Cara Atasi Keletihan Selepas Bersalin Bantu Mudahkan Tempoh Berpantang Sejak Hari Pertama

Bila cerita tentang berpantang ni, saya ada 4 pengalaman berpantang yang sangat menarik. Saya mak anak 4 hihihihi.

Anak pertama ilmu kurang, persediaan pun kurang, sebab macam tak tahu sangat nak bersedia dari segi yang macam mana lagi...yang tahu nya kene prepare barang baby je.😂


So part macam mane meneran, macam mana nak kawal nafas semasa meneran & macam-macam lagi lah perkara yang kita lakukan yang akan bawa kepada keadaan kita selepas bersalin.


Ye. Semua akan related. Contoh kalau tak nak apa-apa komplikasi semasa bersalin, kita sangat-sangatlah perlu bersedia dengan persediaan penjagaan semasa dalam tempoh hamil lagi.


Memang kita merancang Allah jua penentu, tapi yakinilah. Jika kita sentiasa mohon bantuan Allah dari awal & usaha sentiase untuk be prepare for any consequences..Insha Allah perjalanan saat melahirkan itu nanti akan jadi saat yang menyeronokkan.


If the worse come to worst pun kita dah well prepare dari pelbagai aspek.


Gali ilmu juga untuk macam mana nak jaga kesihatan lepas bersalin, dan macam-macam lagi part bersalin yang kita perlu belajar & ambil tahu semasa dalam kehamilan lagi.



Keletihan Selepas Bersalin


Mostly ramai ibu akan tentunya rasa aaaaaamat letih selepas  melahirkan, kita akan lalui tempoh untuk gain back kita punye energy level yang dah habis semasa berhempas pulas nak keluarkan si comel kita.

Tahukah ibu-ibu semua, ada cara yang secara natural nya kita boleh bantu untuk maintainkan energy level kita, atau kata mudahnya, masih tak penat sangat selepas melahirkan anak.


Ini berlaku pada saya sendiri ikut pengalaman 4 kali melahirkan anak secara normal. Kalau kes ceasar pun boleh je nak gunakan cara ini.



Kurang Nutrisi


Masa anak pertama..saya langsung tak jaga makan, bedal apa je yang saya rasa nak makan. 

Air kopi o memang febret lah. Tiap-tiap hari bolen dikatakan.


Sepanjang tempoh kehamilan pertama di 1st trimester saya alami HB yang sangat rendah...tak lalu makan. 


Morning sickness teruk, berat badan tak naik, siap kene masuk air lagi. Dan macam-macamlaah sampailaa beberapa bulan baru ok.


Tapi semasa melahirkan saya lalui tempoh yang amat panjang. Lepas bertarung 7jam dalam labour room..saya lembik teruk.

Dengan muntah lagi..sebab tak mampu makan dalam tempoh 7jam tu. 


Hanya minum milo suam & air masak je. End up lepas deliver..semua keluar balik. Huiih...pengalaman bersalin yang takkan dilupakanlah.


Sampai tak mampu nak susukan baby sebab terlalu lemah. Sayang sangat masa tu..sebab tak prepare apa-apa. 


Baby pulak terpaksa minum susu formula masa tu. Allahu.


Esok paginya badan masih berbaki keletihan...memang letih yang sangat panjang. Sampai tak sedar. 


Bersalin ke 2, 3 & 4 Yang Penuh Energetic


Belajar dari kesilapan. Bersalin anak ke dua..alhamdulillah..saya dah jumpa makanan tambahan yang bersesuaian untuk saya amalkan selepas bersalin.

Serasa different berpantang dengan Set Berpantang Shaklee nak dibandingkan dengan jamu yang saya makan sebelum semasa berpantang anak pertama

Tambah pula.. jamu tu tak habis pun sebab risaukan anak pertama yang kuning sangat tinggi. So tak boleh ambil jamu tu sebab panas.

Tak sesuai untuk baby.


Vitamin Bantu Kekal Cergas Selepas Bersalin


Alhamdulillah berpantang dengan Shaklee. Selepas anak kedua pengalaman berpantang yang sangat selesa dan menenangkan.

Bertenaga..susu banyak..cergas..ibu segar. Tak nampak keletihan sebab dah ambil seawal selepas bersalin lagi. Apa yang saya sangat terharu sejak bersalin anak ke2 sehingga ke4, semuanya saya dapat lalui bersama saat-saat selepas melahirkan mereka. Mampu menyusukan, berjaga malam kejap-kejap bangun untuk susukan baby, jauh beza dari tenaga saya semasa lahir anak pertama dulu.

Alhamdulillah syukur ya Allah



Ye. Set berpantang Shaklee..boleh diambil seawal hari pertama kita berpantang.

Masuk anak ketiga..saya berikan keutamaan pada pemakanan dengan lebih baik semasa kehamilan dan pengambilan vitamin juga khususnya. 

Alhamdulillah selepas bersalin. Masih segar bugar..bersalin dengan mudah. Dan sekali lagi proses berpantang yang penuh dengan keceriaan. Boleh baca kisahnya di sini

Bak kata tetamu yang hadir 'si rose ni gaya macam tak berpantang😁'

Begitulah seterusnya untuk anak ke 4. 

Alhamdulillah. Jadi ibu-ibu semua. Saya nak bantu anda lalui pemgalaman yang sama.

Bagaimana caranya? Boleh contact saya rose di 0197731060

Jom tonton macam mana Set Berpantang ni bakal  mengubah pengalaman ibu-ibu semua lalui proses berpantang yang lebih baik dari sebelumnya atau berpantang kali pertama yang sangat ohsem ^_^

Lets Ceeekidaaaut!


You Might Also Like

0 comments