Tanda Bayiku Amsyaar Nak Tumbuh Gigi

Walaupun dah 3 orang anak tapi bab gigi nak tumbuh ni saya hanya melihat pada tanda biasa-biasa pada Asyraaf dan Amanie macam gigit barang, air liur meleleh, kerap gigit puting ketika menyusu & selebihnye cuma perhatikan sahaja, tunggu je waktunye tengok-tengok dah keluar je giginye..tersengeh-sengeh nampak gigi dua batang dia orang..




Tapi tiba time Amsyaar, tingkah laku dia tu menarik perhatian saya, yang buatkan saya tap tap tap di keyboard, apa lagi, biasalah rujukan utama, tanya google..kehkehkeh.

Pada mulanya saya tak menyedari yang dia nak tumbuh gigi, bila Amsyaar dah kerap gigit puting  dada tanda dia gatal gusi, ketika dia baru di awal usia 5 bulan...Haaa ibu-ibu yang menyusu jelah tahu rase sakitnye macam mana kan, tambah pulak kalau dah gigit die tarik pulak..tapi tak lah kuat pun, tapi senak jugaklaah kan..orang kate tengah dok selesa susukan baby tuh, terkejut tetiba dia gigit..yang lelaki kalau baca jangan pikir bukan-bukan ye..korang suami2 nanti kalau isteri menjerit tetiba masa susu kan anak, tenangkan isteri masing-masing..

Bagi ibu-ibu pula, mase susukan baby tu berzikirlaah istighfar ke, zikir ya latif ke, ya haiyuu ya qoyum ke & sebagainyelah..selain utk manfaat si manja yang mendengarnye, apabila die gigit puting dada kite pun tak rase terkejut sampai ternaik tangan terpukul atau tercubit..sebab saya penah berada dikalangan ibu2 yang admmited, mereka tercubit/terpukul baby ketika menyusukan, sebabnye anak gigit puting..MasyaAllah..speechless saya bile dengar..jangan laa sampai macam tu ye..kalau saya sendiri saya picit hidung dia, picit lembutlaa, memang sure die akan lepas punye sebab dah x boleh bernafas..bukan nak aniaya baby kita, kalau tarik dia dari puting tapi tak lepas macam mana? Kalau ada care yang lebih baik.. boleh suggest kan pada saya. Kadang puting kite akan luka & jadi pedih dek di gigit baby kan?..Insha Alla kalau kite berzikir, time die gigit kite tak tersentak sangat...eeh chop! ini dah lari tajuk ni..

Okeh sambung balik bab baby nak tumbuh gigi..Cakap orang dulu2 atau mungkin masih lagi dipraktikkan sekarang, menyangka kalau bayi ada gigi masa dilahirkan, petanda buruk pada si bayi tu. Walhal sebenarnye, proses pembentukkan gigi bermula semenjak dari mereka dalam rahim lagi. Ini takdir Allah ye dan tak kene mengena pun dengan nasib sesorang manusia tu. Jangan mandai-mandai bersangka bukan-bukan. Allah pun tak suka kita bersangka buruk ye tak?

Memang kite sedia tahu yang 'gigi susu' ni adalah gigi yang sementare sebelum digantikan dengan gigi yang lebih kuat.

Perilaku Amsyaar Yang Berbeza

Selain dari tanda kerap gigit puting dada tadi, tanda lain dia kurang menyusu, kerap gigit bibir, kadang tu sampai terbentuk mucung macam bentuk burung bibirnye (takde photo plak nak attach sini). Tanda2 yang lain tu samalah, kadang die merengek, menangis tanpa sebab terlihat, air liur kerap mengalir, gigit mainan/kain juga gigit tangan & ibu jari die untuk mengurangkan rase sakit.

Info : Gigi yang keluar tidak mengoyakkan gusi, tapi gusi bayi akan menjadi bengkak & kemudian lembut bagi memudahkan laluan untuk pertumbuhan gigi.

