Cara Untuk Mengawal Tekanan Darah Tinggi Dengan Vivix

Hari ni kita nak ambil tahu tentang darah pula. Saya akan bawa kawan-kawan semua untuk mengenali apakah bentuk keadaan tekanan darah tinggi & cara macam mana kita nak atasi nye dengan selamat dan kita mampu mencegahnya selepas itu.

Apa itu Tekanan Darah Tinggi


Tekanan darah tinggi ni disebut juga sebagai hipertensi arteri, yang mana keadaannya  tekanan darah di arteri kita meningkat. 

Peningkatan ini menyebabkan jantung kita terpaksa bekerja lebih keras dari biasanya untuk mengedarkan darah melalui pembuluh darah. 

Tekanan darah diukur dengan dua cara yakini, sistolik dan diastolik, bergantung kepada sama ada otot jantung menyerang (systole) atau berehat di antara denyutan (diastole).

Bila kita dalam keadaan tekanan darah normal semasa kita berehat adalah dalam kitaran sistolik (bacaan atas) 100–140 mmHg dan diastolik (bacaan bawah) 60–90 mmHg. 

Tekanan darah tinggi berlaku bila keadaan tekanan terus-menerus berada pada 140/90 mmHg atau lebih.

Risiko Tekanan Darah Tinggi


Bila kita mengidap tekanan darah tinggi akan menyebabkan tekanan ke atas organ-organ penting terutamanya otak, jantung, buah pinggang dan mengakibatkan kerosakan. 

Jenis kerosakan bergantung kepada berapa lama dan berapa cepat tekanan darah meningkat.

❗PENINGKATAN MENDADAK tekanan darah boleh menyebabkan kekeliruan, khayal, sawan dan kematian, maka hendaklah dirawat segera.

❗TEKANAN BERTERUSAN ke atas organ-organ tubuh akan menyebabkan:-
😱 Jantung - Kegagalan jantung, serangan jantung dan kematian.
😱 Pembuluh Darah - Pembuluh darah menjadi keras.
😱 Buah Pinggang - Kegagalan buah pinggang.
😱 Mata - Pendarahan dan kerosakan pada kawasan sensitif cahaya dalam mata.
😱 Otak - Strok / angin ahmar.

Cara Atasi & Cegah Tekanan DarahTinggi


Ubah tabiat pemakanan

1. Kurangkan pengambilan garam
2. Turunkan berat badan
3. Kurangkan makanan berlemak
4.Kurangkan pengambilan alkohol dan kafein

Amalkan cara hidup yang sihat
1. Bersenam
2. Memilih makanan yang tinggi khasiatnya
3. Sentiasa bersikap positif dalam kehidupan
4. Elakkan tekanan melampau, cuba rehatkan diri apabila berasa tertekan.
5. Cari cara yang bersesuaian untuk menenangkan fikiran kita.
6. Ambil masa untuk memikirkan punca tekanan kita adakah ia disebabkan masalah keluarga, kerja, kewangan atau berkaitan dengan kesihatan. Ini untuk membantu kita mudah mencapai cara penyelesaian.


Dapatkan Pemeriksaan Doktor Berkala
Jika kita telah disahkan mengidap tekanan darah, pastikan kita sentiasa ikut jadual pemeriksaan yang telah ditetapkan doktor. Jika belum lakukan pemeriksaan berkala, boleh dapatkan nasihat doktor berhampiran kita.

Pengambilan Suplemen Yang Tinggi Antioksidan

Kita juga boleh mengamalkan pengambilan Vivix Shaklee antioksidan semulajadi yang memiliki kemampuan mengembalikan kesihatan fungsi jantung kita.

4 Cara VIVIX Membantu Pengidap Darah Tinggi Mengawal Tekanan Darah Dan Kesihatan Jantung

POLIFENOL bertindak sebagai antioksidan yang sangat bagus dan bermanfaat dalam mengekalkan fungsi jantung yang sihat seperti meningkatkan aliran darah, menggalakkan pengecutan dan pengembangan salur darah yang sihat dan normal untuk mengekalkan fungsi salur darah yang optimum.


Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa POLIFENOL yang juga terdapat di dalam VIVIX boleh membantu dalam menggalakkan fungsi jantung yang sihat dengan:

✅ 1. Mengurangkan keradangan (inflammation) dalam salur darah.1,2

✅ 2. Menggalakkan dinding salur darah yang sihat. 1,2

✅ 3. Menggalakkan tekanan darah yang sihat.2

✅ 4. Mengekalkan tahap pergumpalan (clumping) platelet yang sihat.2,3



Rujukan kajian klinikal yang membuktikan POLIFENOL membantu menggalakkan fungsi jantung yang sihat:-

1. Saleem, T. S. M., & Basha, S. D. (2010). Red wine: A drink to your heart. Journal of Cardiovascular Disease Research, 1(4), 171–176. http://doi.org/10.4103/0975-3583.74259

2. Vidavalur, R., Otani, H., Singal, P. K., & Maulik, N. (2006). Significance of wine and resveratrol in cardiovascular disease: French paradox revisited. Experimental & Clinical Cardiology, 11(3), 217–225.

3. Lopez-Sepulveda R, Rosario J, Miguel R, Maria JZ, Manuel S, Manuel GG, et al. Wine polyphenols improve endothelial function in large vessels of female spontaneously hypertensive rats. Hypertension. 2008;51:1088–95. [PubMed]


Di Malaysia, VIVIX diklasifikasikan di bawah kategori MAKANAN, di bawah bidang FSQD (Bahagian Keselamatan & Kualiti Makanan) Kementerian Kesihatan Malaysia.

Bagaimana cara nak dapatkan Vivix Shaklee ini?

Boleh contact saya di 0197731060 (klik nombor untuk direct ke whatsapp chat)

You Might Also Like

0 comments