk melindungi diri kita dari virus, bakteria , cuaca & lain-lain faktor persekitaran yang boleh mengancam ksihatan kita.

Selain tu, fungsi kulit ni ialah untuk kawal suhu badan, menyahkan toksin daripada badan melalui peluh & berpotensi  beri ketenangan & rasa ghairah dengan sentuhan seperti urutan, ciuman & lain-lain jenis sentuhan.


Kenali 3 Lapisan Kulit


Lapisan Epidermis

Lapisan ni paling atas sekali kulit kita. Ia terhasil daripada protein karoten yang menjadi pelindung asas kulit. Kulit baru dibentuk daripada lapisan basal layer yang akan naik ke atas kulit menjadi kulit epidermis baru.

Proses semulajadi kulit kita ini berlaku apabila sel kulit luaran akan mati & sel kulit baru akan terbentuk. Dalam sains penjagaan kulit, menjaga kulit luaran & mengupas kulit yang mati (exfoliating) akan membantu penumbuhan kulit baru yang licin & cantik.

Kulit luaran juga perlu kepada bahan pelembap (moisturizer) yang akan menyokong sistem pelembap kulit secara semulajadi yang dihasilkan daripada kelenjar sebaccous & juga saluran peluh. Sebum & peluh akan jadi penanggal yang asidik diatas permukaan kulit  & akan jadi pelindung asas dalam memastikan kulit tak rosak & cepat kering (dehydration).

Di bawah lapisan basal adalah melanocyst yakni sel-sel yang bertanggungjawab mengeluarkan bahan melanin yang menjadi asas kepada pigmentasi kulit kita. Tahap penyebaran & kuantiti sel melanocyst ini akan menukarkan warna kulit kita. Melanin juga mempunyai keupayaan menyerap pancaran cahaya ultra ungu & menjadi pelindungan semulajadi kepada kesan pancaran matahari. Pancaran matahari juga akan merangsang pengeluaran melanin ini & juga menyebabkan kulit kita jadi gelap.

Lapisan Dermis 

Lapisan ini terletak di bawah lapisan epidermis & biasanya produk-produk kecantikan kulit sukar untuk sampai. Dermis mempunyai beberapa sel fibroblasts yang menghasilkan tisu-tisu yang bergabung. Tisu-tisu ini banyak dihasilkan daripada kolagen & elastin yang menjadikan penyokong kepada epidermis. Dengan ini kulit kita akan menjadi tegang & tampak awet muda.

Kalau kita tak jaga dermis kita dengan cara penjagaan kulit & pemakanan yang baik, sel-sel dermis kita akan menjadi keras & hilang kekenyalan & keanjalannya. Ini akan menjadikan kulit lemah, berkedut, & berjeragat yang akhirnya kulit akan menjadi kurang berfungsi & menjadi punca utama penuaan kulit.

Cara menjaga lapisan Dermis :

Amalkan pemakanan yang bernutrisi tinggi & gunakan produk penjagaan kulit yang betul supaya saluran darah microvein & saluran limpathic dapat berfungsi supaya kulit kita dapat nutrien daripada badan & menyahkan toksin daripada sel-sel kulit.
Lapisan Hypodermis

Lapisan ini juga dikenali sebagai subcutis adalah lapisan terdalam kulit yang menjadi asas kepada kesemua sistem kulit kita & menyokong tahap kesihatan & fungsi optima epidermis & dermis. Hypodermis merangkumi tisu-tisu yang menyokong sel-sel lemak, lymph & saraf. Ia menjadi kusyen kepada badan kita & di sinilah terletaknya sel-sel lemak yang berkumpul dalam badan kita.

Bagi seorang yang gemuk, sel-sel lemak banyak berkumpul di lapisan hypodermis & menunjukkan kesan kegemukan pada muka & badan kita.

Kesihatan hypodermis ni bergantung kepada pemakanan. Makanan yang digoreng, berlemak & tinggi kabohidrat akan menyebabkan kulit menyimpan banyak sel lemak yang menjadikan keseluruhan kulit kita kurang berfungsi & tak sihat. 

Ini juga akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon & kulit akan sama ada berminyak ataupun mempunyai keadaan kulit kombinasi yang berjerawat & berjeragat.

Agar pengetahuan tentang asas kulit kita ini akan menjadi panduan dalam kita menjaga kesihatan tubuh badan khususnye bagi organ paling besar badan kite yakni kulit. Moge ia juga jadi panduan dalam kite memilih peroduk kecantikan bagi menjaga & memelihara kesihatan kulit kita.

Sekirenye cik/puan/encik mempunyai masalah atau ingin mencuba Suplemen Semulajadi dari Shaklee..khususnye untuk masalah-masalah kulit muka. Boleh hubungi saya di 0197731060 @ watsap saya di 01592043778 @ Pm sy di FB  Rosemawatie untuk mendapat konsultasi vitamin yang bersesuaian.

Klik sini untuk kebaikan Set Kecantikan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments