Tips Merawat Jerawat Bagi Yang Dah Penat Cari Cara Nak Lenyapkannya

  • Tuesday, November 11, 2014
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Bila belek-belek muka dekat cermin, hari-hari menatap bende yang sama tak berkesudahan..muka ni tak pernah merdeka sejak dijajah jerawat dari, entah serata daerah mana pun tak tahulah..dah bertahun rasanye, atau mungkin baru-baru ni sejak due menjak ni makin menjadi-jadi kehadiranye di pipilah, di telingalah..di muka tu jangan cakaplaa..merah pedih-pedih sampai...

Mungkin perkongsian saya kali ni boleh membantu masalah jerawat kawan-kawan.





TIPS MERAWAT JERAWAT

Tips#1 
Mula-mula kita kenal mitos tentang jerawat dahulu.Mitos - Jerawat di sebabkan oleh kulit yang kotor - Ini totally salah. Jerawat disebabkan oleh liang yg tersumbat. Kulit yang tidak bersih hanya memudaratkan lagi, bukan penyebab jerawat. 

Oleh itu, membersihkan wajah berulang kali & menyental kulit ketika membersihkan kulit TIDAK akan mengurangkan jerawat, malah memudaratkan lagi kerana akan menyebabkan radang serta trauma pada sel2 kulit & menghasilkan kulit yang lebih teruk selepas kita 'membersihkannya'. Bersihkan kulit dengan pencuci 2X sehari ( terutama malam) dengan lembut.      

Tips#2  
Lembutkan kulit. Jika kita menggunakan produk2 utk memulihkan/mengawal jerawat, kebanyakkan darinya akan mengeringkan kulit kita. So use moisturiser morning and night. Water based if possible. Waktu terbaik untuk sapu pelembap adalah semasa kulit masih lembab supaya the moituriser can lock the moisture in your skin and prevents drying. Cadangan suplemen yang membantu mengekalkan kelembapan yang berpanjangan di sini

Tips#3
Segera berjumpa Dr jika kawan-kawan rasa Jerawat kerana:
1) Jerawat walaupun sedikit, boleh menyebabkan parut berkekalan, bergantung pada jenis jerawat
2) Mungkin apa yang kita alami bukan jerawat tetapi yang seakan akan jerawat- Rosacea, jangkitan fungus @ Eczema. Cara rawatan yang tidak betul boleh memudaratkan keadaan kulit. Yang paling kita ingin elakkan adalah - Parut Berkekalan.
 


Tips#4
Jika kawan-kawan gemar minum susu segar (Fresh Milk) , seboleh-bolehnya cari susu segar organik. Susu segar organik ( agak susah dicari di malaysia ni...) kurang kebarangkalian mengandungi hormon2 yang disuntik pada lembu utk menghasilkan lebih banyak susu. As you all know, hormon boleh memudaratkan lagi keadaan jerawat. Jika susah mendapat susu segar organik, then the next best choice is to cut down on your fresh milk intake atau boleh dapatkan sumber kalsium ini dengan pengambilan suplemen semulajadi ini, klik di sini.

Tips#5
Untuk menggunakan krim bagi merawat jerawat, sapukan nipis ke SELURUH muka ( of course elakkan kawasan sensitif) secara lembut. Jangan 'spot treat' ia hanya sapu pada tempat jerawat sahaja. It does not work that way!


Tips#6
Berikan masa 2-3 bulan utk produk merawat jerawat yang kita baru mulakan, untuk bertindak. Sebaik-baiknya 3-6 bulan. Kulit dan juga produk memerlukan masa utk bertindak. Give them time. Termasuklah kalau kita ambil suplemen untuk membantu perbaiki masalah kulit jerawat kita.

Tips#7
Untuk merawat/mengawal jerawat dengan berkesan, kita tidak boleh menggunakan cara 'One size fits all'. Rawatan jerawat berbeza dan unik, dari satu individu ke satu individu yang lain. Walaupun produk yang digunakan agak sama tetapi cara penggunaan kerap kalinya adalah berbeza. Inilah sebab perlunya kita berjumpa Dr dan bincang cara yang paling sesuai untuk kita. Sama juga sekirenya kawan-kawan ambil suplemen untuk kulit, perlu dapatkan konsultasi dari pengedar dengan jelas.


