Punca Anak Tak Nak Makan Dan Cara Atasinya

Masalah anak tak nak makan, bukanlah satu perkara yang asing di kalangan kanak-kanak yang sedang membesar dan kebiasaannya sikap tak nak makan ni akan mula nampak seawal usia satu tahun. 

Jangan risau bila tengok anak orang lain makan banyak anak kita makan sikit sebab kuantiti makanan yang diambil oleh seseorang kanak-kanak adalah berbeza dengan kanak-kanak yang lain, anak kita kurang berat badan tak bermakna anak kita kurus.

Sesetengah kanak-kanak ni semulajadinye memang bertubuh kecil, tapi bukan nye mereka kurang berat badan, dan perlu kita tahu juga, kanak-kanak yang bertubuh besar sejak lahir tak semestinye mereka cukup zat. Kuantiti yang di ambil oleh seorang kanak-kanak itu tidaklah melambangkan tahap kesihatannya. Kalau kita tengok anak kita bertenaga dan tumbesarannya normal, dia sebenarnya sihat even dia makan sedikit. Tapi kalau berat badan anak kita tak naik & dia kerap tak sihat, sesuatu perlu dilakukan.





Saya melalui masalah yang sama ketika kedua-dua anak saya, menepis pada makanan yang saya cuba kenalkan dan uniknye ia juga sama seperti yang saya nyatakan tadi, si abang bertubuh besar dan kurang zat makanan (dia hanya makan apa yang di suka sahaja, tapi dia masih ada sumber vitamin kegemaran dia, itu pun lobak & tomato sahaja) & dia tak suka ayam juga ikan hanya telur. Adiknye pula, betubuh kecil tapi sangat suka makan, hulurlah makanan apa sahaja pada dia, in sha Allah di makannye & die sangat suka mencuba makanan baru. (saya suka melihat reaksinya apabila diperkenalkan makanan baru,..responnye 'waaaaa daaaap' sambil tersenyum. So apa sebenar puncanye anak tak nak makan & apakah cara untuk atasinya??
  

Punca kanak-kanak tak nak makan?


1. Sikap memilih makanan. Ada makanan yang sangat-sangat tak disukai & ada makanan yang sangat-sangat disukai.

2. Jangan cuba memujuk anak kita dengan janjikan ganjaran sekirenye dia dapat habiskan makananya.  contohnye 'kalau abu dapat habiskan nasi ni, ibu akan bagi choclat pada abu'. Ini adalah langkah yang tak wajar ye, tanpa kita sedar kita telah memupuk anak kita untuk lebih meminati makan yang tidak berkhasiat pada makanan yang disediakan.

3.  Menyediakan makanan yang sama setiap hari. Kanak-kanak ni cepat bosan dengan satu-satu perkara yang sama, apatah lagi makanan. Buatlah hiasan makanan secreatif yang munkin untuk menarik & membuka selera mereka.

4. Sekirenye anak tak nak habiskan makananya, jangan paksa, marah atau mengugut. Jangan tunjukkan rasa nak marah dan risau bila anak kita tak dapat habiskan makanan atau tak mahu makan. Kadang-kadang mereka buat macam ni untuk tarik perhatian kita. Berhenti marah dia ketika di meja makan, ini akan buat mereka rasa meja makan adalah tempat yang  menakutkan.

5. Leka bermain. Ini biasa, kalau mereka leka bermain, memang mereka tak kisahkan perut yang lapar. Bagitau anak kita sekirenye kite sedang menyediakan makanan, sekurang-kurangnya 15minit sebelum makan. Setengah kanak-kanak akan ambil masa untuk membina selera terutama ketika mereka tengah bermain.

6. Tidak berselera untuk makan. 

7.  Tak ada teman untuk makan bersama. Temanlah anak kita ketika mereka hendak makan & cipta suasana yang menyeronokkan ketika sedang menikmati hidangan & jangan bercerita tentang makanan yang kita hidangkan. 

8. Gigi rosak yang menyakitkan. Sekirenye anak kita masih tidak boleh bercakap, pastinye kita tidak mengetahui sama ada gigi mereka sakit @ tidak, buat pemeriksaan sendiri @ lebih baik bawak anak terus ke klinik pergigian.

Bantu Anak Berselera Dengan Mealshake Shaklee


Selain dari menghias makanan menggunakan kreativi masing-masing dengan pelbagai warna warni sayur-sayuran & buah-buahan. Atau mungkin cara ni ibu-ibu dah praktikkan tapi tidak berkesan, Ibu-ibu juga boleh mencuba MEALSHAKE SHAKLEE.

Bau French Vanilla nye pasti akan membuka selera anak-anak kita, malah kita boleh jadikannya satu minuman berkhasiat dengan pelbagai resepi ikut kesukaan ibu-ibu.

Kandungan nutrisi yang mudah diserap pada tubuh menjadikan ia sumber nutrisi terbaik untuk anak-anak yang kurang berselera untuk makan makanan yang berkhasiat, kandungan asid folik, biotin, kaya dengan kalsium & magnesium yang diperlukan untuk membina tulang & sel-sel untuk proses tumbesaran yang sihat.

Ia juga membekalkan nutrisi kepada sel tubuh untuk membantu pembinaan sel -sel kulit, kuku, rambut, organ, darah serta melindungi imun anak-anak dari demam dan selsema.

Klik link ini lanjut untuk manfaat lebih MEALSHAKE SHAKLEE

Baca sini pengalaman saya mencuba Mealshake untuk anak-anak, alhamdulillah usaha saya berjaya.

Berminat dapatkan khasiat Mealshake untuk si manja tersayang??

Boleh terus pm sy di FB Rosemawatie @ hubungi sy melalui sms di 0197731060 @ watsap 01592043778

Nikmati perkhidmatan yang di tawarkan dari Vitamin Organik:
_/ Panduan pengambilan vitamin yang betul
_/ Konsultasi PERCUMA after service secara berterusan
_/ Konsultasi priority by special request
_/ Sesuatu yg istimewa yang istimewa menanti anda
_/ Penghantaran percuma
_/ Jemputan ke group tertutup khas untuk pelanggan Shaklee

Saya Pengedar Shaklee ID 906555
Menyediakan khidmat COD di area Perak : 

Tanjung Rambutan, Taman Perpaduan, Bercham & Sunway City.

Your Trusted,
Shaklee Independent Distributor
iR Rosemawatie Mah Hassan 

































You Might Also Like

0 comments