Antara Vitamin Dan Makanan Sunnah

Antara makanan-makanan sunnah?? Anggur, zaitun, kurma, kismis, & banyak lagi.


 
Ramai yang membanding-bandingkan daripada amalkan pengambilan vitamin lebih baik amalkan makanan sunnah. Lagipun kalau amalkan makanan sunnah ni kan kita ikut sunnah Nabi Muhammad SAW. Okehlaa..jangan salah faham di sini ye. Makanan Sunnah  ialah apa-apa makanan yang memberikan kesihatan dan kecergasan walau tidak wujud di zaman Nabi. Jenama  Makanan Sunnah  jangan hanya disempitkan kepada apa yang ada di zaman Nabi.” 

Vitamin pula merupakan makanan tambahan yang diperlukan oleh tubuh kita terutama vitamin yang berasaskan dari sumber semulajadi seperti Shaklee. Vitamin & mineral tidak dapat dihasilkan oleh tubuh kita dan kita perlu mengambilnya dari pada makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan & sumber pemakanan yang lain.

Jadi apa-apa sahaja makanan yang memberikan kesihatan dan kecergasan asalkan ianya halal dan tiada bahan yang memudaratkan tubuh, adalah makanan sunnah. Bezenye kaedah yang diguna pakai bagi pengeluaran vitamin tak ada di zaman Nabi. Yang harus kita muskil kan adalah cara pemprosesannya bersih ke tidak, bahan-bahan yang terkandung dalam vitamin itu sendiri halal ke tidak, baik atau tidak untuk tubuh kita.

Makann sunnah adalah makanan yang sangat baik untuk kesihatan, tapi kalau kita gabung kan pula dengan pengambilan vitamin yang sememangnye diperlukan oleh tubuh kita..pasti ia akan memberikan kesan lebih optimum pada kesihatan kita secara menyeluruh. Bukan part-part tertentu sahaja.
 
Kalau cik/puan/en masih ragu-ragu dengan vitamin Shaklee ni, mari baca lanjut fakta tentang Shaklee.
  • Pada 1915, Dr. Forrest C. Shaklee menghasilkan produk pertama yg dikenali sebagai "Vitalized Minerals" di mana beliau mengasingkan sebatian semulajadi dari sayuran untuk mendapatkan khasiat mineral. Seorang biochemist menggelarkan sebatian tersebut sebagai "vitamins". Inilah sejarah di mana perkataan vitamin terhasil. Daripada Shaklee jugak. =)
  • Dr. Shaklee merupakan seorang chiropractor. Beliau memiliki Ijazah dalam bidang nutrisi, biochemistry, philosophy dan divinity.
  • Pada 1924, Dr. Shaklee membina health care centre yg lengkap dengan pekerja terdiri daripada chiropractors, osteopaths, internist, general practicioner dan surgeons. Dan untuk pertama kalinya, formula Dr. Shaklee untuk makanan kesihatan dibungkuskan dan dipasarkan.
  • Pada 1928, beliau melahirkan sensible diet regimen dan mencadangkannya untuk semua pesakitnya. Diet ini bersamaan dengan Food Guide Pyramid yg sekarang ini juga dicadangkan oleh United States Department of Agriculture, tetapi dengan penambahan pada bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan minima lemak dan gula.
  • Pada Januari 1929, beliau menjadi menteri dan pada 1933, secara rasminya beliau menerima darjah kedoktorannya. Beliau menekankan kepentingan the spiritual part of life yg akhirnya menjadi filosofi asas dalam Shaklee.
  • Beliau mengamalkan ilmu chiropractic sehingga umurnya 65 tahun. Kemudian melancarkan Shaklee Corporation untuk memasarkan produk yg telah beliau hasilkan sepanjang hayatnya. Impian beliau adalah untuk berkongsi kesihatan yg lebih baik dan produknya bersama dunia.
  • Produk nutrisi Shaklee dikenali oleh kerajaan sebagai MAKANAN berbeza dengan produk syarikat lain yg dilabelkan sebagai DRUG COMPANIES.
  • Shaklee merupakan pengeluar vitamin dan mineral yg terbesar di dunia dan dilabelkan sebagai "Leader in the nutritional industry".
  • Shaklee menjalankan ujikaji klinikal sendiri terhadap produk2 mereka. Ia dilakukan oleh pakar luar, unbiased source seperti Yale University dan Harvard University di mana kajian klinikan ini dijalankan ke atas manusia dan bukannya haiwan untuk membuktikan secara saintifik yg produk2 Shaklee boleh digunakan dan selamat ke atas badan manusia. Beratus ujian diterbitkan di dalam peer-reviewed nutritional & medical journals seperti The American Journal of Clinical Nutrition, The Journal of Nutrition, The Journal of the American Dietetic Association, The Journal of Applied Physiology dan The American Journal of Cardiology.
  • Sesetengah syarikat mendakwa mereka melakukan ujian klinikal sedangkan hakikatnya tidak pernah diuji kerana undang2 tidak pun memerlukan mereka berbuat demikian tapi mereka mendakwa demikian hanya untuk melariskan produk mereka. Berbeza dengan Shaklee yg melaburkan berjuta2 USD untuk melakukan ujian klinikal terhadap produk mereka.
  • Produk Shaklee kesemuanya seimbang dan memenuhi hampir semua suplemen semulajadi yg badan perlukan. Sebagai makanan, produk2 Shaklee mengandungi nutrien2 asas, enzim2 dan pythochemicals.
  • Shaklee memiliki makmal kajian dan penyelidikan mereka sendiri di Hayward, California dan makmal kedua dibina di Stanford University in Palo Alto, California.
  • Shaklee memiliki perusahaan ladang (manufacturing plant) mereka sendiri di Norman, Oklahoma. Tidak seperti sesetengah syarikat yg mengeluarkan vitamin dengan membeli dari mana2 makmal dan meletakkan label jenama mereka. Tak seperti Shaklee yg memiliki ladang vitamin mereka sendiri. Formula vitamin pon dihasilkan melalui kajian sendiri dan tak dibeli dari mana2 makmal. Menarik kan?
  • Shaklee melaburkan melebihi 12 juta USD setahun untuk tujuan penyelidikan dan ujian makmal. Shaklee juga mempunyai lebih 150 orang saintis dan lembaga penasihat terdiri daripada doktor, pensyarah, profesor, saintis dari universiti terkemuka dunia.
  • 176 ujian yg berasingan dijalankan ke atas setiap satu bahan yg terlibat dalam penghasilan produk Shaklee. Ujian melibatkan ketulenan, ketahanan dan keselamatan.
  • Setiap produk Shaklee mempunyai dokumen pengesahan.
  • Setiap produk Shaklee telah melalui sebanyak 262 ujian kualiti jaminan yg berasingan dalam setiap proses pembuatan.
  • Shaklee produknya semua dijamin berkualiti.
Credit info to Khairulbariyahmasrakin.
 