Bila bab bengkak tulaa yang buat kan baby kite asik nak nangis..tapi atas baby jugak, ade baby yang boleh tahan sakit.

Setengah ibu akan risau bila tengok anak kawan2 mungkin dah tumbuh gigi, tapi anak sendiri belum tumbuh2 pun lagi, jangan risau okey..berikan masa untuk baby kita mengeluarkan gigi mereka. Setiap baby adalah berbeza, termasuk pertumbuhan gigi mereka. Lagipun gigi susu ni tak lah penting sangat masa anak2 kita masih bayi. Dont worry too much okey

Tak lama lagi gigi Amsyaar akan tumbuh ..Alhamdulillah..moge2 die pandailah suaikan diri die dengan sesuatu yang keras dalam mulut dia tu kan,& harap2 proses gusi membengkak tu tak laa bagi kesan pade die sangat..mungkin die face masalah nak menyusu sebab tak selesa dengan keadaan gusi die tu kot. Probably right?

Saya nak kongsikan juga di sini dari pembacaan saya berkenaan dengan pertumbuhan gigi bayi.

Gigi susu ni biasanya akan tumbuh seawal usia 3bulan & ade yang lambat sikit sampai umur 12bulan baru nak tumbuh pun ada. Tapi  normally gigi baby akan tumbuh antara 6-9bulan.

Gigi baby ni akan tumbuh berpasangan, contohnye ibu2 akan nampak satu gigi kacip je yang keluar dulu & diikuti yang satu lagi kemudiannye. Dan seterusnye gigi2 lainlah. Biasanye baby girl akan tumbuh gigi lebih awal dari baby boy ^_^

Pada kebiasaanye gigi ni akan keluar bergantung pada usia (anggaranlaa ye):

1. Gigi kacip bawah (2batang) - 6bulan
2. Gigi kacip atas (2batang) - 8bulan
3. Set kedua gigi kacip atas (2batang) - 10bulan
4. Set kedua gigi kacip bawah (2batang) - 10bulan
5. Set gigi molar pertama (4batang) - 14bulan
6. Gigi taring (4batang) - 18bulan
7. Set gigi molar kedua (4batang) - 2-3tahun

Amanie pun baru 2tahun3bulan sekarang gigi molar yang pertama baru nak tumbuh. Asyraaf dah tumbuh dah semue yang di atas tu, dia dah nak masuk 4tahun dah.

Kerap Menangis

Sakit nak tumbuh gigi ni akan berlarutan selama seminggu dari gigi nak keluar dari gusi & pastinye bila gigi dah keluar baby kita akan rase selesa.

Tanda2 lain mungkin ibu2 perlu bersedia anak mungkin akan mengalamai demam yang rendah  (tidak melebihi 100F @ 38'c) & mungkin juge terdapat ruam di muka baby disebabkan air liur yang meleleh.

Patut ke bayi diberikan rawatan?

Sakit punca tumbuh gigi akan hilang sendiri tanpa perlukan rawatan. Kecuali keadaan baby bertambah teruk. Peranan ibu ketika ini, berikanlah susu yang mencukupi kepada baby.

Cadangan

Biasanya untuk hilangkan rasa sakit baby akan gigit mainan die @ gigit jari. ibu bapa boleh beli teething  ring di kedai2 baby @ hypermarket. Sejenis plastik lembut yang boleh digigit oleh baby supaya tisu gusi dapat membenarkan gigi keluar dengan mudah.

Kebiasannye doktor akan cadangkan ambil paracetamol untuk kurangkan rasa sakit.

Mengikut rujukan saya ni, bayi yang berumur 6 bulan ke bawah tak perlu diberikan ubat untuk kurangkan rasa sakit itu. Baby mungkin berisiko dengan kesan sampingan ubat tersebut, jika diberikan, ia haruslah digunakan untuk hanya beberapa hari sahja.

Moge sedikit pengalaman &  rujukan dari pembacaan saya ini dapat memberi manfaat buat ibu2 semue. Insha Allah.

Rujukan : Dr Zubaidi





You Might Also Like

0 comments