Vitamin : Bukan Ubat Penyembuh Atau Penawar Ajaib

  • Thursday, November 06, 2014
  • By Rose MH
  • 0 Comments

Banyak salah faham berkenaan dengan vitamin dan tentang manfaat kesihatan yang ditawarkan oleh vitamin. Vitamin memainkan peranan yang penting dalam menggekalkan tubuh badan yang sihat. Walau bagaimanapun, mengambil vitamin dalam dos yang banyak sebenarnye boleh memudaratkan,haaa itu bergantung pula pada jenis vitamin itu, sintetik kah atau pure semulajadi kah? Kenapa, kalau sintetik ape kesan nya? & Kalau semulajadi pula, apa manfaatnya? Semue tu kene baca lanjut di benarkah ubat bahaya & suplemen lebih selamat.

Bagi sesetengah orang, adalah lebih baik untuk dapatkan vitamin yang badan perlukan  dengan mengambil pelbagai jenis makanan yang sihat (maksudnye di sini keperluan nutrisi), atau dari makanan yang tidak diproses, berbanding dengan amalkan pengambilan suplemen. Haa..terpulang pada empunye badan nak pilih yang mana lebih baik, tapi tahukah kawan-kawan yang nutrisi boleh hilang sebahagianye sebelum memasuki tubuh kita. Perlulah baca kenapa kita perlukan suplemen.




Vitamin tambahan sering disalahgunakan dan diambil tanpa nasihat profesional. Ia sering digunakan sebagai satu bentuk perubatan untuk merawat penyakit seperti selesema, atau untuk mengatasi isu-isu gaya hidup seperti tekanan. Ini bertentangan dengan kepercayaan yang sangat popular, vitamin bukanlah ubat atau penawar ajaib. 

Ia adalah sebatian organik yang mengambil bahagian dalam pelbagai fungsi metabolik. Makanan tambahan yang mempunyai  tinggi dosnya tidak boleh diambil melainkan jika disyorkan di bawah nasihat perubatan. Sebab itulah kalau kita nak beli vitamin dari pengedar shaklee(sebab saya jual shaklee vitamin, so cerita shaklee ajelaa ye)..belilah dengan pengedar yang tahu selok belok vitamin, senang cerita pengedar yang berilmu..Kalau pandai-pandai ambil dos vitamin, main hentam je,  beli saje tapi tak tahu panduan makan, belakang hari tak pasal-pasal pula jadi kes kan...so beter choose 'the SID' wisely..sid tu shaklee independent distributor..pengedarlaa..^_^..saje nak bagi panjang cerita..mehmehmeh.

Bukan Vitamin Sahaja Jawapannya

Keseimbangan dan tahap nutrien yang mencukupi adalah penting untuk pelbagai proses yang kompleks dalam badan kita. Apabila vitamin diambil sebagai makanan tambahan, ia diperkenalkan ke dalam badan kita pada tahap yang tidak boleh dicapai oleh pemakanan seimbang dari makanan yang lain. Tak terjangkau dek akal..bak kata penyanyi elyana..ye ke name die tu..okeh forget it lah.

Suplemen akan memberi hasil dos yang besar dalam satu-satu vitamin yang dimakan sahaja. Apabila vitamin dimakan, mereka mempunyai banyak sahabat untuk membantu mereka di sepanjang jalan. Sebagai contoh, provitamin A (beta-karotena) dalam makanan disertai oleh beratus-ratus saudara karotenoid itu sendiri.

Dengan hanya mengambil pil vitamin, ia bukanlah buat kita rasa nak berlari atau memperbaiki segera kekurangan tenaga kita. Kecuali jenis makanan tambahan dalam bentuk serbuk yang direka khusus untuk menyegerakan kesannya pada tubuh kita. Macam ESP, Mealshake, Performance Drink.

Vitamin adalah gabungan pelbagai sebatian (sebahagian besar yang kita mungkin tidak tahu tentangnya) ia terdapat dalam makanan tumbuhan yang memberikan kita perlindungan. Apabila kita tidak mengambil salah satu daripada mereka dan menyediakan sendiri daripada keperluan yang sepatutnya, ia mungkin tidak berkesan pada tubuh dan, dalam beberapa kes vitamin, ia boleh menyebabkan kesan negatif. Haaa jelaskan...kalau nak ganti kekurangan nutrisi yakni pengambilan vitamin, ambilah suplemen.,..

