Cara Atasi Kekejangan Otot Supaya Tak Stuck Dalam Tengah Sibuk Buat Kerja

Semalam workout macam mana entah boleh cramp kat peha.

Yaaaa ampuuun sakitnya..lepas tu terhinjut-hinjut jingkit sebelah kaki nak capai sofa macam lumpuh sebelah pulak rasa😂

Nasib baiklaa teringat pernah tengok orang cramp kaki/betis/peha ni nak kene buat macam mana..

So cuba tangan untuk gerak-gerakkan isi peha tu ..macam goyangkan gitu, sambil kaki lurus then alhamdulillah hilang.

Kebanyakan orang akan alami kejang otot ni masa tidur di malam hari & juga ketika kita sedang buat aktiviti fizikal.

Contoh macam kes saya tadilah.

Bahagian otot yang terjejas akan melibatkan otot betis dan kaki.

Kebiasaanya kekejangan otot ni berlaku beberapa minit. Dalam sesetengah kes, ada yang alaminya selama beberapa saat, tapi ada jugak yang lebih dari itu.

Kejang otot ni tak bahaya, cuma bila kita diserang terlalu kerap, segera dapatkan pemeriksaan doktor. Ini boleh disebabkan oleh petanda kepada masalah kesihatan lain seperti penyakit hati (sirosis), Aterosklerosis, masalah tiroid atau masalah saraf tulang belakang.


Kejang Kaki Apakah Puncanya?


Kejang otot ni berlaku sebab pengecutan atau penguncupan otot yang tidak dikawal yang akhirnya menyebabkan proses tersebut tak dapat rehat secara normal.

Masa kita dalam keadaan normal, otot kita ni akan mengecut dan berehat secara sekata. Tapi bila ia berlaku pengecutan secara tiba-tiba. Otot kita pun terkejut dan akibatnya kita akan cramp.

Antara punca faktor kekejangan yang lain:

1. Kekurang air atau dehidrasi


Badan kurang air jadikan otot kita tidak perolehi air yang cukup untuk berfungsi dengan baik dan mengakibatkan kekejangan. 

2. Penggunaan otot secara berlebihan. Berdiri atau duduk terlalu lama dalam postur badan yang salah boleh menyebabkan kejang otot.

3. Peredaran darah yang lemah. Jika anda mempunyai sistem peredaran yang lemah, otot tidak akan mendapat cukup darah, oksigen dan elektrolit untuk memastikannya stabil. Ini mungkin berlaku kerana arteri berada dalam keadaan yang tidak baik (sempit) sehingga menghalang bekalan darah kepada anggota badan anda. Kurangnya pengaliran darah kepada bahagian otot dan kaki boleh mengakibatkan kejang otot.

4. Kekurangan mineral. Otot memerlukan mineral yang mencukupi untuk bergerak, mengecut dan berehat. Jadi, jika badan mempunyai paras kalium yang rendah, kekurangan kalsium atau magnesium yang rendah boleh menyebabkan kekejangan otot.

5. Kehamilan. Ibu hamil sering alami kekejangan otot terutamanya di hujung kehamilan. Ini mungkin disebabkan oleh kekurangan kalsium dan magnesium.

6. Tekanan pada saraf. Tekanan saraf pada tulang belakang (stenosis lumbal) juga boleh menyebabkan kesakitan seperti kekejangan otot. Kesakitan ini biasanya semakin teruk apabila anda berjalan. Berjalan dalam kedudukan yang sedikit membongkok boleh memperbaiki atau melambatkan permulaan gejala anda.

7. Kesan sampingan ubat-ubatan. Ubat diuretik yang biasanya digunakan untuk tekanan darah tinggi boleh mengganggu keseimbangan elektrolit dan seterusnya mengakibatkan kejang otot.

8. Masalah kesihatan seperti sirosis hati, penyakit tiroid, multiple sclerosis, penyakit buah pinggang atau masalah pada aliran darah boleh menyebabkan penghidapnya alami kejang otot.


