Penderaan Kanak-Kanak Punca Gangguan Jiwa & Mental

Kadang kite tak perasan sometime kite melalui hard time dalam ujian kehidupan kerana masalah depresi yang boleh leading kepada sakit mental tanpa sedar..

Bila tengok macam-macam video (tengok separuh jalan je, memang tak sanggup tengok sampai habis) kes dera kanak-kanak ni..Saya terfikir apa masalah manusia sekarang? 





Manusia hari ini semakin ramai yang mengalami masalah sakit jiwa atau mental. Menurut statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 1 dalam setiap 5 orang akan mengalami penyakit mental dalam sepanjang hayat mereka. 

Apa faktor mereka jadi begitu..ye benar ia bukan masalah saya pun why should i border..& apa yang saya sibukkan sangat..

Nak melahirkan satu komuniti yang berfikiran luas, kuat pada ilmu agama & mempunyai sasiah diri yang tinggi, bukan satu tanggungjawab yang mudah & ia datangnye paling utama dari isi rumah itu sendiri...

Kajian kesihatan dan morbiditi di peringkat kebangsaan yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 1996 pula menunjukkan 10.7% rakyat Malaysia mengalami masalah mental dan statistik ini adalah bersamaan dengan statistik antarabangsa.

Cume as far as i concern..apa sahaja bentuk gejala yang boleh merosakkan mental kite hari ini hanya terdapat disekeliling kite.. Mungkin berhampiran kite..mungkin ia turut sama berlaku dalam isi rumah kite..tapi kite, not even realise that..

Tekanan Hidup

Perkara yang sekecil2 yang mungkin pada kite biasa yang sebenarnye boleh effect cara kita berfikir mampu memberi kesan pada aktiviti otak kita yang mana boleh menjurus kepada gangguan mental..sikit2 lama jadi bukit..perkara yang biasa2 lama2 boleh membinasa..

Terdapat banyak faktor atau punca berlakunya kes-kes penderaan kanak-kanak ini. Antaranya ialah, bagi ibu bapa yang bekerja mungkin mereka menghadapi tekanan di tempat kerja. Masalah dan tekanan di tempat kerja dibawa balik ke rumah dan mereka melepaskan tekanan tersebut kepada anak- anak yang tidak berdosa. 

Tabiat anak-anak yang masih kecil memang stika merengek kerana mereka perlukan perhatian daripada ibu bapa. Tindakan ibu bapa yang melepaskan geram dan tekanan mereka kepada anak-anak yang merengek kerana perlukan sesuatu adalah merupakan satu tindakanyang tidak masuk akal. Ibu bapa yang tidak berfikiran matang ini mungkin akan memukul, menerajang, mencucuk putung rokok, atau sebagainya. Apalah dosa mereka sehingga diperlakukan sebegitu.

Antara lainnya krisis rumah tangga & kurangnya pendidikan agama di kalangan ibu bapa. Ilmu agama amat penting di dalam rumah tangga kerana ia boleh memberi panduan yang terbaik dalam menguruskan keluarga.

Kesempitan hidup juga boleh buat sesorang bertindak diluar kawalan..even yang hidup senang pun bole act like that same way.. Bagi kite umat islam..jage lah hubungan kite sebaik2nye dengan Allah SWT..jadikan Alquran & sunnah sebagai panduan.. 
 

Amal Solat Dhuha 

Dalam kehidupan seharian carilah apa sahaja bentuk rezeki yaag masuk dalam mulut kite yang halal yang bersih..bukan rezeki syubhah..yang kite tidak sedar.. 

Kerana itu Solat Dhuha perlu dijaga..kerana doa Solat Dhua itu sendiri terkandung ayat..'jika rezeki aku itu haram maka sucikanlah' Kerana terkadang tidak kite  ketahui asal usul rezeki itu..maka sentiasalah berdoa pada Allah.. Moge diberikan rezeki dari sumber yang bersih lagi halal.

Makan Untuk Sihat Bukan Makan Untuk Sedap

Jagalah juga pemakanan kite sebaik2nye..kerana ia turut sama membawa kepada punca masalah depresi.. Jika pemakanan seimbang sukar untuk kite perolehi..tambahkan pengambilan diet seharian dengan amalkan vitamin semulajadi..& lakukanlah senaman . Senaman dapat bantu kita menjana kesihatan otak kita untuk berfikir dengan lebih baik.

 Sekurang2nye kite berikan yang terbaik untuk tubuh kite bagi mengelakkan apa jua bentuk masalah kesihatan yang tidak kite ingini. 

Perut adalah rumah penyakit, kalau makanan kite kerap yang junk food maka tubuh pun terima khasiat junk food sahaja..otak pun berfikir tahap 'junk' sahaja. Kalau ia yang sihat2..maka tubuh terima yang benar2 badan perlukan..fikiran kita juga akan bersih & tindakan kita juga terkawal kerana kita dapat berfikir & membuat keputusan dengan baik.

Moge kita semue sentiasa diberikan rezeki bukan sekadar untuk sistem tubuh kita yakni pemakanan, malah rezeki dari segi ilmu & silaturrahim kerana itu turut membawa kita dalam menjalani kehidupan lebih baik sebagai umatnya di muka bumi ini. Inshaa Allah..


You Might Also Like

0 comments