"does not mean that we Muslims should deny ourselves of modern medicine" - Dr Harlina.
  
Soal haram halal ni tak boleh main-main, tambah pula ia makanan yang akan jadi darah daging kita..Jadi, untuk menyokong lagi pendapat saya kali ni..Saya sertekan sedikit perkongsian dari fan page Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman sempena forum perdana  ehwal islan di TV1 pade 12 December 2013. 



Sambung beliau lagi, 

  

Didalam Al-Quran juga tertulis "makanlah kamu dari makanan yang yang halal lagi baik"Jadi apa lagi yang kita nak persoalkan. Kalau nak cerita pasal kita sokong sangat orang Amerika ni, banyak ye perkara yang boleh jadi topik panjang berjela lagi kat sini..cukuplah saya cakap..kita guna laptop, guna hanpon ada facebook ada twiter & macam-macam lagi yang datangnya dari orang bukan islam tu bukan kira menyokong mereka ke?

Kalau bab pemakanan ni mcD, Kfc, pizza hut tu seme macam mana pulak? adekah ia menyumbang kepada kesihatan yang baik buat kite? Bukan laa kata saya makan vitamin saya tak makan fast food tu semue..cuma saya sentuh part sokong ni tadi..Jadi jangan jadikan minda kita sempit dalam soal pemakanan kesihatan, Rasulullah SAW bersabda di dalam hadisnya yang mulia,”Islam itu mudah. Jangan dipersempitkan dan jangan pula menakutkan orang ramai daripadanya”, sebelum kita buat keputusan sesuat untuk membeli, kite kenal pasti terlebih dahulu bahan-bahan & cara penyediaannya & paling utama halal kah ia..tepuk dada tanye laa diri kita sendiri. Jadilah pengguna yang bijak. ^_^

Saya memilih Shaklee adalah kerana seperti yang telah jelas di atas tentang Shaklee..& saya jadikan nye sebagai sumber pendapatan saya bagi membantu mereka diluar sana untuk lebih mementingkan kesihatan dengan mengambil pengambilan vitamin kerana majoriti rakyat Malaysia ni memang kurang penjagaan dalam mengutamakan kesihatan dengan pengambilan vitamin, & hasil dari pendapatan ini juga saya boleh sumbangkan kepada mereka yang memerlukan. 

Saya doakan moga pembaca semue dapat memilih produk kesihatan yang terbaik untuk anda & keluarga. jazakallahu khairan.

 
 

You Might Also Like

0 comments