Cara Atasinya Secara Semulajadi Dengan Kaedah Keperluan Badan Melalui Nutrisi




Ostematrix 


Kalsium mengawal isyarat saraf yang membolehkan otot untuk mengecut/menguncup (kontraksi). Apabila tubuh mempunyai sedikit kalsium, tiada isyarat saraf yang mengawal kontraksi otot, dan ini boleh membawa kepada kekejangan. Makanan kaya kalsium termasuk sayur-sayuran berdaun gelap, ikan kalengan (dengan tulang dan minyak), dan tenusu.

Magnesium mengawal selia adenosine trifosfat (ATP), sumber tenaga besar untuk kontraksi otot, dan membantu merehatkan otot. Magnesium penting untuk meningkatkan kekuatan otot dan mempertingkatkan sistem saraf. Makanan kaya magnesium termasuk bayam, halibut, kacang dan benih, avocado, kacang merah, kacang soya, biji-bijian, yogurt, pisang, buah-buahan kering dan coklat gelap.

Selain dari mendapatkan mineral ini dari pemakanan seharian, pengambilan suplemen juga boleh bantu untuk mencukupkan nutrien ini dalam tubuh. Kalsium dan magnesium ada terdapat dalam Ostematrix.



B Complex 


Vitamin B kompleks terlibat dalam banyak proses biologi yang terdiri daripada pengeluaran sel darah merah, penjanaan tenaga dan fungsi saraf dan otot yang betul. Vitamin B meningkatkan peredaran, meningkatkan nada otot dan meningkatkan fungsi sel dan saraf. Ada kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin B boleh menyebabkan beberapa masalah, termasuk kekejangan kaki.  Vitamin B boleh ditemui dalam daging, telur, produk tenusu, bijirin penuh, kacang dan sayuran berdaun hijau.

Untuk mencukupkan keperluan vitamin B complex dalam tubuh, pengambilan suplemen semulajadi seperti B-complex dari Shaklee boleh bantu. Ia lengkap dengan kesemua Vitamin B yang tubuh perlukan termasuk asid folik.


Omega Guard


Memelihara fungsi-fungsi sendi apabila asid lemak Omega 3 boleh larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Di samping itu, ia mampu mencegah  arthritis, memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan efektif.


Vivix bertindak dengan 4 cara iaitu:


1. Memperbaiki DNA

Iaitu dengan mengekang radikal bebas dan memperbaiki DNA. Sedar atau tidak, setiap hari tubuh kita mengalami proses penuaan sel. Vivix berfungsi untuk melambatkan proses penuaan. Sesuai diambil bagi mereka yang selesai menjalani rawatan kimoterapi kerana sel akan dibaiki kepada keadaan asal.

2. Memperbaiki tenaga sel.

Vivix membantu menguatkan sel tubuh kerana apabila tubuh kita terdedah kepada penuaan, maka semakin cepatlah sel tubuh badan kita kehilangan tenaga.

3. Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiavaskular, imuniti dan sendi.

Apabila sel telah dibaiki, kita akan rasa lebih sihat kerana vivix mengembalikan keremajaan. Sebab itu lah sesiapa yang mengamalkan vivix secara konsisten akan kelihatan lebih awet muda berbanding 

4. Meningkat prestasi sel dan melambatkan penghasilan protien AGE

AGE atau Advance Glycation End products adalah bahan akhir hasil daripada diproses oleh sel badan. Ia sgt mebahaya dan merosakkan pada tahap selular. Age ini boleh menyebabkan kerosakan pada sel2 dan juga sistem tubuh badan manusia. Ia boleh menyebabkan banyak punca kepada penyakit kronik jika dibiarkan tanpa pencegahan.

Vivix mengandungi 10 kali ganda lebih kuat Resveratrol yang mampu melambatkan pengumpulan protien Age dalam sel tubuh manusia.



Bagaimana untuk segera dapatkan nutrisi ini, boleh klik nombor ini untuk direct ke whatsapp message atau terus contact saya di 0197731060

You Might Also Like

0 comments