Diari Seorang Pengedar Shaklee

Menjadi seorang surirumah sebenarnye bukanlah calang-calang perkerjaan ye..situasi bagi surirumah yang bekerja pula berbeza dengan surirumah sepenuh masa..apaepun rutin harian masing-masing pastinye tetap mencabar & kami perlu bijak dalam menguruskan masa.


 Perjalanan saya menjadi Shaklee Independent Distributor sangat-sangat mencabar & banyak perkara mengubah hidup saya, tapi keseronokkan berniaga Shaklee memang lain dari yang lain walaupun kadang-kadang datang juga stress dengan macam-macam keadaan yang perlu jadikan saya bijak untuk kawal satu-satu keadaan menggunakan fikiran daripada emosi.

Mula Buat Bisnes Online


Saya kenal Shaklee sejak dari anak sulung, Kenapa saya pilih Shaklee? klik sini untuk baca lanjut kisahnya. Mula register member tahun 0ktober 2012. Sebelum buat keputusan untuk menjadi ahli Shaklee saya dah pun jalankan perniagaan online di Facebook dengan satu syarikat MLM yang ketika itu menjual produk lansing yang tengah femes kat Facebook. Pengalaman menjual produk kesihatan & kecantikan mengajar saya 1001 pengajaran dalam berniaga secara online, ia bukanlah suatu yang mudah sebenarnye kalau kite tak cukup bimbingan & panduan serta pengetahuan yang berkaitan dengan produk & kesihatan pelanggan kita yang penting kite ada MINAT & KESUNGGUHAN yang tinggi. Ok habis cerita pasal tu..nanti saya merapu jauh dari tajuk utama pula.. ^_^

Saya suka rutin saya sekarang, walaupun saya tak bekerja diluar, hanya mengurus anak-anak, suami & hal-hal rumah, banyak faedah yang saya dengan bekerja dari rumah, saya ada banyak waktu untuk bersama anak-anak, banyak waktu untuk berehat kalau saya pilih untuk berehat tapi bekerja sebagai WAHM as SID, yang mempunyai 2 orang anak & currently mengandung hampir 8bulan..saya perlukan tenaga lebih, semangat yang kuat & saya perlu belajar dengan cepat untuk bijak mengatur setiap minit masa saya.

Bisnes Online Lebih Mudah Dari Rumah


Saya bebas tentukan masa untuk masuk kerja, saya nak 'ngulat' nak tinggal kan kerje anytime je. Bekerje dari rumah tambah pula dengan kemudahan sistem online sekarang buatkan saya tak perlu susah keluar rumah kalau tak handle COD untuk pelanggan-pelanggan saya yang ada berdekatan dengan area saya. Saya punye kebebasan masa untuk berniaga, janji saya komited bersungguh2.

Malam sebelumnye saya akan siapkan to do list apa yang bakal saya lakukan untuk esok hari. Setiap hari segala aktiviti saya telah direncanakan sebaiknye..masa mula-mula nak konsisten dulu memang agak susahlaa ye..maklumlaa tak penah ade jadual harian setelah berkeluarga..tapi itulah keistimewaan & kelebihan yang saya dapat sejak berbisnes Shaklee. Saya mula belajar menghargai setiap saat masa yang saya ada. Yang penting keazaman & kesungguhan tu memang kene kuat & teguh tak kire laa dalam keadaan apa sekali pun. Thats why kita kene jaga hubungan kita dengan Dia, Dia adalah sebaik2 tempat untuk kite bergantung & sebaik2 penolong.

Jadual masa bekerja & to do list memainkan peranan penting untuk saya mengatur masa dalam segala hal baik rumah, anak-anak, suami & bisnes. Ramai yang berkerja online mudah terkandas & 'stuck' apabila mereka tidak didedahkan dengan cara pengurusan masa yang efektif.

Alhamdulillah, berada dalam Team Lady Boss dibawah seorang insan yang menjadi sumber inspirasi saya, kami bukan sahaja didedahkan dengan penggunaan masa yang bermanfaat malah bimbingan yang tak kenal erti sudah & tak jemu-jemu membimbing SID lain dalam team ini telah banyak melahirkan Master-master yang berjaya, tambah pula kami diterapkan dengan nilai2 amalan rohani yang luar biasa, yang pade saya sendiri banyak membimbing saya bukan hanya dalam urusan dunia malah urusan akhirat juga. Kalau nak cite pasal team ni memang lari tajuk lagi laa sudahnye..okeh, end of point di situ.

Perjalanan bersama Shaklee mengubah saya sebagai seorang HambaNYA yang sebenar.


Ini merupakan faktor perubahan yang paling major buat saya...saya mula kenal apa itu nikmat dalam beribadah, memang bersama insan yang dijadikan pengantaraan oleh Allah buat saya ini, beliau banyak membantu saya mengenal diri, & mendekatiNya lebih dekat lagi disamping menjalan perniagaan untuk membantu orang lain ke arah kesihatan yang lebih baik. Kalau kite nak jadi orang yang luar biasa kite perlu buat perkara yang luar biasa.

Sekian sudah, saya rasa boleh di katekan secara ringkas yang agak panjang, entry saya untuk malam ni..Moge anda yang membaca yang mempunyai minat untuk berniaga secara online tak kisahlaa dengan bisnes @ jual produk apepun, mendapat manfaat dari entry saya kali ni..kalau tak banyak sikit pun jadilah kan..kalau semue nye bermanfaat..Allhamdulillah..Jazakallahu Khairan Kasira.





You Might Also Like

0 comments