9 Tips Menyusu Anak Di Khalayak Ramai Dengan Selesa Tanpa Rasa Terganggu

Mula-mula ada anak pertama saya memang segan nak menyusu ditempat awam, tambah pula bila tak ada feeding rooms or tempat khas untuk menyusukan anak bila berada di luar..

Memang tak tahu macam mana nak gayakan cara kita nak susukan anak kita tu depan orang ramai..maklumlaa kan anak pertama..

Pernah juga terpaksa masuk fitting room untuk susukan anak..kalau jumpa fitting room oklah kan..kalau tak ada haa sudah..mahu meraung baby kita sebab lambat nye ibu ku ini nak bagi susu.

Alhamdulillah dah anak nak masuk 4 ni...tau dah laa cara2 & bagaimana nak simpan rasa malu untuk menyusukan anak di tempat awam..tapi adalah cara ye..bukan main selak je..yang penting aurat kena jaga.

Ibu perlu sentiasa ingatkan diri bahawa kita mampu untuk menyusukan baby kita tak kira di mana tempat pun. Asalkan tempat yang selesa buat ibu & baby. 



Bila kita kerap lakukan penyusuan di khalayak ramai, lama kelamaan kita akan mahir & dapat menguasai keadaan dengan terkawal.

Ada yang beranggapan menyusukan anak ketika berada di sekitar orang ramai ni seolah leceh & rumit adalah salah sama sekali. Tak ada apa pun yang perlu digusarkan.

Apa yang penting kita dah lakukan persediaan awal dengan lengkapkan keperluan yang sepatutnya sebelum bawa baby kita keluar berjalan2.

Ok ini sharing 9 tips best buat ibu2 breastfeed semua...supaya taklah kalut kalau tak jumpa feeding room ke @ tempat yang sewajarnya untuk menyusukan baby ibu2 semua.


1. Bawa Peneman


Buat yang baru pertama kali mahu keluar bersiar2 dengan baby yang masih lagi menyusu susu ibu, sangatlah digalakkan keluar bersama-sama dengan seorang peneman. Selalunye mestilah suami kita kan..kalau tak, keluarlah bersama ahli keluarga dewasa yang lain atau kawan rapat.

Bila baby nak susu & tiada ruang untuk kita untuk melakukan sedemikian, bolehlaah peneman kita bantu untuk melindungi kita & baby sepanjang sesi penyusuan kita.

Dalam masa yang sama, peneman kita juga dapat menjadi penguat semangat untuk kita tegar menyusukan baby biar pun terpaksa melakukannya di kawasan terbuka.


2. Rancang Dari Awal


Adalah sangat membantu jika ibu2 melakukan persediaan sebelum keluar bersiar2. Sekirenya ibu nak ke pusat membeli belah, dapatkan kemudahan khas untuk ibu2 yang menyusukan seperti bilik penyusuan (feeding room). Jadi..taklah ibu kelam kabut bila perlu susukan baby nanti.

Maklum ajelah kan, ada segelintir pusat membeli belah yang tidak menyediakan kemudahan bilik penyusuan. Ada juga yang menetapkan peraturan tertentu seperti pekanggan tak dibenarkan sebarangan menyusukan bayi dengan susu ibu di kawasan sekitar pusat membeli-belahnya.

Macam-macam kan...

Tapi dengan adanya maklumat asas yang diteliti terlebih dahulu ini, ibu pasti dapat susukan bayi dengan selesa sementelah sedar tentang kemudahan yang boleh digunakan sepanjang berada di pusat membeli belah yang ingin dituju.


3. Susukan Sebelum Keluar


Langkah seperti ini boleh ibu amalkan. Maklum sahajalah apabila baby lapar, apa yang baby kita tau, kita sebagai ibu perlu memenuhi keperluannya dalam masa yang singkat.

Setelah bayi kenyang & berkeadaan selesa, ibu dapat menghindarkan diri daripada terlibat dalam keadaan yang huru hara.

Paling tidak pun susukan baby dalam kereta yang tentu lebih selesa berbanding perlu menyusukan baby dihadapan orang yang lalu lalang.


4. Sertai Kumpulan Khusus


Ibu2 digalakkan untuk turut serta dalam mana2 kumpulan sokongan penyusuan susu ibu. 

Dengan itu, ibu dapat belajar & berkongsi pengalaman dengan ramai ibu2 lain yang mempunyai pengalaman yang sama. 

Daripada mereka, ibu dapat belajar panduan terbaik untuk menyusukan anak ketika berada di tempat awam. Bila dah berjaya kongsi pengalaman & aplikasikan sendiri, lama kelamaan ibu pasti berasa yakin dengan diri sendiri.


5. Tahu Hak Anda


Ramai ibu yang ingin tahu tentang hak mereka untuk menyusukan anak ketika berada di kawasan yang dikelilingi oleh orang ramai. 

Sehingga hari ini, di Malaysia belum ada penguatkuasaan apa2 undang2 yang menghalang kita seabagai seorang ibu untuk menyusukan anak di tempat awam.

Jadi, jangan jadilan pandangan mata umumyang berkemungkinan tidak biasa melihat seorang ibu menyusukan anak di kawasan terbuka menganggu niat murni ibu untuk memberi khasiat terbaik kepada baby.


6. Banyakkan Latihan


Di rumah, kita berupaya untuk menyusukan baby dengan selesa kerana semua keperluan yang biasa digunakan sepanjang sesi penyusuan berlangsung ada di sisi atau berhampiran kita. 

Tapi lain pula bila kita berada di luar kawasan rumah. That time, tak adalah kerusi empuk, bantal menyusu atau kelengkapan penyusuan lain yang membolehkan kita & baby berasa selesa.

Untuk itu , biasakan diri untuk menyusu di khalayak dengan lebih kerap agar sedikit demi sedikit membantu kita berlatih menyusukan baby dalam keadaan terhad.


7. Berpakaian Selasa


Pakaian yang ibu sarungkan sangat penting untuk ditiitkberatkan jika mahu selesa menyusukan baby semasa berada di luar. 

Pastikan ibu memakai coli menyusu & baju menyusu yang selesa. Secara tidak langsung pakaian ini memudahkan kita untuk menyusukan baby.


8. Pilih Kawasan Terlindung


Bila mahu susukan baby, Sure kita nak menyusu dengan selesa bukan? 

Jadi ada baiknya ibu tahu serba sedikit selok belok kawasan yang ingin ibu bawa anak2 bersiar. Bila tiba masa menyusu mudah untuk kita menuju ke kawasan yang kurang dilalui orang ramai & terlindung bagi membolehkan kita menyusu baby dengan aman.


9. Menyusu Bersama Teman


Sometime kita boleh keluar bersama teman2 yang turut sama menyusukan baby masing2. Jadi, bila perlu menyusukan baby, teman2 kita pun boleh turut sama lakukan sesi penyusuan. Sure kita pun akan yakin & rasa seronok kerana ada orang lain yang turut menyusukan baby sama seperti diri kita.

INFO BEST :

Kain pelindung penyusuan (nursing cover) sangat bermanfaat untuk kita gunakan untuk menyusukan baby di khalayak ramai. Jadi jangan lupa bawa bersama2 ye..^_^

Selamat menjayakan penyusuan ibu2 walau di mana sahaja ibu berada.




You Might Also Like

0 comments