Perbezaan Soya Buat Sendiri, Soya-soya lain Dengan ESP Soya Shaklee

Soya. Ramai orang suka minum soya, lagi-lagi kalau yang pure soya panas-panas jual dekat pasar malam kan..walaupun kita rasa soya buatan sendiri itu lebih baik, tahukah kawan-kawan akan khasiat kandungan soya yang kita buat sendiri & soya-soya lain di luar sana. Betul-betul baik ke untuk kesihatan tubuh kita?



 
Ada banyak cara pemproses soya, kalau banyak care prosesnye tentulah banyak pula perbezaan khasiat yang terkandung di dalamnye..mungkin ada yang fikir, aah tak payah beli soya dari produk-produk macam ni...soya kotak tu pun dah cukup dah..murah pun murah..tak yah shake-shake bagai macam ESP shaklee ni. Tak pun kalau rajin sikit, masak buat sendiri je, kebersihan pun terjamin..

Benar, kebersihan pasti akan terjamin, tapi kualiti untuk kesihatan kita tidak sama sekali. Beraninye saya cakap macam ni kan? Kenapa? Ok...mari saya jelaskan di sini.

Soya buatan sendiri

Soya buat sendiri ni ada mengandungi kandungan air yang lebih. Kandungan gula yang tinggi & juga garam untuk perasa. 

ok protein terbentuk dari gabungan 9 molekul asid amino. Jadi ia sangat sensitif & mudah terurai apabila suhu tinggi. Soya biasa yang kita buat, kita kena masak air soya sehingga mendidih. Suhu takat didih biasanya lebih 100 darjah celsius. Jadi, kebarangkalian untuk 9 asid amino ni tadi terurai adalah sangat tinggi. Dengan itu khasiat asid amino dalam protein ini mungkin dah berkurangan.

Soya ESP Shaklee ni pula melalui proses pengewapan dengan suhu rendah yang terkawal bagi menjaga kualiti khasiat protein itu sendiri.


Menurut Dr Bruce B. Mille dari buku Five Basics, 

"Kualiti protein yang tinggi mengandungi 9 asid amino penting dalam kuantiti yang tepat. Kualiti protein yang rendah pula tidak mengandungi 9 asid amino penting ini dalam kuantiti yang sepatut. Jika salah satu acid penting ini hilang, khasiat protein itu tidak lengkap & ia tidak boleh digunakan secara berkesan pada tubuh kita.

Makanan tambahan protein rendah lemak  boleh menyediakan asid amino pentig  dalam kuantiti yang sepatutnye. Jika kita sedang kurangkan kolestrol & saturated fat dalam diet kita, dalam masa yang sama kita boleh pastikan yang kita menerima pengambilan protein  berkualiti tinggi dengan optimum."

Soya Minuman Ringan - Kotak @ Tin

Berkhasiatkah sesuatu minuman jika ia mengandungi perasa tambah, pewarna tambahan, pengawet makanan atau sebagainya. Tahukah bagaimana pula soya-soya minuman ringan ini
diproses? Untuk pengetahuan kawan-kawan, sesetengah soya di proses menggunakan alkohol.
Cara ini boleh menghilangkan isoflavine yang bermanfaat dan mencemarkan soya tu sendiri dengan alkohol.


Bagaimana
pula pemilihan soya di buat, adakah pemilihan biji soya dipilih dari yang terbaik atau tidak membuat sebarang peringkat pengasingan langsung?

Walaupun ada soya yang meletakkan 'tanpa bahan pengawet', 'tanpa perisa tambahan'..masih ada bahan tersembunyi yang terkandung di dalamnye untuk  memastikan ia bertahan lebih lama. 


Kandungan gula di dalam soya minuman ringan  ini juga sangat tinggi & tidak sesuai diamalkan oleh ibu mengandung, mereka yang mempunyai penyakit darah tinggi atau kencing manis. 

Bagaimana dengan ESP SHAKLEE pula?

Perbezaan Soya ESP SHAKLEE


Cara pemprosesannye:

Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preserved Program (IPP). Program ni memastikan kacang soya Shaklee bebas dari pendedahan perubahan genetik. Dari benih hingga penyimpanannya, komitmen Shaklee sangat tinggi untuk pastikan bahan ramuan adalah semulajadi dan berkualiti tinggi.  

Shaklee merupakan syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein  berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah  dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an.  Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah  membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein  soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka  panjang.

Kacang soya yang digunakan Shaklee hanya mengandungi non-Gmo (non-Genetically Modified Organism) yqng mana ia diproses dibawah suhu rendah yang terkawal. Setiap 850gm (1 balang ESP) dihasilkan dari 30kg kacang soya yang memberikan manfaat tenaga segera & boleh bertahan lama.

Seperti yang saya katekan tadi jenama soya di pasaran kebanyakkannye dicuci menggunakan alkohol sebelum diproses. Alkohol ini menyebabkan isoflavanes didalam soya termusnah. Sedangkan isoflavanes ini lah yang penting dalam pencegahan kanser. Jadi kalau ada yang kata makan soya punca kanser, memanglah betul sebab soya yang dah diproses dah tiada khasiat isoflavanes . Berbeza dengan ESP Shaklee. Soya Shaklee dibasuh menggunakan air untuk mengekalkan isoflavanes, genistein dan daidzein dan juga keseluruhan kebaikan soya. 

Satu hidangan Shaklee ni sama dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric & mudah diserap oleh tubuh.

Kawan-kawan dah nampak kan perbezaan ketara kebaikkan dari Soya Esp dengan soya yang kat luar sana.

Berminat untuk dapatkan ESP? Klik di icon di bawah untuk pembelian,

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=c3236725cfb305098d9c19d3ed7b15b2

Sebarang pertanyaan untuk konsultasi, boleh hubungi saya sms/watsap 0197731060.
Saya Pengedar Shaklee Ipoh Service Konsultasi Terbaik,
COD Area : Bandar Perpaduan|Simee|Bandar Baru Putra|Tanjung Rambutan|Ulu Kinta 
Perkhidmatan penghantaran ke seluruh Malaysia, S&S, Brunei, Singapore & Indonesia.

You Might Also Like

0 comments