Pengambilan Pemakanan Yang Disyorkan

Ramai orang tersalah anggap bahawa memandangkan sejumlah kecil vitamin adalah baik untuk tubuh kita, maka sekirenye mengambil dalam jumlah yang besar ia mesti lebih baik. Dalam kes vitamin, ia adalah lebih baik untuk mengikuti peraturan yakni 'kurang ataupun lebih'.                                                                                                                                                                                           

Vitamin A, D, E dan K adalah larut lemak, yang bermakna mereka boleh disimpan di dalam badan. Mengambil dos yang tinggi vitamin, terutama vitamin A, sepanjang tempoh masa yang panjang boleh menyebabkan tahap berbahaya dalam badan kecuali jika kita dibawah pemerhatian rawatan & mempunyai kekurangan rawatan perubatan.

Sesetengah vitamin larut air juga boleh menyebabkan kesan sampingan sekirenye ia diambil dalam dos yang tinggi. Sebagai contoh, vitamin B6 telah dikaitkan dengan kerosakan saraf apabila diambil dalam dos yang besar.

Bagi orang dewasa yang sihat, jika mengambil makanan tambahah, haruslah secara amnya diambil mengikut pengambilan makanan yang disyorkan (RDI). Makanan tambahan tinggi dos tidak boleh diambil melainkan jika disyorkan di bawah nasihat perubatan.

Kelemahan & Penyakit

Vitamin A, D, E dan K adalah vitamin larut lemak yang boleh tersimpan di dalam hati & lemak badan, untuk masa yang panjang. Vitamin larut air, termasuk B-kompleks dan vitamin C, kebanyakannya hanya disimpan untuk tempoh yang lebih singkat, kerana ia larut air. Tapi Vitamin C Shaklee berbeza ye..




Ia mengambil masa sebulan untuk kita kehilangan vitamin C sebelum tubuh mula membina penyakit yang menyebabkan kekurangan vitamin C yang berkaitan dengan sintesis kolagen pada manusia. Pengambilan sekali-sekali untuk pemakanan yang sihat tidak akan menjejaskan tubuh kita, sekirenye diet harian kita sememangnye terdiri daripada pelbagai jenis makanan yang segar.

Suplemen Sangat- Sangat Diperlukan




Suplemen mempunyai peranan tertentu bagi golongan orang yang tertentu. Contonhnye mereka yang sedang jalani penurunan berat badan untuk jangka masa yang panjang atau menghadapi masalah penghadaman terganggu, seperti cirit-birit, penyakit 'celiac' yakni penyakit di mana usus kecil adalah hipersensitif kepada gluten, yang membawa kepada kesukaran dalam mencerna makanan, atau mungkin juga 'cystic fibrosis' atau 'pankreas'. Mereka boleh dapat manfaat peningkatan kesihatan dari makanan tambahan ini.

Makanan tambahan seperti asid folik sangat digalakkan bagi wanita yang merancang kehamilan untuk mengurangkan risiko  kecacatan tiub neural pada bayi, seperti spina bifida. Begitu juga dengan, mereka yang mengamalkan vegetarian diet, terutamanya jika hamil, dan boleh dapatkan manfaat daripada makanan tambahan vitamin B12. atau B Complex

Mereka yang dinasihatkan oleh doktor untuk mengambil vitamin tambahan digalakkan berunding terlebih dahulu dengan pakar pemakanan bertauliah, yang boleh memberikan nasihat pemakanan yang berkaitan dengan masalah kesihatan/keadaan orang tersebut.

Jika kawan-kawan perlu mengambil makanan tambahan, adalah lebih baik untuk mengambil multivitamin pada tahap pemakanan yang disyorkan, bukannya suplemen nutrien tunggal atau multivitamin berdos tinggi. Dan pilihlah vitamin yang berasaskan sumber semulajadi.

sebarang pertanyaan berkenaan dengan vitamin Shaklee, kawan-kawan boleh terus hubungi sy di 0197731060 (whatsapp/sms shj). 

Moge dapat memberikan manfaat. Inshaa Allah.

 

You Might Also Like

0 comments