Tips#8
Jerawat- Jerawat perlu dirawat secara agresif dari peringkat awal lagi utk mengelakkan parut berkekalan. Once you have permanent acne scars, it is impossible to get back your normal skin. This is a classic case of 'Prevention is better than cure' !. So tindakan terbaik adalah amalkan vitamin-vitamin seperti vitamin C atau vitamin E untuk pencegahan masalah kulit.

Tips#9
JANGAN sekali2 membuat 'Pembedahan kecil'( picit) blackhead, whitehead or worse, jerawat bernanah kita sendiri. Jumpa Dr untuk appointment 'extraction' kerana mereka akan menggunakan alat yg khusus dan juga steril ( bebaskuman). Ini akan minimise jangkitan dan maximise result ! . Haa jangan suka suki picit or not to picit..ookeeey. Maksud extraction di sini, kite remove keluarkan/bersihkan jerawat dengan rawatan khusus.

Tips#10
Cuba jangan kongsi produk/cara rawatan kita dengan orang lain, terutamanya antibiotik. Cara rawatan kita adalah khusus untuk kita. Do not share. Ubat kita mungkin cukup2 untuk kita & jika dikongsi, 'bahagian' kita menjadi tidak cukup dan akan mengganggu rawatan.

Tips#11 
Krim Vitamin A adalah salah satu krim yg wajib dalam mengawal jerawat. 

Tips#12
Jika rasa teringin makan chocolate, makanlah Dark Chocolate. Chocolate is actually a good antioxidant. But what they put in the chocolate is not good, especially sugar. Cubaah cari  choclate that contains 70% cocoa.

Tips#13
Ingat ya... Walaupun jerawat dah dapat dikawal, kita masih perlu kawal pemgambilan ayam, ikan keli dan air berkabonat. Antara pemakanan yang boleh menimbulkan jerawat. Terutama bagi yang mempunyai masalah jerawat kronik.


Tips#14
Bila kita mengambil keputusan untuk berjumpa Dr bagi merawat jerawat @ jeragat kita, pastikan kita mengikut sistem yg diberikan Dr. Do not reinvent the system. Jika kita mempunyai cadangan yang dirasakan lebih baik untuk kulit kita ( cause you should know how your skin behaves and your daily routine) , berbincanglah dengan Dr kawan-kawan. Always communicate with your Dr. And it will be easier to control your acne @ pigments.

Tips#15
Secara purata, rawatan jerawat akan mengambil masa 2-4 bulan untuk control jerawat yang aktif. Itu jika kita consistant & ikut arahan Dr kita. Of course for some, it can be faster & some can take longer. Kulit orang lain-lain, hormon berbeza..tak sama.

Tips#16
Blackheads & whitehead bukan merupakan kotoran pada kulit kita. Walau berapa kuat kita sental, ia tidak akan keluar. Perlu gunakan krim atau lotion yang betul. Itupun kadangkala tak jamin ia akan keluar. Ada masa, kita perlu membuat extraction. Tapi dengan menggunakan alat & cara yang setelah Jerawat & Jeragat berjaya dipulihkan, kita perlu melakukan maintainance treatment. Samalah macam kita beli kereta, kereta pun nak kene maintain kan? Setiap 5000km diservis? Apa jadi kalau kita gunakan secare berterusan tanpa dimaintain? 

Tips#17 
Untuk mendapat hasil yang baik dalam merawat & mengawal jerawat, kita memerlukan sistem penghadaman & pembuangan toxin yang baik. Pastikan kita buang air besar setiap hari. Ideally 2x sehari .Kalau ada masalah pembuangan boleh cuba cara di sini



Tips#18
Merawat & Mengawal Jerawat haruslah juga dari dalam. Ia bukan hanya rawatan luar semata mata. Jaga pemakanan anda- You ARE what you eat. Digalakkan mengambilan suplemen untuk keperluan bagi kesihatan kulit kita. Bila kita makan nutrisi yang cukup tubuh kita, sel2 dalam kita turut menerima khasiat nutrisi yang diperlukan, jadinye tubuh akan hasilkan kulit yang sihat.

Alhamdulillah..`18 Tips ini saya kumpulkan dari perkongsian Dr Hasseenah - Klinik Jerawat & Jeragat.

Moge bermanfaat untuk kawan-kawan semue. ^_^

Pengedar Shaklee Ipoh 
Service Konsultasi Terbaik
Rose 0197731060



Lepas 7 Tahun Geram Muka Berjerawat Teruk, Ini Yg Dia Buat from iReach HD on Vimeo.

You Might Also Like

0 comments